Jak je špalda užitečná pro ženy?

Smaragd, emmer, špalda, kamut – to vše jsou názvy, nebo spíše odrůdy stejného produktu, špalda. Tato obilovina se používá v potravinách již od starověku. Dnes jsou cereálie řazeny mezi superpotraviny – produkty s jedinečnými vlastnostmi. Mají vysokou nutriční hodnotu a vitamíny. Jakou roli může hrát špalda ve zdravé výživě?

Je špalda superpotravina? Vše o složení cereálií jako potravinářského výrobku

Výživová hodnota planých obilovin je mnohonásobně vyšší než u běžné pšenice. Zmínky o špaldě se nacházejí v Bibli; předpokládá se, že tento produkt byl konzumován jako jídlo již v neolitu. Proto je špalda nazývána „prababičkou“ moderní pšenice. Mnoho národů si pro vaření vybralo obiloviny, protože obilí se vyznačuje jednoduchostí a nenáročností na pěstování. Recepty na superpotraviny sahají od pečiva po cereálie.

Špalda obsahuje až 37 % rostlinných bílkovin – to je několikanásobně více než v běžné pšenici. Kromě vysokého obsahu bílkovin je špalda pověstná svou šetrností k životnímu prostředí. Není náhodou, že se obilniny nazývají „černý kaviár obilovin“, „dar předků“. Vše je o speciálním složení produktu a způsobu jeho výroby.

Při výrobě špaldy se neprovádí žádné tepelné zpracování, takže se nesnižuje nutriční hodnota obilné plodiny. Divoká obilovina je atraktivní, protože vitamíny a další nutriční prvky jsou obsaženy nejen v samotném zrnu, ale také v jeho skořápce. V nezpracovaných obilovinách jsou všechny cenné látky vyvážené. Proteiny, komplexní sacharidy, tuky, vláknina, minerály a další složky jsou obsaženy ve špaldě v ideálním poměru pro lidský organismus.

Špalda má příjemnou chuť s jemným oříškovým tónem. Kaše a další cereální pokrmy si proto oblíbí dospělí i děti. Cereálie využijete k přípravě dietního jídla a krmení sportovců. To je dobrá volba pro správnou snídani.

Výrobek nemá žádné kontraindikace – kromě individuální nesnášenlivosti. Obilná plodina se doporučuje pro zdravou výživu dětí, těhotných žen, diabetiků a seniorů.

READ
Co dělá šťáva z granátového jablka s krví?

Zajímavostí je, že špalda slouží nejen k zavedení správné výživy, ale také k péči o vzhled. Obilná mouka má pozitivní vliv na stav vlasů a pokožky. Přidává se do masek a krémů. Drcenou špaldu lze také použít v kosmetologii jako peeling k čištění pleti.

Účinná péče o citlivou, atopickou pokožku těla

Užitečné vlastnosti špaldy pro zdravou výživu

Užitečné vlastnosti špaldy pro zdravou výživu

Všechny chemikálie obsažené v obilovinách se snadno vstřebávají. To je možné, protože tyto složky jsou ve vysoce rozpustné formě. Kromě toho, že je špalda bohatá na živiny, je i dietní obilninou. Kalorický obsah špaldy nepřesahuje 338 kcal na 100 g. Do jídla ji lze zařadit téměř bez obav.

Tento přírodní produkt je zdrojem „pomalých“ sacharidů. Postupně se rozkládají a vstřebávají, aniž by došlo k prudkému skoku v krevním cukru. Špaldu můžete jíst bez obav o svou postavu – recepty s cereáliemi by měly být součástí denní nabídky. Obiloviny mají další prospěšné vlastnosti:

  • Špalda obsahuje 18 esenciálních aminokyselin. Patří mezi ně tryptofan, jehož nedostatek vede k rozvoji deprese, nespavosti a trávicích problémů.
  • Špalda obsahuje polysacharidy, díky kterým se sacharidy tak rychle nevstřebávají. Výrobek proto skvěle zasytí, dlouhodobě odstraňuje pocit hladu a lze jej bez obav zařadit do zdravé výživy.
  • Nezpracovaná divoká pšenice obsahuje hrubou vlákninu, která stimuluje proces trávení a střevní motilitu.
  • Cereálie příznivě působí na činnost kardiovaskulárního systému. Špalda je nepostradatelná ve zdravé výživě, protože pomáhá zlepšovat krevní oběh a normalizovat krevní tlak.
  • Špalda pomáhá posilovat imunitní systém a zlepšuje fungování všech tělesných systémů.
  • Vysoký obsah železa v obilovinách snižuje riziko anémie.

Jednoduché recepty na pokrmy se špaldou a pravidla pro výběr obilovin

Jednoduché recepty na pokrmy se špaldou a pravidla pro výběr obilovin

Zavést špaldu do zdravé výživy není těžké. Z obilné úrody se připravují polévky a kaše s mlékem a vodou a přílohy k masu a rybám. Špaldová mouka je oblíbená a lze z ní péct chleba, cukroví a další moučníky. Můžete použít následující recepty:

Špaldu vařte v lehce osolené vodě, dokud se neuvaří. 4 rajčata a 1 okurku nakrájíme na kostičky. Červenou cibuli nakrájíme nadrobno a přidáme 2 lžičky vinného octa. Hrst salátu nebo rukoly nasekáme nahrubo. Vychladlou uvařenou špaldu smícháme se zeleninou a bylinkami, osolíme, opepříme a přidáme olivový olej.

  • Kaše s mlékem a vodou podle starodávného ruského receptu.
READ
Jak se satsebeli liší od adjiky?

Do nádoby nalijte sklenici jogurtu a studenou vodu. Nasypte do ní sklenici špaldy a nechte 4-5 hodin nabobtnat. Cereálie propláchneme a uvaříme ve směsi mléka a vody v poměru 1:2. Po půl hodině oheň vypněte, do kaše přidejte trochu másla a nechte hodinu louhovat na teplém místě.

Aby pokrmy byly chutné, je důležité nejen vybírat zajímavé recepty, ale také nakupovat vysoce kvalitní cereálie. Hrubou špaldu byste měli zařadit do svého jídelníčku. Je lepší nepoužívat instantní produkty nebo dušené cereálie. Po fázi tepelného zpracování si zachovají méně živin.

Vysoce kvalitní špalda má zlatou barvu. V obalu by neměly být žádné zbytky nebo zbytky vloček. Při nákupu nezapomeňte zkontrolovat datum spotřeby výrobku a těsnost balení. Mimochodem, divoká pšenice se prodává nejen ve formě obilovin. V obchodech najdete těstoviny, špagety, mouku a pečivo z ní.

Aby cereálie neztrácela cenné látky, vyplatí se ji spotřebovat do šesti měsíců po otevření obalu nebo krabice. Špaldu navíc ideálně skladujte v lednici, ve vzduchotěsné nádobě. Obiloviny byste neměli nechávat vedle štiplavě páchnoucích produktů a ještě více byste neměli dopustit, aby se do obsahu nádoby dostala voda.

špaldové ucho v ruce

Polba je obilovina, která si v poslední době získává oblibu mezi hledači zdravé výživy! I když stojí za zmínku, že ještě dříve byly obiloviny stěžovány pro jejich vysoký obsah kalorií a nutriční hodnotu. Špalda byla bezpodmínečně zařazena do jídelníčku mnoha vrstev populace. Cena je přijatelná a výsledky jeho použití byly vždy pozitivní. V jednu chvíli ale poptávka po špaldě utichla. Byly doby, kdy móda kaší ustoupila úplně. Ale přesto je velmi obtížné popřít výhody obilných produktů ve stravě moderního člověka. Na stoly se proto vrátila kaše včetně špaldové. Teprve nyní se lidé podrobně zajímají o to, zda je špalda pro lidský organismus škodlivá nebo prospěšná a jaký vliv má tento produkt na zdraví a celkový stav organismu. Tyto otázky nás také zajímají. Co se nám o špaldě podařilo dozvědět, popíšeme v tomto článku.

Špalda: prospívá a škodí tělu

Dnešní špalda, o jejíchž výhodách a škodách diskutují zkušení vyznavači zdravé výživy, si získává na popularitě a je žádaná. Co je to za obilovinu a proč ji má mnoho lidí tak rádo?

READ
Co jíst s Muscatem?

Špagety – zrno, které má velmi velkou vnější podobnost s pšenicí, která je nám známá. Tato zrna však mají mnohem tvrdší šupiny. Klásky této plodiny jsou větší než pšenice. Špalda je často označována jako divoká pšenice. A není to náhoda. V určitém okamžiku se již nepěstoval jako kulturní rostlina. Kvůli tvrdosti zrna a vrtkavosti samotné rostliny kultura ustoupila do pozadí a pak se špalda přestala úplně pěstovat. Na mnoha místech v rozlehlosti naší země však stále můžete najít divoce rostoucí špaldu, samozřejmě už vůbec ne v množství, které je pro bohatou úrodu zvykem pěstovat.

Dnes v některých regionech Ruska dochází k oživení pěstování této plodiny. Ostatně se ukazuje, že je pro lidský organismus velkým přínosem.

Špaldu najdete pod jinými názvy – dvouzrnka, emmer, farro. Věnujte pozornost možnosti nákupu této obiloviny pro vaření chutných jídel. Špalda je totiž nejen zdravá, ale také neuvěřitelně chutná!

špalda ve lžíci

Špalda: přínos pro tělo

Než přejdeme k výčtu užitečných vlastností a vlastností špaldy, zvažte její složení. Ostatně na složení záleží, jak bude produkt působit na lidský organismus.

Nutriční hodnota této cereálie na 100 g výrobku je:

  • proteiny – 5,4 g;
  • tuky – 0,85 g;
  • sacharidy – 27 g.

Na 100 g jedlé suspenze – 327 kcal.

  • Vitamíny: B1; IN 2; V 6; AT 9; RR; E; NA.
  • Minerály: fosfor, draslík, vápník, hořčík, sodík, chrom, křemík, železo, zinek, měď, selen.
  • Omega-3 a Omega-6 kyseliny;
  • Užitečná vláknina, vláknina.

Jedinečné složení této cereálie zajišťuje tělu potřebu vitamínů, minerálů a bioaktivních látek. Špalda je docela chutná a uspokojující.

Výhody konzumace špaldy:

  • Snižuje množství špatného cholesterolu.
  • Pomáhá vyrovnat glykemickou křivku u lidí s cukrovkou.
  • Pomáhá bezpečně a hladce zbavit se přebytečných kilogramů.
  • Zlepšuje činnost trávicího systému.
  • Sytí krev a pomáhá zlepšit složení krve.
  • Uklidňuje nervový systém, pomáhá odolávat stresovým situacím.
  • Posiluje muskuloskeletální tkáně.
  • Stabilizuje hormonální pozadí.
  • Urychluje metabolické procesy.
  • Energizuje, omlazuje.
  • Posiluje imunitu.

Dříve se špalda dávala dětem, lidem, kteří měli nějakou nemoc, vojákům na tažení. Tato obilovina byla považována za léčivou. Lidé věřili, že pomůže obnovit sílu, ochránit před stresem a nemocemi. A to je neopodstatněné. Stačí se vrátit ke složení této nádherné kultury a pochopit, že tato obilovina obsahuje obrovské množství látek užitečných pro lidské tělo.

READ
Co může kojící matka jíst, aby dítě nedostalo zácpu?

naklíčená špalda

Co je užitečné špalda pro ženy

Špalda kromě uvedených vitamínů a minerálů obsahuje kyselinu listovou. Tento prvek je velmi užitečný pro ženské tělo. Včetně špaldy ve svém jídelníčku se žena stará o zdraví vlastního reprodukčního systému. Špaldová kaše velmi zasytí a zároveň nedává půdu pro nabírání kil navíc. Zahrnutím této obiloviny do stravy můžete nejen zachránit postavu, ale také se zapojit do její obnovy po porodu, dalších procesů, které dávají hormonální selhání. Špalda nasycuje ženské tělo látkami, které dokážou chránit před stárnutím, zvyšují elasticitu pokožky a obnovují zdravé nehty a vlasy. Špalda je dobrá v přípravě na těhotenství a (pokud nejsou kontraindikace) laktaci. Tento produkt zabraňuje vyčerpání těla a dodává sílu.

Zmínky

Špalda je dobrá nejen pro ženy. Tento přípravek obsahuje kyselinu nikotinovou, látku, která podporuje tvorbu testosteronu. Tato obilovina obsahuje užitečný rostlinný protein, který podporuje přeměnu tukové tkáně na sval. Špalda je dobrá pro péči o srdce a cévy. Tento produkt hraje důležitou roli při ochraně nervového systému před stresem. Tento produkt ocení muži, kteří se zabývají těžkou fyzickou prací, profesionálně sportují a vedou aktivní životní styl. Špalda dodává saturaci, nabíjí elánem a silou, ale zároveň nezpůsobuje tíhu v žaludku, nezpůsobuje přibírání na váze.

Píše se škodlivě

Neexistují žádné ideální produkty, které by mohl používat každý a vždy. Polba není výjimkou! Existuje řada kontraindikací pro použití této obiloviny.

Produkt byste neměli zkoušet, pokud:

  • existuje individuální nesnášenlivost lepku;
  • vyskytly se případy alergických reakcí na obilné produkty, včetně špaldy;
  • existuje akutní období střevní nevolnosti (infekční povaha, otravy);
  • existuje akutní období peptického vředu žaludku a dvanáctníku;
  • byla diagnostikována střevní obstrukce;
  • dětský věk do 3 let;
  • předepsal dietu, která vylučuje obiloviny.

U jakýchkoli chronických i akutních onemocnění je nutné přípustnost zařazení špaldy do jídelníčku konzultovat s odborníkem.

špaldová kaše se zeleninou

Jak jíst špaldu

Tato obilná plodina je při vaření velmi ceněná!

Co se ze špaldy nevaří:

  • polévky;
  • kaše;
  • vícezrnné přílohy;
  • dezerty;
  • pečení

Jedná se o velmi uspokojivý a chutný základ, který by měl být součástí jídelníčku. Špaldovou kaši má mnoho lidí v oblibě, protože má jemnou, sytou chuť. Mnoho lidí má však rádo jiné možnosti jídla s touto přísadou.

READ
Co jí moučný hmyz?

Mouka se vyrábí ze špaldy. Z takové mouky se připravují těstoviny, housky, koláče, koláče a chléb. Je důležité si uvědomit, že pečivo z takové mouky rychle zatuchne, takže byste si neměli dělat zásoby špaldové mouky pro budoucí použití.

Špaldové těstoviny jsou jiný příběh! Předpokládá se, že tento typ produktu je pro postavu užitečnější a bezpečnější. Když budete jíst špaldové těstoviny, nemůžete se bát tělesné hmotnosti. Chuť takových těstovin je v mnoha ohledech lepší než obvyklé špagety z pšeničné mouky. Chuť je jasnější a příjemnější. Mnozí odmítají těstoviny z obyčejné mouky a upřednostňují právě ty ze špaldy.

Jedí špaldu a naklíčenou. Tato varianta jídla je blízká mnoha vyznavačům zdravého životního stylu. Z této verze produktu se vyrábějí vitamínové směsi, saláty, hlavní jídla. Špalda se přidává do dresinků a omáček. Je chutná a zdravá v nápojích (smoothies).

špaldová mouka

Kde a jak jinak se používá

Špaldové klásky se používají k výzdobě prostor. Kytice zlatých velkých uší vypadá originálně, útulně, teple. Kultura se používá k výrobě ikebany. Řemesla a obrazy jsou vyrobeny ze semen špaldy.

Jak si vybrat a uložit špaldu

Při výběru produktu byste měli věnovat pozornost celistvosti zrn. Měly by být husté, příjemného tmavého pšeničného odstínu. Špalda má jemnou vůni, je příjemná, připomíná pšenici. Všechna zrna jsou přibližně stejně velká.

Kroupy by měly být skladovány na tmavém a suchém místě. Skladovací teplota by neměla překročit 30 stupňů tepla a 4 stupně chladu.

Hermeticky uzavřený výrobek má dlouhou životnost. Je však důležité pravidelně kontrolovat suspenzi na přítomnost štěnice a hnilobných inkluzí.

Užitečná a chutná špalda na váš stůl!

Ve výsledku můžeme usoudit, že špalda je pro naše tělo velmi cennou obilninou. Pokud neexistují žádné obecné kontraindikace a individuální nesnášenlivost produktu, stojí za to vyzkoušet špaldu a kulinářské produkty na jejím základě. Tato cereálie jistě zaujme své čestné místo ve vašem jídelníčku.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: