Jaké jsou výhody jablek v noci?

Jablka jsou samozřejmě zdravá. Na pozadí nezdravé stravy vás však jedno jablko denně pravděpodobně nezachrání před nemocemi a návštěvami lékařů. Pojďme zjistit, za jakých podmínek a jak přesně mohou tyto plody pomoci vašemu zdraví.

  • Jablka jsou pro vás dobrá. Ale bez posil nás před doktory nezachrání
  • Jablka a prevence kardiovaskulárních chorob
  • Jablka a kontrola hmotnosti
  • Potenciál jablek v prevenci rakoviny
  • Jablka a diabetes 2. typu
  • V jaké formě jsou jablka zdravější?

Rčení, že každodenní konzumací jablek je člověk znatelně zdravějším, jsou populární v různých zemích. V angličtině to znělo jako „Jezte jablko před spaním a zabráníte doktorovi, aby si vydělal na chleba“. Později se fragment o výdělku lékaře již nepoužíval, ale zájem lékařů o toto rčení zůstal. Vědci se snažili ověřit, jak moc tato lidová moudrost odráží skutečný stav věcí.

Pokud víme, pouze autoři studie zveřejněné v roce 2015 vlivným časopisem JAMA Internal Medicine vznesli přímou otázku na souvislost mezi konzumací jablek a frekvencí návštěv lékaře. Vycházelo to z průzkumu 9 tisíc lidí, 9 % z nich snědlo alespoň jedno jablko denně. Teze rčení byla vyvrácena: pravděpodobnost návštěvy lékaře nezávisela na konzumaci těchto plodů.

Je důležité zdůraznit, že tato studie se objevila v aprílovém vydání časopisu. Vědci v něm však zpracovávali skutečná, nikoli smyšlená data.

Ic důležité flat@2x

Porce 125 gramů (střední jablko) obsahuje:

  • Voda – 107 gramů;
  • sacharidy – 17 gramů;
  • Vláknina – 3 gramy vlákniny (asi 15 % denní dávky);
  • Tuk – 0,2 g;
  • Vitamin C – 5,7 mg (10% denní dávka);
  • Vitamin K – 2,8 mikrogramů (3% denní dávka);
  • Draslík – 134 miligramů (4% denní hodnota).

Kathy McManus, nutriční specialistka z Harvardské univerzity, v komentáři k této studii připomněla, že její výsledky, bez ohledu na jejich závažnost, neznehodnocují jablka jako zdravý produkt a součást zdravé výživy.

V současné době vědci nevěří, že konzumace jakéhokoli jídla může zázračně přispět ke zdraví. Pouze určitý způsob stravování může mít významný dopad na zdraví. Dobrá strava by měla obsahovat různé zdravé potraviny v dostatečném množství.

Bez ohledu na to, jak vysoká je nutriční hodnota jablek, samy o sobě nebudou schopny udržet naše normální zdraví.

READ
Co ptačí třešeň nemá ráda?

Rozpustná vláknina (pektiny) a antioxidanty jsou látky, které dokážou chránit srdce a cévy před poškozením. Při pokusech na zvířatech ukázalo pojídání jablek slibné výsledky. Studie na lidech však poskytují protichůdné informace.

Podle velkého přehledu konzumace syrových a sušených jablek snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění (snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi). Jablečný džus tento účinek nemá.

Přínos flavonoidů obsažených v jablkách (ale i jiném ovoci) pro zdraví srdce potvrdila studie, které se zúčastnilo více než 66 tisíc žen. Konzumace těchto látek v potravinách je spojována se sníženým rizikem ischemické choroby srdeční. Kromě toho mohou flavonoidy hrát roli v prevenci mrtvice.

Vláknina (na kterou jsou jablka také bohatá) je důležitou složkou stravy, která podporuje hubnutí. Velké množství ovoce ve stravě, zejména jablek a hrušek, bylo ve velké studii spojeno s nejmenším přírůstkem hmotnosti za 24 let.

Jablka mají nízký glykemický index – cukr uvolňují pomalu. Nezpůsobují náhlé skoky hladiny krevního cukru a inzulínu, takže nevyvolávají hlad a přejídání. Spolu s jejich nízkým obsahem kalorií to dělá jablka dobrou svačinou.

Asi třetině případů rakoviny lze předejít změnou životního stylu, včetně optimalizace stravy. Antioxidanty a vláknina jsou považovány za látky, které mohou zabránit poškození DNA a v souladu s tím snížit riziko rakoviny.

Důkazy o protirakovinném účinku jablek pocházejí především z epidemiologických studií. Takové studie neprokazují, že jablka specificky pomáhají snižovat riziko rakoviny, ale ukazují, že jejich konzumace je spojena se snížením tohoto rizika. Velká metaanalýza zjistila, že lidé, kteří jedí hodně jablek, mají menší pravděpodobnost, že budou trpět rakovinou plic, rakovinou tlustého střeva a rakovinou prsu.

Všechny stejné antioxidanty mohou potenciálně chránit slinivku před poškozením. Velká studie zjistila, že ženy, které jedí alespoň jedno jablko denně, mají o 2 % nižší riziko cukrovky 28. typu než ty, které jablka nejedí. Preventivně však doplňky stravy s jablečnými polyfenoly nepůsobily.

Největší užitek z jablek lze získat jejich konzumací syrová. Je důležité si uvědomit, že mnoho látek, které určují jejich zdravotní účinky, je právě ve slupce, je lepší ji neslupovat.

Složení jablek různých odrůd se samozřejmě může mírně lišit. Dnes už ale není důvod říkat, že jeden druh jablek může být zdravější než jiný. Existuje velmi málo vědeckých údajů, ale jedna studie zjistila, že nové odrůdy jsou z hlediska obsahu antioxidantů stejně dobré jako starší odrůdy.

READ
Jak krmit sazenice rajčat, aby listy nežloutly?

Prospěšná mohou být i sušená jablka, čerstvě vymačkané a kalné (nevyčištěné) šťávy – vše bez cukru. Ale výživové doplňky s jejich přísadami a většina džusů dostupných v obchodech pravděpodobně nezlepší zdraví.

Pokud jde o jablka v koláči, vzhledem k tomu, že jsou obklopena cukrem a lehce stravitelnými sacharidy, musíte se na ně dívat jako na většinu dezertů. Není nutné se vzdávat jablečných koláčů, ale je třeba pamatovat na to, že je nelze považovat za zdravé jídlo.

Certifikovaný odborník na výživu, nutriční specialista. Má vysokoškolské psychologické vzdělání, specializuje se na psychologii stravovacího chování. Expert na výběr vitamínů a stopových prvků.

Odborník na výživu, výživový poradce. Certifikovaný technolog cateringových produktů. Poradce pro regulaci hmotnosti a psychologii stravování. Expert na výběr vitamínů a stopových prvků.

Známé anglické přísloví říká: „An apple a day keeps the doctor away“, což volně přeloženo do ruštiny znamená: „Jablko k večeři a nepotřebuješ doktora“ nebo „Kdo jí jablko denně, nemá nemám lékaře.” Takové představy o jablkách je přivedly do kategorie bezpečných potravin, a to jak jako doplněk k hlavnímu jídlu, tak jako svačina.

Prospěšné vlastnosti jablek v lidské stravě

Jablka jsou samozřejmě velmi zdravé ovoce, zvláště dobré je jíst ta, která vyrostla ve vaší dači a jsou v sezóně. Tak získáte maximální užitek, a toho není málo.

Užitečné vlastnosti jablek

1. Jablka tvoří téměř 80 % vody a zbývajících 20 % tvoří vláknina, sacharidy a organické kyseliny.

2. Jablka obsahují pektin, přírodní polysacharid, který odborníci na výživu a odborníci na výživu milují. Konzumace produktů obsahujících pektin (včetně hrušek, švestek, jiného ovoce a zeleniny a také přírodních marshmallows) podporuje měkké a pravidelné vyprazdňování tím, že zvyšuje peristaltiku.

Jedno středně velké jablko poskytuje téměř 12 % vaší denní potřeby vlákniny. Současně se obsah kalorií jablek pohybuje od 35 do 90 kcal na 100 g produktu – tento ukazatel přímo závisí na odrůdě. Pro méně kalorií volte neslazená jablka.

3. Jablka obsahují vitamíny skupiny B, vitamín C a K, které jsou nezbytné pro koordinované fungování nervového a oběhového systému, silnou imunitu a energii. Vitamin C je považován za silný antioxidant, který zpomaluje stárnutí. Jablka dále obsahují draslík, hořčík, vápník, zinek a chlór. Všechny tyto prvky ovlivňují zdraví kardiovaskulárního systému a napomáhají funkci imunitního systému.

READ
Co nemá Portulaka ráda?

Jaké jsou výhody jablek pro tělo?

Něco málo o hardwaru

Před časem se věřilo, že jablka pomáhají při anémii, což je stav, kdy je v těle snížen hemoglobin. V tomto případě tělo nemá dostatek železa – buď je dodáváno v nedostatečném množství, nebo dochází k výrazné ztrátě krve.

Ano, jablka obsahují železo, ale pro zvýšení hemoglobinu nejsou vhodná. Z rostlinné potravy se železo téměř nevstřebává – je tam v jiné formě. K léčbě anémie z nedostatku železa musíte užívat doplňky železa intravenózně nebo perorálně (podle doporučení lékaře) nebo jíst dostatek živočišných produktů, jako je maso a játra.

Co když jíte jablka před spaním?

Jablka jsou oblíbeným jídlem mezi těmi, kteří dodržují dietní omezení, detoxy nebo dietní plány. Jsou dny půstu na jablka, je to levné. Nízký obsah kalorií vám umožňuje žvýkat jablka po celý den, i když jde o kontroverzní problém, pokud jde o bezpečnost a účinnost těchto plodů. Někteří lidé věří, že sníst jablko před spaním sníží hlad a umožní vám klidně usnout. Nebo se vám možná naopak zvýší chuť k jídlu?

Pokud se odvoláváte na obecná doporučení odborníků na výživu a výživu, je lepší naplánovat si poslední jídlo 3-4 hodiny před spaním. To znamená, že jít spát ve stavu „ani plné, ani hladové“ je nejlepší strategií. Před spánkem bude mít inzulín, hormon, který pomáhá glukóze integrovat se do buněk, čas se snížit. Pokud je inzulín vysoký, proces spalování tuků se nezapne, takže nebudete moci spát a hubnout.

Je možné jíst jablka večer před spaním?

Pokud se budete řídit doporučeními specialistů, bude lépe fungovat trávicí systém a příjemným bonusem k takovému výživovému plánu bude také zdravý spánek.

Zde je několik argumentů, které nejsou ve prospěch jablek před spaním:

  • pokud chcete získat maximální užitek a necítit nepohodlí ve formě fermentace a nadýmání, jezte ovoce v první polovině dne, protože ve druhé polovině dne se aktivita gastrointestinálního traktu snižuje;
  • pokud máte v anamnéze gastritidu s vysokou kyselostí, pak konzumace jablka před spaním může způsobit další nepříjemné příznaky, jako je pálení žáhy;
  • Pamatujte také, že večer se metabolismus zpomaluje a jablko se skládá ze sacharidů, které prostě nemáte kde utratit.
READ
Co lze použít místo břidlice?

Můžeme tedy uzavřít: jíst zdravá jablka v noci není nejlepší nápad. Samozřejmě, každý jsme velmi odlišný. Pokud nemáte problémy se zažíváním, váhou ani zdravím a neumíte si představit, jak před spaním usnout bez jablka, jezte na své zdraví! Je zajímavé pochopit psychologické důvody tohoto zvyku.

Pokud si ale hlídáte váhu, máte poruchy metabolismu a gastrointestinální potíže, je lepší sestavit si individuální výživový plán s odborníkem! Jeho dodržováním můžete zhubnout, cítit se skvěle a jít spát bez pocitu hladu. Pak nebudete potřebovat jablko před spaním – rádi si ho dáte v jinou denní dobu.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: