Jaké jsou výhody rajčat s anthokyanem?

Pigmenty zvané antokyany jsou rozšířeny v rostlinném světě kolem nás. Jsou rozpuštěny v buněčné šťávě rostlin. Antokyany se snadno extrahují z rostlin, které mají modrou, růžovou nebo červenou barvu.

Například listy červeného zelí, všechny druhy bobulí a některé bylinky obsahují krystaly antokyanů. Navíc barva krystalů závisí na prostředí, ve kterém se nacházejí.

Například kyselé prostředí dává antokyanům sytě červenou barvu. Alkálie zbarví krystaly antokyanů do modra. No a v neutrálním prostředí mají fialovou barvu.

Nyní, když přijdete do obchodu s potravinami, nebude pro vás těžké určit acidobazickou rovnováhu kupované zeleniny a bylinek!

Potraviny bohaté na antokyany:

Basil z Jerevanu

Červený listový salát

Obecná charakteristika anthokyanů

Antokyany jsou rostlinné pigmenty patřící do skupiny glykosidů. Jejich krystaly nejsou spojeny s protoplasty (jako chlorofyl), ale mohou se volně pohybovat v intracelulární tekutině.

Antokyany často určují barvu okvětních plátků, barvu plodů a podzimního listí. Jejich barva se mění v závislosti na pH buněčného obsahu a může se měnit během procesu dozrávání plodů nebo v důsledku podzimního opadu listů.

Průmyslově se antokyany extrahují především z červeného zelí nebo slupek hroznů. Tímto způsobem se získávají červená a fialová barviva, která se následně přidávají do nápojů, zmrzliny, jogurtů, sladkostí a dalších cukrářských výrobků.

Na etiketách je přítomnost rostlinných pigmentů obvykle označena jako E-163. Přítomnost těchto složek v hotových potravinářských výrobcích a vitamínech není nejen škodlivá, ale také prospěšná pro tělo, to je uvedeno v kompletní referenční knize doplňků stravy.

Denní potřeba antokyanů

Odborníci na výživu doporučují konzumovat antokyany v množství 10-15 mg denně.

Neměli byste však zacházet do extrémů. Konzumace malého množství zeleniny a ovoce s obsahem anthokyanů může vést ke snížení obranyschopnosti organismu proti rakovinným buňkám, nadměrná konzumace může vést k alergickým reakcím organismu.

READ
Jak je maso nutrie prospěšné pro člověka?

Potřeba antokyanů se zvyšuje:

  • v oblastech s velkým množstvím slunečných dnů;
  • v případě genetické predispozice k rakovině;
  • při práci s vysokofrekvenčními proudy a také s ionizujícím zářením;
  • lidé, kteří aktivně využívají služby mobilní komunikace.

Potřeba antokyanů je snížena:

  • s individuální nesnášenlivostí produktů obsahujících antokyany;
  • na různé alergické reakce, ke kterým dochází po konzumaci takových produktů.

Stravitelnost anthokyanů

Antokyany jsou vysoce rozpustné ve vodě a předpokládá se, že naše tělo je stoprocentně vstřebává!

Příznivé vlastnosti antokyanů a jejich vliv na organismus

Antokyany jsou silné antioxidanty, které chrání naše tělo před volnými radikály. Mají jedinečnou schopnost odolávat ultrafialovému záření a snižují riziko rakoviny.

Díky antokyanům se zpomaluje proces stárnutí a léčí se některá neurologická onemocnění. Antokyany se používají k prevenci a v komplexní terapii při léčbě bakteriálních infekcí. Rostlinné pigmenty také pomáhají předcházet cukrovce nebo snižují její účinky.

Interakce se základními prvky

Antokyany dobře interagují s vodou a všemi sloučeninami, které mohou rozpouštět glykosidy (rostlinné látky, které se skládají ze sacharidových a nesacharidových složek).

Příznaky nedostatku antokyanů v těle:

  • deprese;
  • rozpad;
  • nervové vyčerpání;
  • snížená imunita.

Známky nadbytku anthokyanů v těle

V tuto chvíli se žádné takové nenašly!

Faktory ovlivňující obsah anthokyanů v těle

Důležitým faktorem regulujícím přítomnost anthokyanů v našem těle je pravidelná konzumace potravin bohatých na tyto sloučeniny.

Antokyany pro krásu a zdraví

Aby naše pokožka byla sametová a vlasy hedvábné, radí výživoví poradci zpestřit jídelníček rostlinnými potravinami s obsahem antokyanů. Zároveň budou všechny orgány chráněny před nepříznivými vlivy vnějšího prostředí a my budeme klidnější a šťastnější!

Anthokyany

Antokyany jsou barviva, která se přirozeně vyskytují v rostlinách a mají významné zdravotní přínosy. Jaké jsou tyto sloučeniny, kde se nacházejí a jaké mají vlastnosti?

Role rostlinné barvy v přírodě

Rostlinná říše je nádhera forem, vůní, ale především festival barev. Barva je možná nejdůležitější atribut ve světě flóry. Jeho úlohou je nejen potěšit oko, ale také se podílet na opylování, distribuci semen a plašení nepřátel. Četná barviva nalezená v rostlinných buňkách jsou zodpovědná za barvu, ale poskytování barvy není jedinou funkcí anthokyanů. Kombinace zdravých, barevných zeleninových a ovocných potravin nabízí obrovskou škálu chuťových vjemů a zdraví zlepšujících vlastností.

READ
Co můžete dát kuřatům ve věku 3 dnů?

Název antokyany pochází ze spojení řeckých slov anthos – květ a kyanos – modrý a poprvé jej použil v roce 1835 německý botanik Ludwig Marquart k určení barvy okvětních lístků květu tara.

Antokyany – co to je?

Antokyany jsou přírodní sloučeniny rostlinného původu, barviva patřící do polyfenolů, skupiny flavonoidů. Chemicky se jedná o glykosidy, které se skládají ze dvou částí: aglykonu a cukru:

  • Aglykonová část je anthokyanidinová kostra (nazývaná 2-fenylbenzopyrril nebo flavilkace), která je hlavní strukturou, jádrem anthokyanů.
  • Cukerná skupina je glukóza nebo méně běžně galaktóza, rhamnóza nebo arabinóza, obvykle připojená v poloze C-3.

Jsou možné četné modifikace a variace ve struktuře těchto molekul – dosud bylo rozpoznáno několik stovek přírodních anthokyanů a bylo vytvořeno více než sto syntetických anthokyanů. Existuje však šest nejběžnějších přírodních anthokyanidinů:

  • kyandin (nejběžnější);
  • pelargonidin;
  • peonidin;
  • delfinidin;
  • petunidin;
  • malvidin.

Antokyany se nacházejí především v ovoci a okvětních lístcích, ale také v listech, stoncích, semenech a výhoncích rostlin. Chlorofyl, který zde dominuje, často zastiňuje ostatní barviva, ale v méně příznivých podmínkách vedou barevně antokyany: vidíme je v podzimním listí, v pletivech rostlin vystavených suchu, rostoucích ve stínu nebo v situacích nedostatku důležitých minerálů.

Jaké funkce plní antokyany v rostlinách? Jsou to především atraktanty: přitahují opylující hmyz a živočišné druhy rozptylující semena. Chrání také před škůdci a působí jako opalovací krém, chrání před fotoinhibicí (poškození fotosyntetického aparátu při příliš vysoké intenzitě světla). Antokyany mají antioxidační a antibakteriální účinky.

Vlastnosti a použití anthokyanů

Anthokyany se vyznačují různými barvami vyplývajícími z rozdílů v molekulární struktuře: od oranžové, přes červenou až po fialovou a modrou.

Antokyany jsou nestabilní sloučeniny. Rozpuštěné ve vodě v závislosti na pH procházejí vratnými barevnými změnami: kyselé prostředí podporuje tvorbu červených odstínů, zásadité prostředí – modrá. Dlouhověkost anthokyanů mohou také ovlivnit ionty kovů, enzymy, proteiny, další flavonoidy přítomné v roztoku, kolísání teploty a světlo.

Antokyany se používají v potravinářském, farmaceutickém a kosmetickém průmyslu.

Navzdory jejich nestabilitě si potravinářský průmysl cení antokyanů pro jejich pestré, intenzivní barvy a používá je jako potravinářské barvivo s kódem E163. Kódy E163a až E163f představují nejběžnější anthokyanidiny, zatímco kódy E163(i) až E163(iii) představují extrakty a barevné směsi.

READ
Jak jsou hrozny dobré pro dítě?

Antokyany barví dezerty, nápoje, sladkosti, jakékoli ovoce a zeleninové produkty, zmrzlinu, jogurty a konzervy. Působí antibakteriálně, antivirově a jako protiplísňové činidlo, chrání potravinářské výrobky před znehodnocením. Antokyany se také používají jako zvýrazňovače potravin, jako jsou ovocné džemy nebo vína. Mohou také přidat chuť. Například trpká a mírně nahořklá chuť kakaa je výsledkem přítomnosti antokyanů.

V kosmetice se antokyany někdy používají v přípravcích, které chrání před UV zářením, ale primárně jsou ceněny pro své antioxidační a vazokonstrikční účinky. Masky, pleťové a oční krémy s antokyany zklidňují zarudnutí a podráždění pokožky, snižují viditelnost žilek, tmavé kruhy a pigmentaci, zklidňují, rozjasňují, hydratují a omlazují.

Ve farmaceutickém průmyslu využití anthokyanů nekončí pouze barvením potahů tablet. K dispozici je řada perorálních léků obsahujících antokyany, jako jsou doplňky stravy na podporu zraku a zraku, léky na podporu lidí s hypertenzí a jinými kardiovaskulárními problémy a léky na příznaky nachlazení a chřipky. Mohou je užívat i těhotné a kojící ženy a děti.

Zdroje anthokyanů – kde jich je nejvíce?

Hlavním zdrojem anthokyanů na světě jsou červené hrozny. V našem klimatickém pásmu jsou to nejčastěji arónie a černý rybíz, borůvky, květy chrpy, plody černého bezu.

Tabulka 1. Obsah anthokyanů v jedlých rostlinách

produkt Obsah anthokyanů, mg/100 g výrobku
Chokeberry 200-1000
Červené hrozny 30-750
Černé hrozny bez pecek 450
Červený rybíz 80-420
Černý rybíz 130-400
Třešeň 350-400
ostružina 83-326
Pomeranče 200
ředkev 11-60
Rajčata 15-45
Červené zelí 25
červená cibule 7-21

Výhody stravy bohaté na antokyany

  • Mají silné antioxidační vlastnosti – silnější než vitamín E, vitamín C a β-karoten – díky čemuž působí například protirakovinně.
  • Mají regulační vliv na procesy apoptózy, aktivují řadu enzymů a receptorů, indukují signály a buněčné reakce.
  • Působí příznivě na oběhový systém: utěsňují cévy, dodávají kapilárním cévám pružnost, snižují hyperreaktivitu krevních destiček, snižují krevní tlak, mají kardioprotektivní účinek, zvyšují koncentraci frakce HDL cholesterolu (“dobrého” cholesterolu) v krve, potlačují oxidaci LDL cholesterolu („špatný“), působí antiateroskleroticky. Jde o složky tzv. francouzského paradoxu, tzn. fenomén sníženého výskytu aterosklerózy a dalších srdečních chorob u Francouzů (ve srovnání se zbytkem západní Evropy), kteří konzumují velké množství červeného vína bohatého na antokyany a resveratrol.
  • Mají protizánětlivý účinek.
  • Mají pozitivní vliv na vidění: zlepšují zrakovou ostrost, udržují vidění po setmění, omezují rozvoj glaukomu a snižují výskyt věkem podmíněné makulární degenerace.
  • Mají příznivý vliv na činnost nervové soustavy.
READ
M krmit telata?

Antokyany jako přísady a potravinářské přísady jsou považovány za zcela bezpečné a nezpůsobují negativní účinky. Nejsou hlášeny žádné alergické reakce nebo jiné nežádoucí účinky. Proto stojí za zvážení zavést do jídelníčku potraviny bohaté na antokyany a sníst pět porcí zeleniny a ovoce denně, nejlépe syrové nebo minimálně tepelně upravené.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: