Jaké jsou zdravotní přínosy rajčat?

Vezměte prosím na vědomí, že veškeré informace zveřejněné na webových stránkách Prowellness jsou poskytovány pouze pro informační účely a nejedná se o osobní program, přímé doporučení k akci nebo lékařskou radu. Nepoužívejte tyto materiály k diagnostice, léčbě nebo k jakýmkoli lékařským procedurám. Před použitím jakékoli techniky nebo použití jakéhokoli produktu se poraďte se svým lékařem. Tyto stránky nejsou specializovaným lékařským portálem a nenahrazují odborné rady odborníka. Vlastník stránek nenese odpovědnost za žádnou stranu, která utrpěla nepřímou nebo přímou škodu v důsledku zneužití materiálů umístěných na tomto zdroji.

Rajčata jsou častým hostem na stole Evropanů. Mají mnoho prospěšných vlastností, včetně těch, kteří chtějí zhubnout. Mluvíme o výhodách rajčat a o tom, kdo by je neměl jíst.

Domovinou rajčat je Jižní Amerika. V Evropě se objevily v polovině 16. století. Zpočátku byla tato zelenina, kterou botanici klasifikují jako bobule, považována za jedovatou, protože zvířata, která se pokusila jíst její vrcholy, zemřela. Později zjistili, že listy a stonky rajčat obsahují nebezpečnou látku – solanin.

Pravděpodobně by se i nadále používaly jako okrasné rostliny k výzdobě zahrady, nebýt nehody. Odvážlivec, který rajčata vyzkoušel, nejen přežil, ale promluvil i o jejich vynikající chuti.

Rajčata

Jaké jsou výhody rajčat?

Rajčata jsou hlavním zdrojem antioxidantu lykopenu, který má pozitivní vliv na pohodu.. Lykopen je pro trávení nepostradatelný, protože má léčivé účinky. Stimuluje trávicí trakt a reguluje chuť k jídlu. Díky těmto vlastnostem zařazují rajčata do svého jídelníčku ti, kteří chtějí zhubnout.

Pozornost! Množství lykopenu se kupodivu zvyšuje tepelnou úpravou, takže konzumace rajčat dušených, vařených nebo dušených je dobrou prevencí problémů s rakovinou.

Důležitou výhodou rajčat je jejich nízký obsah kalorií. Plody obsahují mnoho tělu prospěšných stopových prvků a minerálů: železo, hořčík, draslík, jód.Příznivě působí také na imunitní systém.

výhody rajčat

Kdo by neměl jíst rajčata?

Rajčata nejsou tak neškodná, jak by se mohlo zdát. Plody této rostliny jsou kontraindikovány, pokud je u osoby diagnostikována:

  • Nemoci žaludku a střev. U žaludečních a dvanáctníkových vředů a také u gastritidy s vysokou kyselostí by se rajčata měla konzumovat opatrně a během období exacerbace by měla být vyloučena ze stravy.
  • Srdeční problémy. Plody obsahují hodně vody. Jejich nadměrné užívání může být škodlivé pro ty, kteří jsou nuceni jejich spotřebu omezit.
  • Nemoci žlučových cest a cholelitiáza, protože rajčata mají výrazný choleretický účinek.
  • Problémy s klouby. Při nadměrném užívání rajčat se v těle zvyšuje koncentrace kyseliny šťavelové, což způsobí zvýšenou bolestivost kloubů.
READ
M můžete petrklíče krmit?

Rajčata

Zřeknutí se odpovědnosti

Vezměte prosím na vědomí, že veškeré informace zveřejněné na webových stránkách Prowellness jsou poskytovány pouze pro informační účely a nejedná se o osobní program, přímé doporučení k akci nebo lékařskou radu. Nepoužívejte tyto materiály k diagnostice, léčbě nebo k jakýmkoli lékařským procedurám. Před použitím jakékoli techniky nebo použití jakéhokoli produktu se poraďte se svým lékařem. Tyto stránky nejsou specializovaným lékařským portálem a nenahrazují odborné rady odborníka. Vlastník stránek nenese odpovědnost za žádnou stranu, která utrpěla nepřímou nebo přímou škodu v důsledku zneužití materiálů umístěných na tomto zdroji.

V Rusku se rajčatům říká nejčastěji rajčata – z italského pomi d’oro, což znamená „zlaté jablko“. Stalo se to proto, že téměř až do XNUMX. století byly světlé plody rajčat používány výhradně k ozdobení pokrmů. Řekneme vám, co zajímavého je ve složení rajčat a co se z nich dá vařit, kromě salátu a okurky.

02.jpg

Užitečné vlastnosti rajčat

Rajčata mají pouze 18 kcal a 0 % tuku, což je činí nejatraktivnějšími pro ty, kteří chtějí zůstat štíhlí. Pojďme si promluvit o tom, v čem jsou užitečné.

Lykopen

Rajčata mu vděčí za svou šťavnatou červenou barvu. Lykopen je trenér imunity: nutí obranyschopnost těla, aby byla plně vyzbrojena. Posiluje také kosti a má protinádorové vlastnosti. Navíc díky tomuto silnému antioxidantu jsou rajčata pověstná svým účinkem proti stárnutí.

03.jpg

Nejvíce lykopenu je v rajčatech, která prošla tepelnou úpravou. Zajímavé je, že v této podobě se lépe vstřebává. Kromě salátů si proto můžete pochutnat na rajčatových omáčkách, těstovinách, dušených pokrmech a polévkách. 100 g čerstvých rajčat obsahuje asi 8 mg lykopenu a 100 g rajčatového protlaku obsahuje 150 mg.

Mimochodem, lykopen je přírodní opalovací krém, takže v létě byste rajčata rozhodně měli zařadit do svého jídelníčku.

06.jpg

vitamin C

Vitamin C pomáhá tělu bojovat se stresem a napomáhá regeneraci orgánů, chrání před negativními vlivy prostředí a bojuje proti zánětům. Ve 100 g čerstvých rajčat – asi 13 mg vitamínu C, v rajčatovém protlaku – 45 mg.

READ
Jak postřikovat zelí proti hnilobě?

Draslík

Draslík hlídá zdraví nervové soustavy, chrání mozkové buňky, je nezbytný pro prevenci mrtvice, je užitečný pro metabolismus, stejně jako pro kosti a cévy. 100 g čerstvých rajčat obsahuje 237 mg draslíku, v rajčatovém protlaku – 875 mg.

05.jpg

Vědci prokázánože látky obsažené v rajčatech:

  • snížit hladinu “špatného” cholesterolu, a tím příznivě ovlivnit srdce;
  • urychlit metabolismus o 30%;
  • pomáhají játrům zotavit se a správně fungovat;
  • zlepšit funkci střev;
  • snížit hladinu cukru v krvi;
  • pomáhá bojovat proti nespavosti;
  • příznivě působí na psychiku: zlepšují náladu, dodávají energii a bojují proti úzkosti.

Rajče je bobule. Pro svůj nízký obsah cukru (ve srovnání s jinými botanickými příbuznými) se však rajčata řadí mezi zeleninu a používají se častěji v nedezertních receptech.

12.jpg

Mají rajčata stinnou stránku?

Jako každé červené jídlo, i rajčata mohou způsobovat alergie. Lidé s onemocněním žaludku a ledvin by také měli rajčata zavádět do stravy opatrně: kyseliny obsažené v rajčatech (šťavelová, jablečná a citrónová) mohou vyvolat pálení žáhy a také přispět k tvorbě ledvinových kamenů.

Pokud není sklon k těmto onemocněním, můžete sníst až 300 g rajčat denně.

04.jpg

Jak vybrat rajčata a kde je skladovat

Kolik lidí – tolik oblíbených odrůd rajčat. Někdo rád zdobí saláty droboučkými cherry rajčátky, jiný volí abakanská rajčata pro jejich šťavnatost a vůni, další volí smetanu, která drží tvar.

  1. Dotkněte se rukama. Rajče by nemělo být příliš husté: měkké je uvnitř šťavnatější a jeho slupka je tenčí.
  2. Dýchejte vůni. Zralá rajčata nádherně voní, kupujte jen takové plody.
  3. Rajčata kupujte na větvi nebo se stopkou – ovoce tak zůstane dlouho čerstvé.
  4. Chuť rajčat také závisí na velikosti: cherry rajčata jsou kyselá, Abakan sladká, švestka a žlutá jsou neutrálnější.
  5. Pokud plánujete udělat salát, vyberte si několik druhů různých velikostí a barev. Je to chutné i krásné.
  6. Některé odrůdy, jako je oxheart nebo ázerbájdžánská rajčata, vypadají docela jednoduše. Ale kolik mají šťávy a chuti!

Rajčata se neskladují v lednici, ale pokud je doma příliš horko, je přípustné je vyjmout, aby vychladly, nebo alespoň ve stínu.

08.jpg

Tři recepty na přípravu rajčat

Chcete se zásobit chutnými a zdravými rajčaty, aby vám vydržela celou zimu? Existují tři způsoby, jak vám pomoci.

READ
Jak opláštit kovový altán?

Metoda číslo 1: zmrazení

Středně velká rajčata omyjte a osušte a zmrazte celá v běžném plastovém sáčku. Zatímco rajčata mrznou, občas sáčkem zatřeste, aby se k sobě nepřilepila. Když je potřeba, jednoduše vyjměte správné množství rajčat ze sáčku, ostrým nožem udělejte zářez ve slupce a oloupejte.

13.jpg

Rajčata se velmi rychle rozmrazují, slupka se snadno odstraní, takže není potřeba vroucí voda, jako je tomu u čerstvých. Doslova 5-10 minut – a rajčata jsou připravena na krájení. Pak je použijte do dušeného masa, polévek, míchaných vajec a tak dále: ozdobí každé teplé jídlo. Ale čerstvý šťavnatý salát z mražených rajčat, bohužel, nebude fungovat.

09.jpg

Metoda číslo 2: vadnout

Budete potřebovat: sušičku nebo troubu, rajčata, česnek, sušené bylinky: ideálně rozmarýn, bazalku, oregano. Malá rajčata rozkrojte napůl, odstraňte jádřinec (nevyhazujte, jádro bude potřeba na omáčku číslo 3). Smíchejte vámi vybrané bylinky a sůl, posypte rajčata. Vysušte v sušičce podle návodu. V troubě při nízké teplotě musíte rajčata sušit šest hodin, doba vaření se může v různých kamnech lišit.

10.jpg

Připravte sklenice a víčka: uvařte nebo ohřejte v myčce nádobí. Rajčata dejte pevně do sklenic, přidejte sušené bylinky. Na pánvi rozehřejte pár stroužků česneku s olivovým olejem. Naplňte sklenice až po vrch horkým česnekovým olejem. Našroubujte víko.

Pro polotovary použijte dekorativní nádoby. Pak můžete svým blízkým darovat na Nový rok sklenici domácích sušených rajčat. Přidejte k tomu kaviár, šampaňské, sýr a šunku – krásná a chutná potravinová sada je připravena!

11.jpg

Postup číslo 3: připravte omáčku

Zbývající jádra protáhněte mlýnkem na maso nebo roštem. Osolíme, opepříme, přidáme nadrobno nakrájený česnek, bazalku, koriandr, pár kapek citronové šťávy, cukr. Dusíme v hrnci do požadované hustoty. Vychladlou omáčku přetřete přes sítko (pokud jste věrní semínkům, není to nutné) a rozdělte do jednorázových nádob. Rozmraženou omáčku v zimě lze použít na těstoviny, polévky, dušená jídla a tak dále.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: