Jakou hodnotu mají para ořechy?

Kuzmina Věra Valerievna

Jak se často stává, hrdina našeho dnešního rozhovoru se nazývá ořech, ne proto, že je ořechem v biologickém smyslu, ale protože vzhledem, chutí, strukturou a vůní je ořechu nejvíce podobný. Ve skutečnosti se jedná o zrno nebo semeno z plodů stromu Berthollet. Brazilský ořech není rozdělen na poloviny jako jeho skutečné protějšky. A kdybyste viděli plody Bertholletie naživo, s největší pravděpodobností byste usoudili, že máte před sebou kokos. Ale stojí za to ji rozštípnout a místo bílé dužiny se před vámi objeví velká podlouhlá zrna pokrytá slupkou. Ať už matka příroda vymyslí cokoliv!

Podle názvu lze snadno uhodnout, že para ořech pochází ze stejnojmenné země. Přestože roste v celém Amazonském údolí: v Guyaně, Venezuele, Bolívii a části Peru. Tento produkt je znám již od dob indiánů; byl vždy ceněn pro svou skvělou chuť a vysokou nutriční hodnotu. Aztécká lidová medicína aktivně využívala plody Bertholletia. Stále hrají důležitou roli v místní kuchyni a léčení.

Jakmile byl para ořech na evropském kontinentu, vzbudil velký zájem a univerzální lásku. Jedná se o neuvěřitelně chutnou pochoutku a moderním vědcům se podařilo prokázat, že je to také nejužitečnější potravinářský produkt. Každý, kdo pečuje o své zdraví, chce mít vyrýsovanou postavu a krásnou pleť, bude zajímat náš dnešní podrobný příběh o para ořechu.

Obsah

  1. Popis para ořechů
  2. výhody para ořechů
  3. Co je to para ořech
  4. 10 zdravých ořechů: jak pochopit, které jsou pro vás ty pravé
  5. Kalorická a nutriční hodnota para ořechů
  6. Ořech: 8 vědeckých faktů o výhodách
  7. výhody para ořechů
  8. 1. Podporuje zdraví
  9. Zdravý životní styl: co zvážit, jak začít a držet se
  10. 2. Vhodné pro ženy i muže
  11. 3. Snižuje zánět
  12. Protizánětlivá dieta: kdo ji potřebuje a jaké potraviny jsou klíčové
  13. 4. Potřebné pro srdce
  14. Jak pečovat o své srdce: 6 zdravých návyků
  15. 5. Zlepšuje funkci mozku
  16. 6. Pomáhá štítné žláze
  17. Suchost, vrásky, akné: jak hormony ovlivňují pokožku
  18. Kontraindikace
  19. Alergické pilulky: typy, vlastnosti, doporučení lékaře
  20. Jak jíst para ořechy: rady odborníka na výživu
Contents
  1. Popis para ořechů
  2. výhody para ořechů
  3. Co je to para ořech
  4. 10 zdravých ořechů: jak pochopit, které jsou pro vás ty pravé
  5. Kalorická a nutriční hodnota para ořechů
  6. Ořech: 8 vědeckých faktů o výhodách
  7. výhody para ořechů
  8. 1. Podporuje zdraví
  9. Zdravý životní styl: co zvážit, jak začít a držet se
  10. 2. Vhodné pro ženy i muže
  11. 3. Snižuje zánět
  12. Protizánětlivá dieta: kdo ji potřebuje a jaké potraviny jsou klíčové
  13. 4. Potřebné pro srdce
  14. Jak pečovat o své srdce: 6 zdravých návyků
  15. 5. Zlepšuje funkci mozku
  16. 6. Pomáhá štítné žláze
  17. Suchost, vrásky, akné: jak hormony ovlivňují pokožku
  18. Kontraindikace
  19. Alergické pilulky: typy, vlastnosti, doporučení lékaře
  20. Jak jíst para ořechy: rady odborníka na výživu
READ
Jaké jsou výhody rostliny Lakonos?

Popis para ořechů

Strom Bertolletia (v některých zdrojích – Bertholletia) je pojmenován po velkém francouzském chemikovi Claude Bertholletovi. Tento strom vypadá opravdu monumentálně: 50-60 metrů vysoký, naprosto rovný a hladký, až tři metry v obvodu a listy s plody jsou téměř pod vrcholem. Bertoletia roste asi pět set let a začíná plodit až ve dvanáctém roce života. Sbírat ořechy od takového obra, víte, je extrémně obtížné a není to nutné: samotné zralé plody padají na zem. Španělští kolonisté, kteří jako první ochutnali sladké, výživné para ořechy, je proto nazývali „božím darem z nebes“.

Takto roste para ořech

Takto roste para ořech. Vlevo – strom, vpravo – ovoce

Skořápka plodů Berthollet, i když je tenká, je velmi pevná. Pokud se při pádu nerozbije, musíte se pokusit pochoutku extrahovat. V tom byly velmi úspěšné opice – jedna z hlavních znalců para ořechu. Drtí ovoce na ostrých kamenech. Mimochodem, právě bohatá fauna Amazonie přispívá k přirozenému šíření Bertholletie. Například rozkošná zvířátka aguti (něco jako morčata) ukládají para ořechy „na deštivý den“ a zahrabávají je do země. A pak zapomenou, kam poklad ukryli. Semena bezpečně klíčí a dávají život novým stromům. Jak moc podobný je příběh našich veverek a žaludů, že?

Umělý chov para ořechů je obtížný a nesmyslný úkol. V džungli lze s jednou Bertholletií odstranit až dvě stě kilogramů vonných ořechů ročně! A v „zajetí“ tyto stromy nechtějí dobře plodit ani dvanáct, ani patnáct let po výsadbě. Další záhada přírody! Dnes je Bolívie hlavním dodavatelem para ořechů na světový trh, ale své jméno si ponechala beze změny.

Para ořechy lze nalézt v Peru, Bolívii, Brazílii a amazonských pralesích. Vyznačují se bohatou ořechovou chutí s olejovou strukturou. Takové ořechy jsou považovány za velmi výživné a jsou také zdrojem minerálního selenu. Para ořechy dokážou snížit záněty v těle, prospívají také srdci a štítné žláze.

[Video] Para ořechy – proč 2 ořechy denně zachrání naši imunitu a další:

výhody para ořechů

Co je tak pozoruhodného na tomto velkém (5-6 cm dlouhém) olejnatém ořechu, který chutná jako piniový oříšek?

READ
Jak zalévat petúnie, aby nádherně kvetla?

Brazilské ořechy jsou bohaté na polynenasycené mastné kyseliny, které jsou součástí membrány každé buňky v těle, a také na bílkoviny a aminokyseliny, jako je arginin. Obsahuje ale také složky, které jsou zdraví nebezpečné. Pojďme se podívat na to, proč jsou tyto vysoce kalorické ořechy oceňovány odborníky na výživu a jejich přínos pro zdraví.

Obsah

Co je to para ořech

Brazilský ořech je plodem stejnojmenného stromu, známého také jako Bertholletia excelsa, jihoamerický a americký vlašský ořech. Rostlina se vyskytuje v Brazílii, Kolumbii a Venezuele, Peru a Bolívii. Ořechy z divokých stromů se sklízejí každoročně. Ovoce s hladkou, máslovou strukturou se konzumuje syrové nebo blanšírované, přidává se do pečiva a salátů a někdy se dokonce používá v kosmetice.

10 zdravých ořechů: jak pochopit, které jsou pro vás ty pravé

Kalorická a nutriční hodnota para ořechů

Porce para ořechů (28–30 g) obsahuje [1]:

  • Kalorie – 187
  • Bílkoviny – 4,1 g
  • Tuk – 19 g
  • Sacharidy – 3,3 g
  • Vláknina – 2,1 g
  • Hořčík – 107 mg
  • Selen – 544 mg
  • Vápník – 45,4 mg
  • Vitamin E – 1,6 mg

Mějte na paměti, že přesné množství živin se může lišit v závislosti na klimatu a půdě, ve které ořech roste.

Ořech: 8 vědeckých faktů o výhodách

výhody para ořechů

Výzkumy potvrzují, že se jedná o zdravou svačinku. Jaký je jeho přínos?

1. Podporuje zdraví

Para ořechy jsou vynikajícím zdrojem mnoha vitamínů a minerálů, včetně vápníku, zinku a selenu. Zdravé tuky plodu jsou nezbytné mimo jiné pro udržení vnitřních systémů těla a imunity [2]. Jeden para ořech obsahuje více než doporučený denní příjem selenu, více než kterýkoli jiný ořech [3]. Deficit tohoto stopového prvku je diagnostikován především u obyvatel Blízkého východu a také v mnoha evropských zemích [4].

Zdravý životní styl: co zvážit, jak začít a držet se

2. Vhodné pro ženy i muže

Angela Davidyanová

Angela Davidyan nutriční specialistka, specialistka na integrativní výživu

„Brazilský ořech má příznivý vliv na vývoj plodu v těhotenství, pomáhá v prevenci poruch krevního oběhu v placentě a zabraňuje vzniku hladovění kyslíkem, snižuje riziko potratu. Patří mezi tzv. dámské produkty pro vysoký obsah fytosterolů. Existují však důkazy, že para ořech je užitečný i pro muže: zlepšuje kvalitu potence.

READ
Jaký je nejlepší způsob krmení begonie?

3. Snižuje zánět

Antioxidanty, vitamín E a fenoly (včetně kyseliny gallové a ellagové) z para ořechů jsou nezbytné pro ochranu tělesných buněk [5].

Bojují s volnými radikály, které způsobují poškození buněk.

Selen zvyšuje hladinu glutathionperoxidázy, enzymu, který pomáhá odolávat oxidativnímu stresu [6] [7]. Již jedna porce ořechů snižuje řadu zánětlivých markerů, což lékaři opakovaně prokázali [8] [9].

Protizánětlivá dieta: kdo ji potřebuje a jaké potraviny jsou klíčové

4. Potřebné pro srdce

Brazilské ořechy jsou bohaté na antioxidanty a minerály, které chrání před kardiovaskulárními chorobami [10]. V experimentu bylo jedné skupině pacientů podáváno 5 g ořechů, druhé 20 g a třetí 50 g. Ve čtvrté skupině dostávali respondenti placebo. Po několika hodinách u těch, kteří snědli 20 nebo 50 g ořechů, lékaři zaznamenali snížení hladiny „špatného“ cholesterolu a zvýšení „dobrého“ (ve srovnání se skupinami, které dostávaly placebo nebo malou pětigramovou porci ) [11].

Podobnou studii prováděli vědci několik měsíců. Zúčastnili se ho mladiství s diagnózou obezita. Denně snědli v průměru 20 gramů para ořechů. V důsledku toho lékaři zaznamenali zlepšení funkce cév a snížení hladiny „špatného“ cholesterolu [12].

Jak pečovat o své srdce: 6 zdravých návyků

5. Zlepšuje funkci mozku

Kyselina ellagová, již výše zmíněná, působí na mozek antidepresivně [13] [14]. V jednom experimentu jedli starší lidé s duševními poruchami jeden para ořech denně po dobu šesti měsíců. Zlepšili si rychlost řeči a duševní schopnosti [15]. Nedostatek selenu je často spojován s běžnými diagnózami, jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba [16] [17]. Někteří vědci tvrdí, že doplňky s tímto stopovým prvkem zlepšují náladu. Výsledky jsou však rozporuplné a je zapotřebí dalšího výzkumu [18] [19].

6. Pomáhá štítné žláze

U lidí s nízkou hladinou selenu je diagnostikována hypotyreóza, tyreoiditida a zvětšená štítná žláza [20]. Jeho tkáně obsahují nejvíce mikroelementů, protože jsou potřebné pro produkci unikátních hormonů a proteinů [21] [22]. Nedostatek selenu vede dokonce k autoimunitním onemocněním, jako je Gravesova choroba [23]. Jeden nebo dva para ořechy denně jsou více než dost, aby se předešlo nedostatkům.

Suchost, vrásky, akné: jak hormony ovlivňují pokožku

Kontraindikace

Porce asi 45-50 středně velkých para ořechů je nebezpečně toxická. Vedlejší účinek nadbytku selenu – selenóza – zřídka, ale přesto vede k selhání ledvin, respiračním problémům a kardiovaskulárním problémům [24].

READ
Co má rád zimní česnek?

Hodně záleží na individuálních vlastnostech těla, genetické predispozici a každodenní výživě. Například u obyvatel Amazonie, jejichž strava je tradičně bohatá na para ořechy, nebyla zjištěna intoxikace [25].

Někteří lidé, kteří jsou alergičtí na jiné ořechy, mohou mít znatelnou reakci i na para ořechy.

Ludmila Khludová

Lyudmila Khludova alergolog, imunolog na klinice Rassvet

„Když mluvíme o alergii na ořechy, spojujeme minimálně dva typy alergií. První, velmi vzácná, ale závažná, je anafylaxe, tedy náhlá rozvíjející se reakce, která postihne celé tělo. Druhým, mnohem častějším, ale život a zdraví neohrožujícím, je zkřížený orální syndrom, reakce ústní sliznice na kontakt s přípravkem. Takový problém může teoreticky nastat u každého člověka s alergií na pyl stromů. Přesná data neexistují, podle hrubých odhadů je jí postiženo 1-10 % lidí.

Může se stát, že alergie není na jiné ořechy, ale na ten brazilský. V případě anafylaxe mluvíme o alergii na některý ze stabilních, specifických proteinů ve složení, není to jako u proteinů jiných ořechů. Pokud jste nikdy neměli anafylaxi, je méně pravděpodobné, že ji budete mít. Pokud ano, neměli byste organizovat nezávislé experimenty. Cross oral syndrom je také nejlepší projednat se svým lékařem. Jeho průběh je zpravidla benigní a nevyžaduje přísné vyloučení produktu: v tomto případě je ořech pro vás bezpečný.

Alergické pilulky: typy, vlastnosti, doporučení lékaře

Jak jíst para ořechy: rady odborníka na výživu

Je důležité omezit denní porci para ořechů: dospělí by neměli překročit dva až tři ořechy denně, dětem a dospívajícím stačí jeden.

Angela Davidyan:

„Ořech je užitečný pro nervový systém díky komplexu vitamínů B. Olej z tohoto ořechu se často používá v lékařství a kosmetologii, včetně léčby dermatitidy a lupénky. A přesto je hlavní vlastností ořechu přítomnost velkého množství selenu v něm. Zajímavé je, že až do XNUMX. století byl tento prvek považován za jed. V důsledku výzkumu však vědci dospěli k závěru, že selen je nezbytný pro normální fungování těla. Tato účinná látka se podílí na produkci enzymů a různých intracelulárních procesech. Při nedostatku selenu může docházet k hormonálním poruchám, zejména u žen. To se projevuje neschopností otěhotnět a vynosit dítě. Nedostatek selenu snižuje odolnost organismu vůči virovým infekcím.

READ
M můžete zalévat borůvky?

Je zajímavé, že para ořechy mohou obsahovat radium, stroncium a baryum. Jedná se o vysoce toxické sloučeniny. Ale nebojte se: ve skutečnosti jsou obsaženy v omezeném množství a nejsou schopny poškodit tělo.

Zkažené potraviny, které žluknou kvůli mastným kyselinám v jejich složkách, mohou obsahovat mykotoxiny, houbový jed produkovaný sporami plísní. Para ořechy skladujte v lednici v těsně uzavřené nádobě po dobu až tří až čtyř týdnů.

Brazilský ořech je jedinečný a mimořádně užitečný produkt, ale vše potřebuje míru. Nejezte více než dva nebo tři ořechy denně.”

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: