Jaké jsou výhody sýra z kozího mléka?

Jídelníček každého člověka by měl být vyvážený, výživný a hlavně zdravý. V tomto ohledu gastroenterologové a odborníci na výživu radí zařadit kozí sýr do svého jídelníčku. Výhody a poškození takového neobvyklého produktu zná jen málo lidí, ale stojí za to věnovat velkou pozornost.

Fermentovaný mléčný výrobek vyrobený z přírodních surovin

Kozí sýr: výhody a škody

Mnoho lidí ví, jak se připravuje jakýkoli sýr. Tento produkt je výsledkem zpracování mléka. Zjednodušeně řečeno, mléčný základ je fermentován, čímž vzniká syrovátková tekutina a hustá hmota. Právě sedlina se lisováním a zráním zpracovává na kozí sýr. Jeho výhody a škody pro starší lidi, mladé lidi a dokonce i děti nejsou známy všem. Dnes to probereme podrobněji.

Na poznámku! Kozí mléko je často přirovnáváno ke kravskému mléku. Na rozdíl od druhého má první nápoj nižší procento obsahu tuku, je pro tělo snadněji vstřebatelný a má řadu prospěšných vlastností.

Složení kozího sýra:

  • živočišné bílkoviny;
  • vitamin H;
  • retinol;
  • vápník;
  • vitamín B1;
  • draslík;
  • riboflavin;
  • kyselina pantothenová;
  • magnesium;
  • kyselina askorbová;
  • fosfor;
  • vitamín B6;
  • ferrum;
  • zinek;
  • kyselina listová;
  • vitamín PP;
  • manganu;
  • tokoferol;
  • vitamín B12;
  • měď.

Kozí sýr je totiž především zdrojem bílkovin a vápníku. V tomto ohledu je přípravek doporučován lidem, kteří trpí onemocněními kostní a kloubní tkáně.

Do jídelníčku svých dětí byste rozhodně měli zařadit sýr vyrobený z kozího mléka. Vyvážený obsah mikro- a makroprvků, minerálů a vitamínů přispívá k plnému rozvoji a růstu organismu.

Nutriční hodnota kozího sýra je v průměru 300 kilokalorií. Tato hodnota může být různá, vše závisí na druhu sýra a přísadách.

Na poznámku! Ke kozímu sýru se často přidávají solanky, marinády a další aromatické přísady. Na plesnivý sýr mají gurmáni zvláštní místo.

Kozí sýr: výhody a poškození těla

Kozí sýr: výhody a poškození těla

Jak již bylo řečeno, kozí sýr obsahuje vysoké procento vápníku, který je lidským tělem snadno a zcela vstřebáván. Proto by kysaný mléčný výrobek, který má nenapodobitelnou chuť, měli jíst děti i dospělí různých věkových kategorií.

READ
Jak je prach užitečný?

Vápník je hlavním stavebním prvkem kostní a kloubní tkáně. Kvůli nedostatku vápníku může kostní tkáň zkřehnout. Nedostatek tohoto prvku je často indikován kazící se zubní sklovinou.

Výhody kozího sýra:

  • podpora trávení potravy;
  • normalizace trávicích procesů;
  • zrychlení metabolismu;
  • aktivace spalování podkožních tukových zásob;
  • prevence tvorby cholesterolových plaků;
  • snížení koncentrace špatného cholesterolu v krvi;
  • čištění vaskulárních lumenů;
  • kolonizace střevní mikroflóry prospěšnými bakteriemi.

Na poznámku! Kozí sýr má ještě jednu úžasnou vlastnost – protizánětlivou a antimikrobiální. Vědci po provedení řady studií došli k závěru, že sýr obsahuje asi stovku prospěšných bakterií, které osidlují střeva a potlačují množení patogenních mikroorganismů, což je důležité pro bezproblémové fungování trávicího traktu a celkovou pohodu. .

Čím dalším se kozí sýr proslavil? Jeho výhody a škody pro ženy jsou to, čemu byste měli věnovat pozornost. Zástupci něžného pohlaví, kteří zvolili fermentovaný mléčný výrobek tohoto typu, se zbavili mučivých bolestí při menstruačním krvácení.

Znovu si připomeňme, kolik prospěšných bakterií obsahuje sýr. Právě tyto bakterie také zabraňují množení houbových mikroorganismů, včetně těch z rodu Candida, což slouží jako výborná prevence zánětů pochvy a kandidózy.

Je důležité jíst kozí sýr i v těhotenství. Ano, tato doba je možná nejšťastnější v životě ženy, ale tělo je vystaveno obrovskému stresu a dítě si bere část živin pro sebe. Abyste zabránili křehkosti kostní tkáně, lámavosti vlasů a nehtových plotének, musíte doplnit zásoby vitamínů a minerálů. Postačí, když do svého jídelníčku zařadíte sýr vyrobený z kozího mléka.

Kozí sýr: výhody a poškození těla

Kozí sýr je také cenný pro muže, protože nejsou imunní vůči zánětlivým procesům v orgánech genitourinárního systému. Tento fermentovaný mléčný výrobek navíc obsahuje hodně bílkovin, které jsou nezbytné pro posílení a růst svalové tkáně.

Důležité! Kozí sýr neobsahuje laktózu, takže lidé trpící individuální nesnášenlivostí této složky mohou tento produkt bezpečně jíst. Lékaři nazývají kozí sýr absolutně hypoalergenním produktem.

Konzumace kozího sýra bude mít příznivý vliv i na fungování kardiovaskulárního systému. Krevní tlak a srdeční frekvence se stabilizují. Kromě toho může kozí sýr sloužit jako preventivní opatření pro rozvoj cerebrálních vaskulárních patologií.

READ
Jak můžete zakrýt studnu?

Výrobek vyrobený z kozího mléka se používá i pro kosmetické účely. Všechny druhy masek jsou připraveny na bázi sýra k péči o pokožku obličeje, krku a dekoltu. A pro kadeře bude taková péče velmi vhodná.

Možná škoda

Ve srovnání s jinými druhy sýrů vyrobených z pasterizovaného kravského mléka má kozí výrobek vyšší hladinu kyselosti. V souladu s tím jeho spotřeba také ovlivní úroveň kyselosti žaludku a zvýší ji. V tomto ohledu se kozí sýr nedoporučuje těm, kteří trpí zánětem žaludku nebo žaludečními vředy. Pokud máte dnu, budete také muset omezit spotřebu kozího sýra.

Dalším důležitým aspektem je kvalita produktu. Kupte si pasterizovaný kozí sýr vyrobený v souladu se všemi hygienickými normami a vládními normami. Výrobky pochybné výroby by vás měly upozornit, protože hrozí tuberkulóza nebo salmonelóza.

Viz také:

Kozí sýr má specifickou chuť a vůni. Na našich stolech je bohužel častější sýr vyrobený z kravského mléka. Jeho bratr je ale lidmi nezaslouženě podceňován. Hlavní výhodou kozího sýra je jeho hypoalergennost. Tento fermentovaný mléčný výrobek můžete pro zpestření zařadit do svého jídelníčku. Tělo určitě odpoví vděčností. Buďte zdraví a krásní!

Sýr z kozího mléka je zdravý produkt, který nám dodává energii a důležité chemické prvky. Je těžké si představit, že sýr může být pro tělo škodlivý, ale je důležité dodržovat limit spotřeby.

Jedním z nejoblíbenějších mléčných výrobků je sýr, který má mnoho prospěšných vlastností. Tyto vlastnosti jsou do značné míry vysvětleny jeho nutriční hodnotou. Složení sýra zahrnuje bílkoviny, mléčný tuk, minerály, vitamíny a extraktivní látky, které jsou pro člověka životně důležité a cenné. 120 gramů sýra obsahuje denní potřebu vápníku, který je ve snadno stravitelné formě.

Výhody kozího sýra v jeho bohatém složení

Blahodárné vlastnosti sýru poskytuje především kvalitní mléko. Kozí mléko nezpůsobuje alergie, obsahuje velké množství užitečných látek: bílkoviny, tuky, sacharidy, minerály, vitamíny, organické kyseliny, enzymy, hormony.

Kozí mléko zlepšuje pohodu starších lidí a lidí trpících gastrointestinálními chorobami. Kozí mléko samo o sobě je zdravý produkt a výroba sýra na jeho základě umožňuje získat zdravý proteinový produkt s vysokými organoleptickými vlastnostmi. Přečtěte si tento článek o výhodách mléka – https://mirkoz.ru/produkcija-pererabotka/polza-i-vred-kozego-moloka.html

READ
Co je lepší: čerstvý hnůj nebo humus?

Složení sýra je zásobárnou chemických prvků

Jednou z hlavních výhod je přítomnost vápníku, fosforu, vitamínů D, B2, B3, B6, sodík, selen, měď, draslík, hořčík. Kozí sýr je zdravým zdrojem vitamínů a mikroelementů. 100 gramů obsahuje:

  • thiamin – asi 0,03 mg;
  • riboflavin – 0,4 mg
  • kyselina pantothenová – asi 1,2 mg;
  • pyridoxin – 0,2 mg;
  • kyselina listová – 39 mcg;
  • kobalamin – 0,6 mcg;
  • vitamín A – 0,4 mg;
  • vitamín E – přibližně 0,4 mg;
  • vitamín H – 4,2 mcg;
  • vitamín C – 2 mg;
  • vitamín PP – asi 3,62 mg;
  • sodík – 1900 mg;
  • měď – 60 mg;
  • zinek – 3,5 mg;
  • železo – 1 mg;
  • fosfor – 410 mg;
  • draslík – 180 mg;
  • hořčík – 50 mg;
  • vápník – 740 mg.

Za vyzdvihnutí stojí především vysoký obsah vápníku v sýrech. 100 gramů kozího sýra obsahuje 3/4 denní potřeby. Obzvláště dobře se vstřebává vápník ze sýrů, který spolu s dalšími prvky dodává našemu tělu výživu a potřebné stavební složky.

Obsah prospěšných aminokyselin v sýrech z kozího mléka

Index Adygei Chechil Camembert Brynza
Protein, % 19,9 16,5 17,3 16.8
Valine 1218 878 1082 1205
Isoleucin 914 680 825 860
Leucin 1501 1170 1722 1232
Lysin 1311 1117 1218 1242
Metionin 489 399 475 435
Treonin 798 756 746 985
Tryptofan 288 181 282 332
Fenylalanin 826 594 831 816
Alanin 686 417 674 667
Arginin 801 492 702 804
Asparagin 1727 841 1389 1479
Histidin 870 420 1497 921
Glycin 450 156 338 405

Jak sýr posílí tělo

Za zmínku stojí zejména výroba měkkých sýrů s nízkou tepelnou úpravou nebo s použitím mléčné startovací kultury. Takové produkty jsou zvláště dobré pro dietní výživu a prevenci gastrointestinálních onemocnění.

Měkký sýr z kozího mléka je velmi důležitý pro léčbu dysbiózy, upravuje trávení, normalizuje střevní mikroflóru a bojuje proti plynatosti. Tento sýr je navíc lehce stravitelný, což umožňuje jeho konzumaci i lidem s intolerancí laktózy.

Sýr je prospěšný pro zdraví mužů díky vysokému obsahu bílkovin – důležitého stavebního prvku. Zvláště pokud se aktivně věnujete sportu. Vápník pomůže posílit kostní systém a vysoký obsah tuku v kozím sýru pomůže jeho vstřebávání: je to vynikající sportovní výživa.

READ
Jak zalévat angrešt?

Vápník potřebují i ​​ženy, zejména v těhotenství a při kojení.V této době se vápník z ženského těla jednoduše vyplavuje. Sýr z kozího mléka dokáže nedostatek tohoto minerálu snadno vyrovnat.

Může být sýr škodlivý?

Jako každý výrobek, i sýr by měl být konzumován s mírou. Na výrobu 1 kilogramu sýra je potřeba 4-6 litrů kozího mléka, v syrovátce nezůstane prakticky nic, ale všechny prospěšné látky se koncentrují v sýru samotném. Ale i zdraví prospěšné látky ve velkých dávkách mohou škodit – doporučená denní dávka sýra nepřesahuje 80 gramů.

Proč je kozí sýr škodlivý?

  • tuk (průměrný obsah tuku v kozím sýru je 30%), s takovým výrobkem je snadné přibrat na váze;
  • cholesterolu. Vědci neustále předkládají nové hypotézy o výskytu cholesterolových plaků. Ale role živočišných tuků zůstává nezměněna – jejich nadměrná konzumace je škodlivá;
  • protein. Řeknete si, že článek výše mluví o výhodách bílkovin a budete mít pravdu. Bílkoviny ale mohou být také škodlivé, zejména v případech onemocnění ledvin. Proto existuje norma pro jejich spotřebu;
  • sůl. Chlorid sodný je důležitým prvkem buněčného metabolismu – bez něj je náš život nemožný. Ale potřebujeme velmi málo soli a její přebytek vede k vážným patologiím. Bohužel většina sýrů obsahuje hodně soli.

Pokud máte hypertenzi a sklony k obezitě, neměli byste sýr nadměrně konzumovat. Zvýšený obsah soli a bílkovin vede ke zvýšení krevního tlaku. Vysoký obsah kalorií kozího sýra snadno zničí vaši postavu.

Srovnání sýrů: kozí, kravský nebo ovčí?

Technologie výroby sýra je stejná pro jakékoli mléko, ale jaký je rozdíl mezi sýry z kravského, kozího a ovčího mléka? Pro začátek je třeba poznamenat, že mléko je jedinečný produkt svým složením a chutí.

Index Kráva Koza Ovce
Sušina 12,5 13,0 17,9
Celkový obsah bílkovin 3,3 3,5 5,8
Tuk 3,8 4,1 6,7
Mléčný cukr 4,7 4,6 4,6
minerální soli 0,7 0,8 0,8

BJU kravského, kozího a ovčího mléka

Jak je z tabulky patrné, nejbohatší složení má ovčí mléko. Hlavní výhodou sýra je proto to, že obsahuje mnoho aminokyselin (tryptofan, lysin, methionin) a vitamínů, je to dietní výrobek, ale obsahuje také více bílkovin než masné výrobky. Hlavním problémem při jeho výrobě je, že jeho chuť a příznivé vlastnosti jsou ovlivněny mnoha faktory: čerstvostí vzduchu, krmivem pro ovce, životními podmínkami atd. Kromě toho je doba laktace u ovcí kratší než u jiných zvířat a objem mléka je výrazně menší.

READ
Jak postřikovat cibulí proti cibulovým mouchám?

Sýr vyrobený z kravského mléka je cenově nejdostupnější, protože krávy jsou nejběžnějším druhem hospodářských zvířat a při správné péči produkují větší objem mléka než ovce a kozy. Tento sýr obsahuje hodně fosforu, hořčíku, draslíku, železa a vápníku.

Ve srovnání s kravským mlékem kozí mléko obsahuje 6x více kobaltu, vitamínů A, B2, C. Zároveň se vstřebává lépe (97 % versus 65 %) a rychleji (5krát) než mléko kravské.

Výroba sýra z kozího mléka se také téměř neliší od technologie výroby ostatních. Jeho zvláštností je, že nikdy pořádně neztuhne a velmi rychle zraje a chuť se zjemní. Chuť se od ostatních liší díky mastným kyselinám obsaženým v mléce a potravě koz. Proteiny z kozího mléka jsou ve srovnání s jinými produkty nejúplnější. Jejich kvalitativní složení je velmi odlišné od bílkovin kravského mléka.

Závěr

Sýr z kozího nebo jakéhokoli jiného mléka je nejen chutný, ale také extrémně zdravý produkt, který obsahuje spoustu cenných látek. Ale v každém případě stojí za to dodržovat umírněnost. Přemíra i toho nejzdravějšího sýra na světě situaci jen zhorší. Sýr byste neměli dělat jako hlavní jídlo – z velkého kusu budou mít radost jen vaše ústa, ale zbytek těla vám nepoděkuje. Malý plátek navíc lépe odhalí chuť sýra.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: