Jak jsou arašídy škodlivé pro játra?

Foto: PIXABAY

Arašídy jsou bohaté na bílkoviny, polynenasycené tuky a prospěšné živiny. Obsahuje aminokyseliny. Tento přípravek má však i kontraindikace, o kterých jsme hovořili s odborníky.

Pravidelná konzumace arašídů pomáhá zhubnout. Výrobek neobsahuje cholesterol. Arašídy pomáhají v prevenci žlučových kamenů, kardiovaskulárních a onkologických onemocnění. Zároveň je to silný alergen, takže seznamování s ním by mělo začínat malými porcemi.

Materiál komentovala Maria Volčenková, nutriční specialistka Best Doctor, klinická psycholožka, expertka na práci s DNA testy, členka Ruské unie nutričních specialistů, nutričních specialistů, specialistů potravinářského průmyslu

Obsah

  1. Co je to
  2. Kalorická a nutriční hodnota arašídů
  3. Výhody
  4. Dobrý zdroj bílkovin
  5. Pomáhá v prevenci rakoviny
  6. Vhodné pro diabetiky
  7. Podporuje hubnutí
  8. Snižuje riziko srdečních chorob
  9. Dobré pro zdraví vlasů
  10. Může zabránit žlučovým kamenům
  11. Poradenství alergologa
  12. Arašídy ve vaření
  13. Jak si vybrat a uložit
  14. Komentář odborníka
  15. Proč jsou pro vás arašídy špatné?
  16. Arašídy jsou silný alergen
  17. Arašídy mohou být velmi škodlivé pro játra
  18. Arašídy blokují vstřebávání živin
  19. Arašídy vás nutí jíst více soli.
  20. Arašídy způsobují akné
  21. Arašídy a ledvinové kameny

Co je to

Arašídy se jen zřídka konzumují syrové, častěji pražené nebo používané jako arašídové máslo.

Arašídy nejsou ořech, ale luštěnina. Z hlediska botaniky má blíž nikoli k mandlím nebo kešu, ale k čočce a sóji. Plody rostliny se vykopávají ze země, proto se jí říká „arašíd“.

Archeologické vykopávky naznačují, že arašídy pocházejí z Jižní Ameriky. V Peru tedy našli vázu z předkolumbovské éry v podobě této rostliny, která byla ozdobena ornamentem v podobě jejích plodů. Španělští dobyvatelé přinesli arašídy do Evropy. Mimochodem, aztékové vynalezli arašídové máslo už ve XNUMX. století, kteří smažené ovoce mleli a jedli.

Arašídy putovaly přes oceán do Severní Ameriky. Nejprve kulturu do Afriky přinesli Portugalci a odtud se dostala na území moderních Spojených států při obchodu s otroky.

Po dlouhou dobu byly ve Spojených státech arašídy považovány za jídlo chudých. Nebývalou oblibu produktu přinesl agrochemik George Carver, který vynalezl více než 300 produktů z této rostliny: od nápojů a kosmetiky až po mýdlo na praní a tiskařské barvy.

READ
Jak hnojit pokojové fíky?

Kalorická a nutriční hodnota arašídů

  • kalorií – 567 na 100 g;
  • proteiny – 25,8 g;
  • tuky – 49,2 g;
  • sacharidy – 16,1 g;
  • dietní vláknina – 8,5 g [1].

Výhody

Pokud pravidelně jíte alespoň hrst arašídů, snižuje se riziko ischemické choroby srdeční, mrtvice, kardiovaskulárních chorob a rakoviny. Kromě toho 20 gramů arašídů nebo jakýchkoli ořechů denně snižuje riziko předčasného úmrtí na onemocnění plic, cukrovku, infekční onemocnění a onemocnění ledvin, říkají vědci [2].

Dobrý zdroj bílkovin

100 g arašídů obsahuje 22 až 30 % bílkovin z celkového denního příjmu kalorií. Je hlavním stavebním materiálem těla. Bez jejich účasti se neobejde tvorba svalů, šlach, orgánů a kůže.

Proteiny se podílejí na tvorbě protilátek, které chrání tělo před bakteriemi a viry [3], [4]. Pomáhají také tisícům biochemických reakcí, které probíhají uvnitř buněk těla [5].

Pomáhá v prevenci rakoviny

Antioxidanty snižují riziko rozvoje chronických onemocnění: srdečních onemocnění, ischemie a tvorby zhoubných nádorů [6], [7], [8], [9]. Arašídy jsou bohaté na antioxidanty, stejně jako mnoho druhů ovoce [10]. Hlavním antioxidantem v arašídech jsou polyfenoly [11], [12]. Navíc ve smaženém produktu je jich o 25 % více.

Rostlina také obsahuje vitamín E, který posiluje imunitní systém, snižuje riziko vzniku onemocnění spojených s oxidačním stresem: šedý zákal, artritida, nádory, Alzheimerova choroba, hypertenze a cévní onemocnění [13].

Vhodné pro diabetiky

Arašídy mají nízký obsah sacharidů, ale jsou bohaté na bílkoviny, tuky a vlákninu. Kromě toho má rostlina nízký glykemický index (GI) – pouze 15 jednotek.

Arašídy také obsahují hořčík, mikroživinu, která pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi [14]. Zvyšuje reakci buněk na inzulín, hormon zodpovědný za správnou absorpci glukózy [15], [16]. Proto je produkt užitečný pro lidi s diabetem.

Podporuje hubnutí

Navzdory skutečnosti, že arašídy jsou vysoce kalorické, jejich zařazení do jídelníčku nehrozí s kily navíc. Naopak konzumace těchto luštěnin může pomoci normalizovat váhu, snížit riziko obezity a dokonce stimulovat spalování kalorií [17], [18]. Nerozpustná vláknina ve složení produktu je také spojena se sníženým rizikem přibírání kil navíc [19], [20].

Snižuje riziko srdečních chorob

Vědci doporučují jíst tučná jídla s arašídy

Mnoho studií ukazuje, že pravidelná konzumace arašídů může chránit před srdečními chorobami [21], [22], [23]. Tohoto účinku je dosaženo díky jeho složkám hořčíku, mědi, niacinu, kyselině olejové a antioxidantu resveratrolu [24], [25], [26], [27]. Kromě toho vědci ze Spojených států zjistili, že arašídy konzumované s tučnými jídly zabraňují skokovému nárůstu krevních triglyceridů po jídle, což v konečném důsledku zachovává elasticitu tepen [28].

READ
Co můžete dát do kontejneru?

Dobré pro zdraví vlasů

Biotin, jeden z vitamínů B, který se nachází v arašídech, je často zmiňován v reklamách na šampony. Vědecké testy prokázaly, že vypadávání vlasů souvisí s nedostatkem této látky [29].

Biotin se podílí na tvorbě červených krvinek, které přenášejí kyslík a živiny do pokožky hlavy a vlasových folikulů.

Arašídy jsou považovány za dobrý zdroj vitamínu E. Podle výzkumů tento prvek posiluje oslabené a lámavé vlasy a stimuluje krevní oběh v pokožce hlavy [30], [31].

Může zabránit žlučovým kamenům

Dvě pozorovací studie ukázaly, že pravidelná konzumace arašídů může snížit riziko žlučových kamenů u mužů i žen [32]. Vědci naznačují, že důvod pozitivního účinku spočívá ve skutečnosti, že tento produkt snižuje hladinu cholesterolu, který je z velké části tvořen žlučovými kameny.

Výběru a skladování arašídů je třeba věnovat pozornost. Zrna mohou být infikována plísní, která produkuje aflatoxin [33].

Výrobek také obsahuje kyselinu fytovou, antinutrient, který narušuje vstřebávání železa a zinku v arašídech, čímž mírně snižuje jejich nutriční hodnotu [34]. Při vyvážené stravě, ve které je pravidelně zastoupeno maso, by to nemělo být problémem.

Vědci nedoporučují pacientům s rakovinou jíst arašídy příliš často. Důvod spočívá v aglutininu obsaženém v jeho jádrech, který podporuje proces metastázování, tedy šíření rakovinných buněk po těle [35].

Poradenství alergologa

7 důvodů, proč jíst arašídy častěji

Oleg Togoev — PhD, lékařský ředitel GMS CLinic, alergolog-imunolog, pediatr

Arašídy jsou považovány za těžké a alergenní. I kontakt se stopami arašídů může u citlivého člověka vyvolat nežádoucí reakci.

Stojí za zmínku, že ve Spojených státech se arašídy přidávají do produktů mnohem častěji než v Rusku, takže alergii na arašídy máme mnohem méně často. Pokud na tuto rostlinu nedojde k žádné reakci, lze ji v rozumném množství konzumovat i během těhotenství.

Přestože arašídy nejsou ořechy, lidé s alergií na ně mohou reagovat stejným způsobem, jakým by mohli reagovat na mandle, vlašské ořechy, lískové ořechy, para ořechy, kešu ořechy atd. Reakce se pravděpodobněji vyskytují u všech druhů ořechů, spíše než u jednoho specifického typ. Ne všechny ořechy jsou však stejně alergenní – vše záleží především na jejich velikosti. Například z vlašského ořechu se mohou objevit známky alergie a z jednoho nebo dvou piniových oříšků se s největší pravděpodobností nic nestane.

READ
Co lze léčit Fitosporinem?

Pokud se u vás po konzumaci arašídů objeví alergické reakce (nejhorším scénářem je Quinckeho edém), rozhodně byste měli kontaktovat alergologa. Lékař provede molekulární diagnostiku alergenů arašídů.

Celkem existuje šest typů alergenů (Ara h1, h2, h3, h6, h8, h9), které jsou tak pojmenovány v souladu s chronologickým sledem jejich objevu. Přítomnost antigenů h8 a h9 signalizuje, že pacient má zkříženou alergii na luštěniny, peckoviny, ale i některé druhy stromů (například břízu) a sóju.

Člověk s alergií na břízu zase může reagovat na arašídy, zvláště pokud je jí ve velkém množství. Nic hrozného se nestane: s největší pravděpodobností bude cítit svědění a pálení kolem úst.

Pokud je zjištěn alergen rAra h1, pak je člověk alergický na arašídy a luštěniny. Nedojde k žádné zkřížené alergii na jiné ořechy.

Arašídy ve vaření

Příprava tohoto pokrmu z arašídového másla trvá pouhých pět minut.

Arašídy se nacházejí ve stovkách potravin, od nápojů a těstovin až po dezerty. Syrové arašídy chutnají jako fazole nebo mladé fazole, zatímco pražené arašídy získají sladkou, kořenitou chuť.

Dobrou variantou snídaně pro celou rodinu je smoothie bowl, hustý nápoj ze šlehaného ovoce a lesních plodů. Vanilkový jogurt (200 g), mražený banán (50 g), arašídové máslo (60 g) dejte do mixéru a rozmixujte dohladka. Nalijte do hlubokých misek (misky) a navrch dejte plátky banánu, ovesné vločky nebo čokoládové lupínky. Chutná a zdravá snídaně je hotová za pět minut.

Jak si vybrat a uložit

Při nákupu arašídů dbejte na to, aby byla zrna rovnoměrně zbarvená, bez pruhů a skvrn. Vyhněte se produktům se sebemenším náznakem plísně.

Výrobek je lepší skladovat na suchém, chladném a tmavém místě, například na uzavřené poličce v kuchyni. Syrové arašídy v balení jsou skladovány podle období stanoveného výrobcem.

Po otevření obalu je třeba arašídy nasypat do těsně uzavřené nádoby ze skla nebo potravinářského plastu a uložit do chladničky. Smažený produkt si zachová své vlastnosti asi týden. Nelze nalít a nechat při pokojové teplotě.

Komentář odborníka

7 důvodů, proč jíst arašídy častěji

Maria Volchenkova — odbornice na výživu ve společnosti Best Doctor, klinická psycholožka, expertka na testování DNA, členka Ruské unie odborníků na výživu, odborníci na výživu, specialisté na potravinářský průmysl

READ
Co má rád cejn?

Se všemi různými užitečnými vlastnostmi jsou arašídy stále spíše kontroverzním produktem. Za prvé obsahuje antinutrienty kyselinu fytovou a lektiny. Lektiny jsou přítomny ve všech luštěninách, ale dlouhodobou tepelnou úpravou se ničí. V arašídech zůstává jejich obsah vysoký i po tepelné úpravě (i když některé zdroje mohou tvrdit opak). Takže při výběru mezi čerstvými a praženými arašídy v troubě je těžké udělat jasnou volbu.

Pokud jde o kyselinu fytovou, její obsah pomáhá snížit namáčení čerstvých arašídů. Tímto způsobem lze snížit potenciální škody způsobené tím.

Pokud máte rádi pražené arašídy, zkuste je vařit doma v troubě bez přidání oleje. Dá se také rychle ohřát na pánvi. Průmyslové verze mohou obsahovat příliš mnoho soli.

Arašídy mohou dobře nahradit jídlo. Pokud jste například na pěší turistice, vaším úkolem je získat více kalorií z malého množství jídla. V běžném životě je ale přece jen lepší dát přednost vyváženějším jídlům.

Doporučuji vám jíst ne více než 20-30 g arašídů najednou a denně upřednostňovat ořechy – piniové oříšky, vlašské ořechy. Je vhodné jíst arašídy ne na noc, i když když je přidáte do večerního salátu, nic špatného se nestane.

Výrobek skladujte ve vzduchotěsné nádobě mimo sluneční záření a topná zařízení. Nezapomeňte, že při dlouhodobém skladování tuky ve složení arašídů oxidují, takže se musí sníst dostatečně rychle nebo dát do lednice.

Nedávná studie prokázala, že arašídy jsou velmi prospěšné pro kognitivní funkce. Ale existují důvody, proč byste se neměli nechat unést těmito. ne, vůbec ne ořechy.

arašídy: výhody a poškození těla

Arašídy nejsou ořechy. Jedná se o jedlá semena uvnitř lusků, která jsou součástí rodiny luštěnin, spolu s cizrnou, hráškem a čočkou.

Hlavní výhodou arašídů je, že jsou bohaté na bílkoviny. Skromný a levný arašíd obsahuje silný proteinový úder. Tuto vlastnost si navíc zachovávají pražené solené arašídy a arašídové máslo.

Arašídové máslo obsahuje v průměru 3,84 gramů bílkovin na polévkovou lžíci. Studie University of Florida také zjistila, že pražené arašídy zlepšily vstřebávání antioxidantů až o 22 procent.

Arašídy také obsahují další prospěšné živiny, minerály, antioxidanty a vitamíny, jako je mangan, niacin a vitamín E.

Arašídy jsou také bohaté na mastné kyseliny, vlákninu, polyfenoly a další bioaktivní sloučeniny potenciálně důležité pro naše zdraví.

READ
Co přidat do medoviny pro chuť?

Vyplývá to z nejnovější studie zveřejněné v časopise Klinická výživa, Každodenní konzumace arašídů a arašídového másla může mít pozitivní vliv na kognitivní funkce a stresovou reakci u mladých a zdravých lidí ve věku 19 až 33 let.

Autoři studie pozorovali zlepšení jejich zdraví mozku a celkového zdraví. Prebiotika přítomná v arašídech, jako jsou polyfenoly, mohou nepřímo ovlivňovat kognici a náladu prostřednictvím interakcí se střevní mikroflórou.

Proč jsou pro vás arašídy špatné?

Arašídy jsou silný alergen

Konzumace arašídů může způsobit závažnou alergickou reakci.

Arašídy mohou být velmi škodlivé pro játra

Arašídy jsou vystaveny aflatoxinu, houbě, která způsobuje rakovinu jater. Nedá se to ani vařit. Aflatoxiny – toxické látky, které produkují určité druhy plísní vyskytujících se ve všech oblastech světa.

Arašídy blokují vstřebávání živin

Arašídy obsahují přírodní rostlinnou látku – kyselina fytová, který najdeme i v jiných luštěninách, ořeších, semenech a různých olejích.

Kyselina fytová působí ve vašem těle jako antinutrient – ​​což znamená, že může narušovat vstřebávání železa, zinku, vápníku, manganu a hořčíku, což jsou základní mikroživiny potřebné pro zdravou pokožku, nehty a vlasy. Tyto prospěšné látky jsou obsaženy v arašídech, ale kyselina fytová prakticky snižuje jejich přínos pro tělo na nulu.

Arašídy vás nutí jíst více soli.

Mnoho lidí kupuje balené arašídy, které obsahují obrovské množství sodíku. 30gramový sáček arašídů může obsahovat až 7 % vaší denní hodnoty soli.

Sůl je přírodní absorbent, který zadržuje tekutiny v těle. Jeho nadbytek může vést k otokům, způsobit zvýšený krevní tlak, bolesti hlavy – v důsledku zúžení cév a kapilár. Přesolení má vliv i na váš vzhled – vlasy a nehty lámou, pokožka je suchá a bledá.

Chcete-li omezit příjem soli u arašídů, zkuste si koupit balíčky s nápisem „nízký obsah sodíku“ nebo „málo solené“ nebo si předem změřte, kolik arašídů můžete bezpečně sníst.

Arašídy způsobují akné

Arašídy obsahují androgeny, látku podobnou hormonům, která způsobuje, že naše tělo produkuje více mazu. To může způsobit rychlý růst kožní vyrážky. Arašídy zvláště často způsobují akné v blízkosti nosu.

Arašídy a ledvinové kameny

Důvodem jsou oxaláty, sloučeniny, které jsou v arašídech hojné. Usazují se v ledvinách a časem mohou způsobit výskyt kamenů a také vyvolat zánětlivé procesy ve střevech.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: