Jaké jsou výhody zelených fazolí mungo?

Obiloviny z fazolí mungo jsou jednou z luštěnin, které se v Rusku rozšířily teprve nedávno. Domovinou této rostliny je Blízký východ, kde je široce používána jako potravinářský výrobek.

Zevně fazole mungo připomíná hrášek, ale mnohem menší velikostí a sytě tmavě zelené barvy. Povrch je lesklý a hladký, netvoří vrásky díky dosti tvrdému povrchu.

Prodává se vcelku – štípané, jako hrách. Přírodní stanoviště – Bangladéš, Pákistán, Indie. Ale s rozvojem zemědělství se začala pěstovat nejen na východě, ale rozšířila se také do většiny oblastí Asie – Japonska, Číny, Thajska, Malajsie, Indonésie. Nyní se také pěstuje v kavkazských republikách.

Historie jeho použití při vaření sahá více než 5000 let do minulosti. V Číně se z fazolí mungo vyrábí mouka zvaná funchose nebo fens. V některých zemích se mu také říká mung.

Fazole mungo se ale do postsovětského prostoru dostala relativně nedávno. A pravděpodobně proto, že vypadá jako zrna a je malé velikosti, začalo se mu zde říkat obilovina a jen zřídka je spojován s luštěninami.

Nutriční hodnota, složení a obsah kalorií

Pokud mluvíme o obsahu kalorií v produktu, stojí za zmínku, že 100 g suchých fazolí mungo obsahuje asi 300 kcal. Když se však vaří, v důsledku absorpce velkého množství vody se energetická hodnota snižuje a v závislosti na stupni varu se rovná pouze 100-110 kcal.

Bílkovinná složka je 23 g, což je asi 20-25% celkové hmotnosti.
Tuky – 2 g.
Sacharidy – 44 g.

Díky velkému množství bílkovin a pomalých sacharidů, které tyto fazole obsahují, dochází v lidském těle k pomalému nasycení. To znamená, že po ochutnání porce moongu si můžete zajistit pocit sytosti na dlouhou dobu.

Cereálie z fazolí mungo navíc obsahuje:

  1. Základní aminokyseliny nezbytné pro lidský organismus. Je jich zde více než 15.
  2. vitamíny skupiny B.
  3. Vitamíny – A, C, E, K.
  4. Mikro- a makroprvky – fosfor, hořčík, draslík, sodík.
  5. Jednoduché sacharidy ve formě škrobu jsou 42 g.

Užitečné vlastnosti pro lidský organismus

Právě díky bohatému biochemickému složení, které je navíc vyvážené, má lidský organismus tyto pozitivní účinky:

  1. Při pravidelném používání se normalizuje činnost nervového systému. Pokud je příliš napjatá, pak na ni mungo působí relaxačně. Pokud je příliš uvolněná, pak tónuje.
  2. Reguluje činnost zrakových orgánů.
  3. Díky vápníku a fosforu dochází k posílení kostní tkáně.
  4. Působí pozitivně na svalové struktury, díky nimž jsou pružnější a pružnější.
  5. Krevní tlak je také vyrovnán.
  6. Pravidelná konzumace tohoto druhu luštěnin má pozitivní vliv na hladinu cholesterolu v krvi.
  7. Je užitečné jíst tento produkt, pokud máte cukrovku XNUMX. typu nebo máte predispozici k vysoké hladině cukru v krvi.
  8. Stěny všech cév se stávají pružnějšími, což zabraňuje řadě onemocnění, včetně křečových žil.
  9. Zabraňuje rozvoji a rychlému růstu rakovinných buněk u jakéhokoli typu rakoviny.
  10. Pokud budete pravidelně jíst fazole mungo v nepříznivých klimatických obdobích, můžete se vyhnout výskytu akutních virových onemocnění dýchacích cest včetně chřipky.
  11. Tato luštěnina odvádí dobrou práci při odstraňování různých toxických látek z těla. To znamená, že vykazuje detoxikační vlastnosti.
  12. Má také výhody pro ženský organismus – normalizuje hormonální rovnováhu a šetrně odstraňuje veškeré dysfunkce s tím spojené.
  13. Je velmi užitečné jíst tento druh luštěnin pro ty, kteří drží dietu. To je způsobeno tím, že fazole mungo odstraňuje otoky těla a podporuje zrychlené spalování přebytečných tukových usazenin.
  14. Pokud tento druh luštěnin připravíte určitým způsobem, můžete zmírnit příznaky a urychlit zotavení z nemocí, jako je bronchitida, sinusitida a rýma.
READ
Jak zateplit dřevěný dům zvenčí, aby dýchal?

Obiloviny z fazolí mungo pro krásu

Předpokládá se, že pokud budete konzumovat tento druh luštěnin, vaše pokožka získá pevnější texturu. Děje se tak díky zlepšení kolagenových struktur. Ovál obličeje bude více tónovaný a malé vrásky budou mírně vyhlazeny.

Obiloviny z fazolí mungo pro krásu

Zlepší se také barva pokožky, která dodá pokožce zdravý lesk.

Jak se obilovina z fazolí mungo používá v lidovém léčitelství?

Existuje také mnoho lidových receptů, které vám umožňují používat tuto luštěninovou plodinu s maximálním přínosem.

Pokud si tedy například připravíte odvar z těchto malých zelených fazolek, můžete získat tyto léčivé účinky:

  1. Zmírnit otoky těla, bez ohledu na jeho povahu formace.
  2. Použití při různých zánětlivých onemocněních krku. A hlavně na bolest v krku.
  3. Pokud tělo prodělalo otravu, pak lze díky odvaru z této luštěniny odstranit toxické látky a zmírnit příznaky pacienta.
  4. Pokud vyrábíte pyré z mungo fazolí, můžete s vysokou účinností bojovat proti jakýmkoli kožním defektům. Například taková kaše pomáhá zbavit se dermatitidy, zmírňuje negativní projevy popálenin a zmírňuje zánětlivý proces při různých vyrážkách.
  5. Kdo trpí různými problémy trávicího systému, měl by počítat s tím, že obiloviny z fazolí mungo se liší od ostatních druhů luštěnin. Tento rozdíl spočívá v tom, že jeho užívání nezpůsobuje zvýšenou plynatost ve střevech. Je to dáno absencí purinových zásad, které při konzumaci jiných druhů luštěnin způsobují tak nepříjemné vedlejší účinky.

Kdo je kontraindikován v cereáliích z fazolí mungo?

Pro tento typ kultury neexistují žádné jasné kontraindikace. Někteří lidé však mohou zaznamenat specifické reakce na konzumaci munga. Vyplatí se omezit použití, pokud:

  1. Objevuje se individuální nesnášenlivost těla ke složkám produktu. Objevují se alergické vyrážky.
  2. Vzhledem k tomu, že fazole mungo má intenzivní diuretický účinek, měli by jej používat opatrně lidé, kteří mají různé abnormality ve fungování urogenitálního systému. Týká se to například situace, kdy má člověk kameny ve žlučníku nebo močovém měchýři.
  3. V období kojení a těhotenství byste také měli fazole mungo jíst velmi opatrně.
  4. Osoby, které trpí malabsorpcí živin, také potřebují snížit porce jídel z mungo fazolí.

V zásadě nejsou tyto kontraindikace absolutní. To znamená, že to není důvod k úplnému vyloučení ze stravy. Bude stačit pouze omezit množství a frekvenci používání.

READ
Jak krmit mrkev pro šťavnatost?

Způsoby přípravy a použití

Existuje široká škála způsobů, jak využít tento druh luštěnin:

  1. Vařené bez přísad, jako příloha.
  2. Můžete si vyrobit pyré z mungo fazolí, podobné hrachovému.
  3. Uvařené mungo můžete přidávat do salátů nebo do masitých pokrmů při dušení.
  4. Připravuje se z ní také široká škála polévek.
  5. Oblíbenou možností je použití naklíčených semen fazolí. V této formě je blahodárný účinek na lidský organismus ještě zesílen. Koneckonců, jak víte, každé embryo v sobě nese obrovskou léčivou sílu a potenciální životní energii.
  6. V Asii je mouka založená na tomto druhu plodin velmi oblíbená. Připravuje se z něj široká škála jídel, včetně těstovin a pečiva. Mungová mouka se také používá k přípravě různých omáček k masovým a rybím pokrmům.

Metoda varu

Než začnete vařit fazole mungo, musíte znát základní pravidla, která vám umožní vařit tuto obilovinu co nejefektivněji bez vynaložení dalšího úsilí a bez provádění zbytečných kroků.

Zde je to, co musí žena v domácnosti vzít na vědomí:

  1. Mung by se neměl namáčet. Na rozdíl od jiných druhů luštěnin to nevyžaduje. Jeho střed je docela jemný. Vnitřní textura zrn velmi účinně absorbuje vlhkost a stává se krémovou. I když se navenek zdají docela tvrdé, rychle se uvaří.
  2. Prvním krokem, který je třeba udělat, je cereálie dostatečně dobře prozkoumat, abyste nezískali žádné další frakce, které nemají s mungem nic společného.
  3. Poté se omyje a několikrát vymění vodu.
  4. Poté v samostatném hrnci musíte přivést vyčištěnou vodu k varu. A teprve když se vaří, je třeba přidat luštěniny.
  5. V žádném případě v této fázi nepřidávejte sůl. Jinak bude vaření trvat déle než obvykle. Celková doba vaření je 30 až 40 minut. Sůl je nutné přidat 10 minut před koncem tohoto procesu.
  6. Když jsou zrna přivedena do požadované konzistence, budete muset použít cedník. Slouží k odsávání zbývající kapaliny.

Jedná se o jednoduchý a snadný způsob, jak připravit přílohu, která pomůže hospodyňkám normalizovat zdravé stravování pro sebe i celou rodinu. Uvařené mungo s trochou másla je výbornou přílohou k masu nebo rybám.

Originální recept uzbecké kuchyně

Chcete-li pocítit a ochutnat, jak se mungo vaří ve své domovině, musíte ochutnat pokrm jako maškičiri.

  1. Fazole mungo – 250 g suché.
  2. Jehněčí maso, loupané z filmů a šlach – 400 g.
  3. Mrkev – 2 malé kořenové zeleniny.
  4. Cibule – 1 hlava.
  5. Rýže – 200 g.
  6. Rostlinný olej – 150 ml.
  7. Sůl a pepř podle chuti.
  8. Pokud chcete, můžete přidat trochu nasekaného koriandru nebo kopru.
  1. Nejprve je třeba mungo namočit asi na 1 hodinu. To se provádí ve studené filtrované vodě.
  2. Zatímco se namáčí, je třeba zeleninu oloupat a umýt.
  3. Mrkev nastrouhaná na hrubém struhadle.
  4. Cibule se nakrájí na poloviční kroužky.
  5. Připravené jehněčí maso se nakrájí na malé kousky.
  6. Rýže se třídí a promyje.
  7. V hlubokém kotli se zahřeje celé množství rostlinného oleje a cibule se v něm smaží, dokud nezíská průhlednou barvu.
  8. Maso se přidá k cibuli a opéká se asi 10-15 minut.
  9. Poté přidáme mrkev a dusíme asi dalších 5-10 minut.
  10. Poté se nalije 1 litr vody. A zároveň se tam dávají fazole mungo. Musíte to vařit asi 15 minut.
  11. Poté přidejte celé množství rýže a pokrm vařte pod zavřenou pokličkou, dokud se neuvaří.
  12. Hotovou mungo kaši, jak se pokrmu doslova říká, můžeme při podávání ozdobit najemno nasekaným koriandrem a koprem.
READ
Jak přihnojit papričky Habanero?

Nejde samozřejmě o jediný pokrm z tohoto druhu luštěnin, existuje s ním nepředstavitelné množství různých variací a receptů.

Ti, kterým záleží na svém zdraví, by proto měli zvážit pravidelné zařazení tohoto druhu luštěnin do svého jídelníčku. To nejen učiní menu zajímavým, ale také pomůže udržet vaše zdraví na správné úrovni.

V tabulce je uveden obsah živin (kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů a minerálních látek) na 100 gramů jedlé části.

Živina Číslo Norma** % normy ve 100 g % normy ve 100 kcal 100% normální
Kalorická hodnota 329 kCal 1684 kCal 19.5% 5.9% 512 g
Proteiny 21.6 g 76 g 28.4% 8.6% 352 g
Tuky 0.8 g 56 g 1.4% 0.4% 7000 g
Sacharidy 62 g 219 g 28.3% 8.6% 353 g
Dietní vlákna 6.4 g 20 g 32% 9.7% 313 g
Vitamíny
Vitamín A, RE 22 μg 900 μg 2.4% 0.7% 4091 g
beta karoten 13 mg 5 mg 260% 79% 38 g
Vitamín B1, thiamin 0.25 mg 1.5 mg 16.7% 5.1% 600 g
Vitamín B2, riboflavin 0.11 mg 1.8 mg 6.1% 1.9% 1636 g
Vitamin E, alfa tokoferol, TE 10.95 mg 15 mg 73% 22.2% 137 g
Macronutrienty
Draslík, K 787 mg 2500 mg 31.5% 9.6% 318 g
Vápník, Ca 81 mg 1000 mg 8.1% 2.5% 1235 g
Hořčík, Mg 125 mg 400 mg 31.3% 9.5% 320 g
Sodík, Na 3.2 mg 1300 mg 0.2% 0.1% 40625 g
Fosfor, P 337 mg 800 mg 42.1% 12.8% 237 g
Stopové prvky
Mangan, Mn 1.11 mg 2 mg 55.5% 16.9% 180 g
Měď, Cu 1.08 μg 1000 μg 0.1% 92593 g
Selen, Se 4.28 μg 55 μg 7.8% 2.4% 1285 g
Zinek, Zn 2.18 mg 12 mg 18.2% 5.5% 550 g

Energetická hodnota Fazole mungo (zelené fazolky) je 329 kcal.

Primární zdroj: Vytvořený v aplikaci uživatelem. Více.

** Tato tabulka ukazuje průměrné normy vitamínů a minerálů pro dospělého. Pokud chcete znát normy na základě vašeho pohlaví, věku a dalších faktorů, pak použijte aplikaci Moje zdravá strava.

Produktová kalkulačka

Většina potravin nemůže obsahovat celou škálu vitamínů a minerálů. Proto je důležité jíst různé potraviny, které uspokojí potřeby těla na vitamíny a minerály.

READ
Jak můžete ricinový olej zředit?

Kalorická analýza produktu

Poměr bílkovin, tuků a sacharidů:

Znáte-li podíl bílkovin, tuků a sacharidů na kalorickém obsahu, můžete pochopit, jak produkt nebo strava splňuje standardy zdravé výživy nebo požadavky konkrétní stravy. Například americké a ruské ministerstvo zdravotnictví doporučují 10–12 % kalorií z bílkovin, 30 % z tuků a 58–60 % ze sacharidů. Atkinsova dieta doporučuje nízký příjem sacharidů, i když jiné diety se zaměřují na nízký příjem tuků.

Pokud je vydáno více energie, než je dodáno, tělo začne využívat tukové zásoby a tělesná hmotnost klesá.

Získejte více informací a uskutečněte to s naším bezplatným online kurzem.

Zjistěte svůj dodatečný výdej kalorií na trénink a získejte podrobná doporučení zcela zdarma.

Fazole mungo (zelené fazolky) bohaté na vitamíny a minerály jako: beta-karoten – 260 %, vitamín B1 – 16,7 %, vitamín E – 73 %, draslík – 31,5 %, hořčík – 31,3 %, fosfor – 42,1 %, mangan – 55,5 %, zinek – 18,2 %

  • B-karoten je provitamin A a má antioxidační vlastnosti. 6 mikrogramů beta-karotenu odpovídá 1 mikrogramu vitaminu A.
  • Vitamin B1 je součástí nejdůležitějších enzymů metabolismu sacharidů a energie, dodává tělu energii a plastické látky a také metabolismus větvených aminokyselin. Nedostatek tohoto vitaminu vede k vážným poruchám nervového, trávicího a kardiovaskulárního systému.
  • Vitamin E má antioxidační vlastnosti, je nezbytný pro fungování gonád, srdečního svalu, je univerzálním stabilizátorem buněčných membrán. Při nedostatku vitaminu E je pozorována hemolýza erytrocytů a neurologické poruchy.
  • Draslík je hlavním intracelulárním iontem zapojeným do regulace vodní, kyselé a elektrolytové rovnováhy, podílí se na procesech nervových vzruchů, regulaci tlaku.
  • Hořčík podílí se na energetickém metabolismu, syntéze bílkovin, nukleových kyselin, má stabilizační účinek na membrány, je nezbytný pro udržení homeostázy vápníku, draslíku a sodíku. Nedostatek hořčíku vede k hypomagnezémii, zvýšenému riziku rozvoje hypertenze, srdečních chorob.
  • Fosfor podílí se na mnoha fyziologických procesech včetně energetického metabolismu, reguluje acidobazickou rovnováhu, je součástí fosfolipidů, nukleotidů a nukleových kyselin, je nezbytný pro mineralizaci kostí a zubů. Nedostatek vede k anorexii, anémii, křivici.
  • Mangan podílí se na tvorbě kostí a pojivové tkáně, je součástí enzymů podílejících se na metabolismu aminokyselin, sacharidů, katecholaminů; nezbytné pro syntézu cholesterolu a nukleotidů. Nedostatečná konzumace je doprovázena zpomalením růstu, poruchami v reprodukčním systému, zvýšenou křehkostí kostní tkáně, poruchami metabolismu sacharidů a lipidů.
  • Zinek je součástí více než 300 enzymů, podílí se na syntéze a rozkladu sacharidů, bílkovin, tuků, nukleových kyselin a na regulaci exprese řady genů. Nedostatečný příjem vede k anémii, sekundární imunodeficienci, cirhóze jater, sexuální dysfunkci a malformacím plodu. Nedávné studie odhalily schopnost vysokých dávek zinku narušit vstřebávání mědi a tím přispět k rozvoji anémie.
READ
Co dělat po přesazení květin?

Kompletního průvodce nejzdravějšími potravinami najdete v aplikaci Moje zdravá strava.

Tags: Fazole mungo (zelené fazolky) obsah kalorií 329 kcal, chemické složení, nutriční hodnota, vitamíny, minerály, výhody fazolí mungo (zelené fazole), kalorie, živiny, příznivé vlastnosti fazolí mungo (zelené fazolky)

Vypočítává poměr kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů a také vitamínů a minerálů v závislosti na pohlaví, věku, hmotnosti a úrovni fyzické aktivity.

Kalkulačka ideální hmotnosti, index tělesné hmotnosti, výpočet koridoru kalorií, doporučení pro snížení, akční plán.

Index tělesné hmotnosti (BMI, BMI) je hodnota, která umožňuje posoudit míru souladu mezi hmotností člověka a jeho výškou, a tím nepřímo posoudit, zda je hmotnost nedostatečná, normální nebo nadváha.

Potravinová kalkulačka vám umožní snadno vidět klady a zápory produktu a pomůže vám vytvořit zcela vyvážený jídelníček.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: