Jaké jsou výhody a poškození lískových ořechů?

Lískové ořechy

Lískové ořechy jsou plody velkých lískových nebo lombardských ořechů. Plod (ořech) je obklopen dlouhou kuplí. Jádro tvoří 25-63 % hmotnosti ořechu. Lískové ořechy se používají v potravinářství, v cukrářském průmyslu a při výrobě oleje. Hlavními producenty lískových ořechů jsou země Středomoří.

Rostlina až 10 m vysoká s šedými větvemi, hustě žláznatě-pýřitými jednoletými výhonky. Listy jsou zaoblené nebo široce oválné, 12 x 10 cm, se srdcovitou bází, s ostrým, krátkým vrcholem, pýřité podél žilky, na okraji dvouzubé, s měkce pýřitými řapíky, kopinaté palisty. Plody jsou přeplněné.

Ořechový obal, 2x delší než je jeho délka, trubkovitý, pýřitý, se širokými zuby na konci. Žlutohnědé ořechy jsou téměř kulovitého tvaru, 15-25 mm dlouhé a 12-20 mm široké.

Příznivé vlastnosti lískových ořechů

Syrové lískové ořechy obsahují (na 100 g):

Kalorie 628 kcal

Vitamíny mg Minerály mg
Vitamin B4 45,6 Draslík, K 680
Vitamin E 15,03 Fosfor, R 290
vitamin C 6,3 Hořčík, Mg 163
Vitamin B3 1,8 Vápník, Ca 114
Vitamin B5 0,918 Mangan, Mn 6,175

Lískový ořech je bohatý na živiny, kaloricky (asi 700 kilokalorií) převyšuje 2-3x chléb, 8x mléko, stejně jako čokoládu. Obsahuje až 60 % oleje složeného z glyceridů kyseliny olejové, stearové a palmitové, které zabraňují růstu cholesterolu v krvi, chrání před cévními onemocněními a jsou také nezbytné pro rostoucí tělo. Lískový ořech se dále vyznačuje vysokým obsahem bílkovin (20 %), přítomností vitamínů B1, B2, C, E, minerálních látek: draslík, železo, kobalt, fosfor, vápník, zinek, kyamin, niacin, bílkoviny.

Nejdůležitější vlastností vitaminu E je jeho schopnost bránit vzniku karcinogenních faktorů v těle: je to silné profylaktikum proti rakovině, ale i onemocněním srdce a svalového systému. Vápník posiluje kosti a zuby, železo je nezbytné pro krev, zinek pro tvorbu pohlavních hormonů, draslík pro činnost nervové a svalové soustavy.

Jako dietní potravina se používá při onemocněních kardiovaskulárního systému a anémii, zvětšení prostaty, křečových žilách, flebitidě, trofických vředech úžlabiny a kapilárním krvácení. Mohou ho konzumovat i lidé s cukrovkou a vzhledem k nízkému obsahu sacharidů jej lze jíst s velmi přísnou dietou bez rizika, že se polepší. Obsahuje látky, které podporují vyplavování toxinů z těla (zejména z jater). Užívání lískových oříšků zabraňuje hnilobným procesům, čistí organismus a posiluje imunitní systém.

READ
Co kožní brouk nemá rád?

Lískové ořechy jsou pro člověka zdrojem energie – 100 g lískových ořechů obsahuje 639 kcal a také vysoké procento bílkovin, od 16 do 19 %. Jádra lískových oříšků obsahují 60 + 5 % oleje, složeného z glyceridů kyseliny olejové, stearové a palmitové, které zabraňují růstu cholesterolu v krvi, chrání před cévními onemocněními a jsou také nezbytné pro rostoucí tělo. Lískové ořechy by proto měly být nedílnou součástí výživy dětí, mládeže a především seniorů.

Vysoký obsah draslíku, vápníku v kombinaci se zinkem přispívá k efektivnímu rozvoji a posílení struktury kostí a předchází vysokému krevnímu tlaku. Pochutnat si na nich mohou i diabetici. Vzhledem k extrémně nízkému obsahu sacharidů lze ořechy užívat i při velmi přísné dietě a nezlepšit se.

Líska obsahuje látky, které odstraňují toxiny z těla (zejména z jater). Zabraňuje hnilobným procesům, přispívá k očistě organismu a posiluje imunitní systém člověka.

Nebezpečné vlastnosti lískových ořechů

Nedoporučuje se podávat lískové ořechy dětem s chronickým těžkým onemocněním jater a těžkými formami cukrovky. Kontraindikací konzumace těchto ořechů mohou být i onemocnění slinivky břišní, střev, jater. Dalším důvodem, proč byste se měli lískových ořechů vzdát, je individuální nesnášenlivost. Také tyto ořechy nejsou vhodné pro alergiky.

Stojí za to vědět, že norma denní spotřeby lískových ořechů je 30-50 gr. Pokud to se snědeným množstvím přeženete, může vás pořádně bolet hlava. Jde o to, že velké množství lískových ořechů způsobuje křeče v cévách mozku, zejména v přední části hlavy.

Také se nedoporučuje kupovat ořechy bez skořápky. Když lískový ořech ztratí skořápku, začne v jeho jádrech rozklad minerálů a vitamínů a ty ztratí své prospěšné vlastnosti. Kromě toho je důležité vědět, že po šesti měsících skladování lískové ořechy vysychají a ztrácejí značné množství hodnoty. Proto po březnu-dubnu nelze doufat ve zvláštní léčivý účinek těchto ořechů.

Z videa se dozvíte, jak správně zasadit sazenice lískových oříšků, abyste získali bohatou úrodu.

Světlana Pavlichenko, nutriční terapeutka a výkonná ředitelka Centra vědeckého výzkumu ANO „Zdravá výživa“ vypráví příběh.

Lískové ořechy: složení a nutriční hodnota

Líska, neboli líska, je plodem lískového nebo lískového keře. Vyskytuje se téměř na celém území naší země, komerčně se pěstuje na Kavkaze, pobřeží Černého a Středozemního moře. Světovým lídrem v pěstování lískových ořechů je Turecko: tam se sklízí asi 70 % světové sklizně lískových ořechů.

READ
Co mám udělat, aby byly třešně velké?

Jako všechny ořechy jsou i lískové ořechy poměrně kalorické: 630 kcal na 100 gramů hmotnosti. Je cenným zdrojem rostlinných bílkovin, dietní vlákniny a mononenasycených mastných kyselin. Lískové ořechy obsahují vitamín E a C, kyselinu listovou, měď, fosfor, hořčík, mangan, fytosteroly a antioxidanty.

Vitamín C v lískových oříšcích napomáhá obnově pojivové tkáně a podílí se na tvorbě imunity. Lískové ořechy jsou bohaté na vitamíny B, životně důležité pro většinu metabolických procesů v těle. Zejména foláty (forma vitaminu B9) jsou nezbytné pro růst a vývoj embrya a novorozence a musí být přítomny ve stravě těhotných a kojících žen.

Lískové ořechy jsou jedním z nejsilnějších rostlinných zdrojů cholinu: vitaminu podobná látka, která se podílí na tvorbě buněčných membrán a také na syntéze látky, která je zodpovědná za vedení signálů v nervovém systému. Nedostatek cholinu vede k potížím s koncentrací, problémům s pamětí a učením.

Výhody lískových oříšků

1. Posiluje srdce

Lískové ořechy obsahují komplex biologicky aktivních látek, které příznivě působí na činnost srdce a cév. Jedná se o dietní vlákninu (15 gramů na 100 gramů loupaných ořechů), hořčík a nenasycené mastné kyseliny.

Hořčík zajišťuje vedení nervových signálů v srdečním svalu, působí proti arytmii a také normalizuje rovnováhu vápníku a draslíku v krvi. To má příznivý vliv na krevní tlak. Mononenasycené mastné kyseliny, stejně jako fytosteroly, snižují hladinu „špatného“ cholesterolu s nízkou hustotou a poskytují potřebný obsah cholesterolu s vysokou hustotou, vyrovnávají lipidový profil. Podle Americké kardiologické společnosti by měl dietní tuk pocházet především ve formě mono nebo polynenasycených tuků, které se hojně nacházejí v lískových oříšcích.

2. Pomáhá předcházet cukrovce

Nahrazení nasycených tuků mononenasycenými tuky je jedním z hlavních pravidel výživy u diabetu XNUMX. typu. Stromové ořechy, včetně lískových, mají další příznivé účinky na organismus, zejména snižují inzulínovou rezistenci a hladinu celkového cholesterolu v krvi. Mangan v lískových oříšcích se osvědčil i jako prevence cukrovky.

3. Bojuje se záněty

Lískové ořechy jsou silným zdrojem antioxidantů. Tyto látky rostlinného původu potlačují destruktivní účinky volných radikálů, zabraňují předčasnému stárnutí organismu a rozvoji chronických onemocnění. Antioxidanty lutein a zeaxanthin v lískových oříšcích podporují zdraví sítnice a chrání ji před oxidačním stresem a škodlivým ultrafialovým zářením.

READ
Co dělat, když máte silné pálení žáhy?

Lískové ořechy jsou šampiónem mezi ořechy z hlediska obsahu proanthokyanidinů. Tato třída polyfenolů se také nachází v červeném víně, hořké čokoládě a brusinkách. Antimikrobiální účinky mají například brusinkové proanthokyanidiny, které se používají k léčbě infekcí močových cest. Většina antioxidantů se nachází v tenké slupce kolem jádra.

4. Udržuje váš mozek zdravý

Ne nadarmo se ořechům říká „jídlo pro studenty“. Jsou bohaté na živiny, které vám pomohou lépe se soustředit, vstřebat nový materiál a udržet si vitalitu a svěžest vnímání po dlouhou dobu.

Pokud starší lidé konzumují lískové ořechy, pomáhá to chránit mozek před neurodegenerativními změnami, posiluje paměť a uchovává inteligenci. Spolu s dalšími ořechy jsou lískové ořechy součástí diety MIND, terapeutického výživového plánu pro prevenci Alzheimerovy choroby.

5. Chrání před rakovinou

Vitamíny a antioxidanty v lískových oříšcích jim dodávají protirakovinné vlastnosti. Výzkumy ukazují, že pravidelná konzumace potravin bohatých na vitamín E snižuje riziko rakoviny prsu, prostaty a tlustého střeva, zpomaluje růst nádorů a snižuje počet buněčných mutací vedoucích ke vzniku zhoubných novotvarů. Mangan, který se ve významném množství nachází v lískových oříšcích, prokázal ve studiích také protinádorovou aktivitu.

Rizika a kontraindikace

Hlavním možným rizikem při konzumaci lískových ořechů je alergická reakce, která může být někdy závažná.

Kolik lískových ořechů můžete sníst za den?

Doporučená dávka lískových oříšků (ale i jiných ořechů) je asi 30 gramů denně. Lískové ořechy se konzumují syrové jako zdravá svačina mezi jídly, přidávají se do kaší a salátů a vyrábějí se z nich dezerty. Ořechy rozemleté ​​na pastu se natírají na krekry a přidávají do salátových dresinků.

Jak vybírat a skladovat lískové ořechy

Bezpečnější je koupit si lískové ořechy ve skořápce a oloupat si je doma. Takové ořechy se skladují déle a zachovávají si prospěšnější vlastnosti. Skořápka by měla být lesklá, bez vnějšího poškození, stop plísně nebo cizích pachů.

Pražené lískové ořechy se skladují déle, ale při zahřívání se ořechy zbavují některých prospěšných látek. Vyhněte se ořechům obaleným čokoládou a cukrem: sladkosti několikrát zvyšují obsah kalorií v lískových oříšcích.

Ořechy by měly být skladovány na chladném a suchém místě, chráněné před slunečním zářením: pod vlivem světla a kyslíku se rychleji kazí. Ořechy je třeba umýt bezprostředně před použitím; jinak se voda může dostat dovnitř mikrotrhlinami ve skořápce, což vede k růstu plísní.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: