Jaké jsou výhody borůvkového kompotu?

Borůvky jsou velmi zdravé bobule, které jsou podobné borůvkám, ale zároveň mají zvláštní chuť a složení. Jaký je nejlepší způsob, jak jíst borůvky? Co se z něj dá připravit?

Jak jíst zdravé bobule?

Borůvky obsahují spoustu cenných látek. Jsou to vitamíny C, E, PP, K, A, skupina B, draslík, železo, fluor, hořčík, sodík, vápník, organické kyseliny, dietní vláknina, třísloviny, vláknina, pektiny, flavonoidy, bílkoviny, sacharidy.

Tato bobule má řadu jedinečných vlastností. Pomáhá posilovat stěny cév, zpomaluje proces stárnutí, zmírňuje záněty, snižuje krevní tlak, normalizuje činnost srdce a pomáhá obnovit zrak. Je užitečné jíst borůvky při problémech s trávicím systémem, chorobách urogenitálního systému a nachlazení.

Všechny cenné látky jsou přirozeně lépe zachovány, pokud se bobule konzumují nezpracované. Pak se vlastnosti ovoce nezmění. Borůvky se dají jíst jednoduše nebo se používají v jednoduchých pokrmech a nápojích. Například smoothies, ovocné a bobulovité saláty, koktejly, dezerty s jogurtem a tvarohem. Pokud si ale chcete jídelníček zpestřit, můžete si udělat borůvkovou omáčku nebo náplň do koláče.

Musíme však mít na paměti, že přes všechny výhody mohou být bobule i zdraví škodlivé. Borůvky se nedoporučuje konzumovat při dyskinezi žlučových cest, zvýšené srážlivosti krve, sklonu k trombóze, hepatitidě nebo individuální nesnášenlivosti.

Borůvky by se navíc měly konzumovat s mírou, jinak se může objevit nevolnost, závratě a zvracení. Stačí sníst 100-150 g ovoce denně.

READ
Co můžete ze zeleně zasadit na zimu?

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Proč byste měli při hubnutí zařadit do jídelníčku borůvky?

Proč byste měli při hubnutí zařadit do jídelníčku borůvky?

Borůvky jsou dobré i na hubnutí. Za prvé obsahuje pouze 61 kcal na 100 g. Za druhé zlepšuje činnost trávicího systému. Za třetí, normalizuje metabolismus a pomáhá rychleji odbourávat tuky.

Hubnutí s tímto bobulem bude rychlé, pokud jej budete konzumovat jako obvykle nebo připravíte nízkokalorická jídla a nápoje. Samozřejmě je třeba volit mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku a nepoužívat cukr, džem, smetanu.

Borůvky se hodí k jablkům, mandarinkám, hruškám, třešním, broskvím, meruňkám, malinám, jahodám, švestkám, zakysané smetaně, bylinkám, sýrům, tvarohu a ořechům. Co lze z této kombinace připravit? Různé dezerty (mléčné, ovocné nebo bobule), stejně jako nápoje (koktejly, smoothies).

Nejjednodušší způsob, jak jíst borůvky, je k snídani nebo jako svačina. Zároveň je důležité dodržovat správnou výživu: nejezte tučná a smažená jídla, jezte více zeleniny, ovoce a bobulovin, používejte jemné tepelné ošetření a jezte v malých porcích.

V tomto případě může být menu sestaveno takto:

  • ráno: tvaroh s borůvkami, zelený čaj s toastem;
  • svačina: smoothie s borůvkami, jablky, broskví a jogurtem;
  • oběd: zeleninová polévka, chléb, dušené maso se zeleninou, kompot;
  • odpolední svačina: omeleta s bylinkami, krajíc chleba;
  • večer: pečené ryby, salát, kefír.

Nabídka může být jiná. Hlavní věcí je dodržovat základní zásady správné výživy a častěji zařazovat zdravé bobule do svého jídelníčku. Je důležité plody nepřetěžovat. Pak bude hubnutí pohodlné a efektivní.

Recepty na zajímavá jídla a nápoje

Recepty na zajímavá jídla a nápoje

Co vařit s borůvkami? Cokoli máte nejraději! Receptů je poměrně hodně, takže je z čeho vybírat. Zde jsou jednoduché recepty na pokrmy a nápoje se zdravými bobulemi.

Dezert s granolou

Do dózy nalijeme 50 ml přírodního jogurtu, přidáme půl lžičky chia semínek, opět jogurt, granolu, vrstvu jogurtu. Navrch dejte dvě lžíce borůvek a polovinu manga nakrájeného na kostičky. Nechte pár hodin v lednici.

Sladký salát

Nakrájejte 100 g červených hroznů a tři švestky, nasekejte dvě snítky máty. Přidejte 150 g borůvek a 200 g ostružin. Vše promícháme, dochutíme citronovou šťávou.

Ovesná kaše s čokoládou a borůvkami

Svaříme 300 ml mléka, přidáme lžíci cukru, dvě lžičky kakaového prášku, skořici a 60 g nakrouhaných ovesných vloček. Vařte, dokud nebude hotový. Minutu před vařením přidejte čtvrt hrnku borůvek a trochu kokosu. Odstraňte z ohně a přikryjte pokličkou. Nechte pět minut působit. Poté kaši posypeme nastrouhanou hořkou čokoládou.

Smoothies

Rozšlehejte zralý banán, pár lžic ovesných vloček, dvě sklenice mléka a šest lžic borůvek.

READ
Co může ultrazvuk absorbovat?

Salát se zeleninou a sýrem

100 g špenátu, 40 g brokolice, půlka avokáda a 40 g sýra feta, nakrájeného. Přidejte pár lžic borůvek, dvě lžíce sušených brusinek, lžíci slunečnicových semínek. Salát zalijte olivovým olejem a promíchejte.

Dezert z ovoce a bobulí

Nakrájejte dvě jablka, jedno mango, dvě kiwi. Přidejte hrst lesního ovoce (jahody, borůvky, maliny), pár lžic mandlí a piniových oříšků (je třeba je usušit na suché pánvi). Rozdrťte jeden plod manga v mixéru. Všechny ingredience smícháme, přelijeme mangovým pyré a malinovou omáčkou. Navrch položte kopeček malinové zmrzliny. Recept je kalorický díky zmrzlině. Pokud chcete udělat dietnější variantu, můžete zmrzlinu odebrat.

Maličkost

300 g ovesných sušenek a 60 g slaných pistácií umelte v mixéru na drobenku. Dejte do misek, poté přidejte borůvky, maliny a jahody. Smíchejte 400 g tvarohu s malým množstvím moučkového cukru a přírodním jogurtem. Navrch dejte tvarohovou směs. Ozdobte lístky máty.

Fritters

Vejce rozklepneme, přidáme sklenici mléka, trochu soli, dvě lžičky prášku do pečiva, sklenici pšeničné mouky, vmícháme 200 g borůvek. Pokud chcete, můžete přidat trochu cukru. Pečeme palačinky. Podávejte s přírodním jogurtem a čerstvým ovocem.

Sandwich

80 g borůvek smícháme s cukrem a rozmačkáme. Na plátek bochníku položte bobule, kousky mozzarelly, lístky bazalky, další plátky sýra a přikryjte druhým kouskem bochníku. Vložte do trouby na deset minut, aby se sýr rozpustil. Skvělá volba na snídani.

Kompot

Sklenici malin a borůvek zalijte studenou vodou. Vařte pět minut, na závěr přidejte snítku máty.

Recepty s borůvkami jsou velmi odlišné. Vyzkoušejte proto různé možnosti, vyberte si to, co vyhovuje vám a vašim blízkým.

Číst dál

Kolika u dítěte: proč bolí bříško?

Kolika u dítěte: existuje nějaký důvod k obavám? kolika: jaký je důvod? MedAboutMe sdílí tipy, co by rodiče měli dělat, když se objeví kolika.

Kolika u dětí: příčiny a léčba

Jak mohou rodiče a děti překonat toto těžké a nepříjemné dětské období koliky a nepropadnout beznaději?

Jak léčit dětskou koliku: praktické rady pro rodiče

Jaké prostředky mohou pomoci s kolikou u dítěte, jaké prostředky mohou rodiče použít, aby pomohli dítěti.

Jak organizovat péči o seniora: možnosti doma a v penzionu

“Klid, jen klid!”: jak rychle překonat stres

Často se člověk ve stresu dopouští neuvážených činů, kterých později lituje. Jak se rychle uklidnit a nepodléhat emocím?

Stres a nemoc

Hypertenze, cukrovka, astma, migrény, ekzémy, chronická nespavost jsou jen malou částí možných důsledků dlouhodobého vystavení stresu

Vliv stresu na psychiku a zdraví: způsoby, jak s ním bojovat

Dopad stresu na psychiku a celkové zdraví člověka je neuvěřitelně obrovský, ale můžete a měli byste s ním bojovat, hledat způsoby, jak negativní emoce uvolnit.

READ
Co můžete zasadit vedle jeřábu?

Zbavte se stresu: 8 relaxačních koníčků

Jednoduché způsoby, jak se zbavit únavy a stresu

Jak se zbavit stresu pomocí jednoduchých, ale účinných způsobů? Máte moc pomoci si obnovit svůj emocionální stav.

Léky na cystitidu

Jak se stát dobrou matkou: 7 pravidel pro (ne)ideální mateřství

Protein pro krásu a zdraví: jak si vybrat kolagen?

Jak si vybrat třpytivé mléko na tělo: znalecký posudek

Novorozenecká výživa

Jak pochopit, která receptura je pro novorozence nejlepší z hlediska nutriční hodnoty a přítomnosti prospěšných látek pro jeho zdraví a vývoj: složení konkrétního produktu studujeme společně s odborníkem.

Lymfedém po mastektomii: konzervativní terapie a prevence

Chlorella s probiotiky: Přirozená podpora zdraví

Stresová inkontinence moči u dětí: příčiny, léčba

Stresová inkontinence moči u dětí: možné příčiny. Co dělat, když se u dítěte objeví stresová inkontinence moči?

Borůvky jsou sezónní produkt, který výrazně ovlivňuje jejich cenu. To znamená, že ne každý a ne vždy si to může užít po celý rok. Nicméně výhody těchto bobulí mohou dobře kompenzovat cenu, protože borůvky obsahují velké množství vitamínů. Přečtěte si o tom, proč jsou borůvky považovány za superpotravinu, kolik jich můžete denně sníst a kdo by je jíst neměl, v článku Lenta.ru.

Jedním z nejběžnějších bobulí v Rusku jsou borůvky. „Nutritiologové vždy doporučují upřednostňovat bobule před ovocem, protože jsou méně sladké a zdravější,“ říká odbornice na výživu, expertka z Petrohradského muzea zdraví Lana Naumová. “Ale borůvky lze nazvat skutečnou superpotravinou pro jejich bohaté složení a prospěšné vlastnosti.”

Borůvky jsou často zaměňovány s borůvkami, ale první je stále větší než druhý – je asi dvakrát větší. Borůvky přitom najdeme hlavně v borových lesích, ale borůvky nejsou nijak rozmarné. Roste vysoko v horách, v bažinách, v lesních oblastech a v tundře.

Nutriční hodnota a složení borůvek

100 gramů borůvek obsahuje jen asi 60 kalorií, dále 14,5 gramů sacharidů, 0,33 gramů tuku, 0,74 gramů bílkovin a více než 2 gramy vlákniny. Jedná se o vodnaté bobule, obsahuje téměř 85 gramů vody.

Borůvky jsou podle specialisty mimořádně bohaté na různé mikro- a makroprvky. Je výborným zdrojem kyseliny askorbové, tato bobule je také bohatá na vitamíny K, A a E a vitamíny skupiny B. Borůvky navíc obsahují látky jako draslík, vápník, sodík, zinek a selen. Borůvky obsahují také vitamín PP, který normalizuje hormonální hladinu a má příznivý vliv na fungování nervového systému, dodala Naumova.

READ
Co dělat se skořápkami z lískových ořechů?

Foto: Svetlana Zhukova / Shutteestock / Fotodom

Denní dávku vitaminu C získáte z borůvek.

Bioflavonoidy, které mají antibakteriální účinek na tělo; polynenasycené mastné kyseliny – základní prvky pro zdraví těla, které se do něj dostávají pouze s jídlem; pektin a třísloviny – antioxidanty, které mají celkově posilující účinek na organismus – to vše podle odborníka obsahují i ​​borůvky.

Užitečné vlastnosti borůvek

Borůvky jsou považovány za superpotravinu díky vysokému obsahu anthokyanů. „Jsou to antokyany, díky kterým jsou borůvky fialové. Antokyany jsou bioflavonoidy. Zajišťují zdravý imunitní systém a chrání nás před různými onemocněními dýchacích cest. Flavonoidy mají také protizánětlivé vlastnosti a chrání buňky před oxidačním stresem. Stávají se vynikajícími pomocníky při ochraně před Alzheimerovou chorobou a dalšími,“ vysvětluje Lana Naumova.

Bioflavonoidy se podle ní podílejí i na syntéze vitaminu C, který je nesmírně důležitý pro posílení imunitního systému; Jsou prospěšné pro zdraví štítné žlázy a jater a také podporují prevenci očních onemocnění – zejména šedého zákalu. „Kvůli obsahu různých enzymů jsou navíc borůvky pro lidi s cukrovkou nepostradatelné, protože normalizují hladinu cukru v krvi,“ dodává Naumová.

Borůvky jsou také zdrojem antioxidantu zvaného myricetin. Jak vysvětluje Naumová, pomáhá při prevenci rakoviny a zvyšuje životní cyklus buněk.

Pravidelná konzumace borůvek chrání stěny cév před cholesterolem. Tato fialová bobule má choleretické vlastnosti díky vysokému obsahu různých kyselin. Velké množství vlákniny ve složení má příznivý vliv na fungování gastrointestinálního traktu

Škodlivost borůvek

Toto bobule má nejen příznivé vlastnosti, ale také kontraindikace. Při nesprávném použití ve velkém množství se může stát skutečně nebezpečným.

Kontraindikace a doporučení pro bezpečné použití

Za prvé, kvůli svým choleretickým vlastnostem mohou borůvky způsobit vážné poškození lidem s onemocněním žlučových cest. Například s kameny ve žlučníku, stejně jako s biliární dyskinezí – porušením odtoku žluči z jater podél žlučových cest. Borůvky jsou navíc kontraindikovány pro ty, kteří trpí zvýšenou srážlivostí krve, vysvětluje Lana Naumova.

Foto: MaraZe / Shutteestock / Fotodom

maximální denní příjem borůvek

Děti mohou jíst ne více než 80 gramů tohoto bobule denně bez poškození zdraví. Během těhotenství jsou borůvky užitečné v jakémkoli trimestru, hlavní věcí je opět nepřekročit předepsanou normu 200 gramů denně.

Aby byly borůvky bezpečné ke konzumaci, doporučuje se je ošetřovat studenou vodou zředěnou stolním octem, radí Lana Naumová. Tímto způsobem se můžete zbavit komplexních nečistot, které běžné opláchnutí bobulí před jídlem neodstraní. Namáčení bobulí, zeleniny a bylinek navíc pomáhá odstranit velké množství pesticidů a dalších škodlivých látek, které zůstávají v důsledku používání hnojiv nebo hubení škůdců.

READ
Co přidat do díry při výsadbě rajčat v otevřeném terénu?

Alergie na borůvky

Jako každý produkt, i borůvky mohou způsobit alergickou reakci. Proto by alergici měli používat tuto bobule s opatrností. „A kontrola nad jeho používáním u dětí je obzvláště důležitá. Dětem do dvou let se nedoporučuje jíst borůvky, aby nevyvolaly rozvoj alergií,“ doporučuje Naumová.

Jak vybírat a skladovat borůvky

Jak poznamenává výživová poradkyně, aby byly borůvky prospěšné, je důležité vybírat čerstvé bobule, které nemají viditelné poškození. „Zralé borůvky mají sytě fialovou barvu. Bobule by měly být pevné a šťavnaté. Mohou mít na sobě světlý bílý povlak, který nepředstavuje nebezpečí, ale slupku naopak chrání. Před použitím to prostě omyjte,“ dodává.

Podle Naumové je nejlepší skladovat borůvky v chladničce v suché nádobě a plody mýt po malých dávkách, aby se během skladování nerozvinula plíseň. Pokud po jídle zůstanou na talíři umyté bobule, je třeba je osušit ubrousky.

Borůvky lze zmrazit, protože si zachovávají své prospěšné vlastnosti. To se nejlépe provádí během sezóny, kdy jsou živiny v bobulích na vrcholu.

Foto: Stella Marchuk / Unsplash

Borůvky ve vaření

Snad nejběžnějším způsobem konzumace borůvek jsou čerstvé a celé. Dá se však nejen jíst, ale také použít jako náplň do pečiva, ozdoba kaší a dezertů a také jako přísada do smoothie.

Recept na borůvkové a banánové smoothie

  • 160 gramů borůvek – můžete použít mražené;
  • 300 mililitrů jogurtu, lze nahradit kefírem nebo fermentovaným pečeným mlékem;
  • cukr nebo tekutý med podle chuti.

1. Bobule opláchněte a dejte na chvíli do cedníku, aby vytekla všechna voda. Při použití mražených bobulí je třeba je nechat rozmrazit.

2. Vložte bobule do mísy mixéru spolu s medem a jogurtem.

3. Vše rozmělněte do hladka.

Borůvkové omáčky a pěny jsou docela chutné. Kromě toho se z borůvek připravují džemy, želé, zavařeniny, želé a kompoty, jako z jakéhokoli jiného bobule. Borůvky lze také sušit a přidávat do bylinkových a čajových nálevů.

Pokud se borůvky náhodou zadusí nebo zkvasí, můžete z nich vyrobit originální a lehké víno. Bude mít téměř všechny prospěšné vlastnosti čerstvých bobulí. Dalším nápojem, který obsahuje borůvky, je kvas.

Pravidelná konzumace borůvek v různých podobách je vynikajícím způsobem, jak udržet zdraví člověka a předcházet vážným onemocněním. Nejdůležitější je dodržovat umírněnost, jíst pouze nezkažené bobule a být opatrnější, pokud máte alergie.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: