Co sezamová semínka léčí?

Sezam je lidem znám již od starověku. Zpočátku se používal při vaření a přidával se do různých pokrmů. Dodává jim neobvyklou chuť. Po výzkumu to vyšlo najevo, Jaké jsou výhody sezamových semínek z lékařského hlediska a jaké problémy by se měly použít k řešení?

Obsah

  1. Jak roste sezam
  2. Složení a kalorie
  3. Výhody sezamových semínek
  4. Jak to udělat
  5. Jak uložit
  6. Škody a kontraindikace
  7. Sezam: příznivé vlastnosti pro ženy a použití
  8. Sezamová semínka: příznivé vlastnosti a kontraindikace
  9. Složení a výhody
  10. 1. Squirrels
  11. 2. Histidin
  12. 3. Vláknina
  13. 4. Fytoestrogeny
  14. 5. Vápník
  15. 6. Hořčík
  16. 7. Poly- a mononenasycené mastné kyseliny
  17. 8. Antioxidanty
  18. 9. Železo
  19. Jak se černá liší od bílé?
  20. Sezam: jak ho jíst
  21. Sezamový koláč: prospěšné vlastnosti

Jak roste sezam

Sezam, nebo latinsky sezam, je olejnatá rostlina vysoká až 3 metry, jejíž životní cyklus je 1 rok. Začíná kvést v červnu a po 2 měsících dozrávají plody. Doba květu je pouze 1 den. Po zavadnutí se vytvoří speciální krabice, ve kterých se nacházejí semena.

Tato teplomilná plodina roste v tropech a subtropech. Za vlast je považována Indie, poté se sezam začal pěstovat v severní Africe a Pákistánu. Postupem času se rozšířil v Asii a na Kavkaze.

U nás lze sezam pěstovat pouze v jižních zeměpisných šířkách. Rostlina je obzvláště náročná na půdu – vhodná je pro ni pouze hlinitá půda. Amatérští zahradníci se ji snaží zasadit do svých vlastních letních chat a vytvářejí potřebné podmínky. Ne vždy je však tento podnik korunován úspěchem.

Složení a kalorie

Sezamová semínka obsahují velké množství složek:

  • vitamíny A, B1 (thiamin), B2, PP a E;
  • minerální látky – železo, draslík, hořčík, fosfor. A zvláště vysoké je množství vápníku v neloupaných semenech – 970 mg na 100 g. To je více než v tvarohu a sýru;
  • fytin;
  • sesamin je organická látka, která snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu a podporuje hubnutí;
  • dietní vlákniny;
  • mastné kyseliny.

Sezamová semínka jsou poloviční olej, takže jejich obsah kalorií je poměrně vysoký – asi 580 kcal na 100 g.

Výhody sezamových semínek

Sezamová semínka přinášejí tělu významné výhody. Možné poškození závisí na individuálních charakteristikách osoby a vyskytuje se ve vzácných případech.

READ
Jak můžete drtit obilí?

Mají výrazný protizánětlivý účinek a jsou schopny inhibovat rakovinné buňky. Příznivý účinek je vyjádřen následovně:

  1. Sezam se podílí na doplňování vápníku, který je nezbytný pro správnou tvorbu kostní tkáně. Fluor a zinek přispívají k jeho lepšímu vstřebávání, takže pravidelná konzumace sezamových semínek je výbornou prevencí osteoporózy.
  2. Sesamin normalizuje metabolismus lipidů a podporuje hubnutí. V kombinaci s mastnými kyselinami snižuje hladinu cholesterolu a zabraňuje vzniku aterosklerózy.
  3. Vitamíny A a E zpomalují proces stárnutí a pomáhají udržovat mládí a krásu. Mají antioxidační vlastnosti a chrání tělo před negativními účinky volných radikálů.
  4. Vláknina a vitamín PP podporují lepší trávení potravy a čistí střeva od škodlivých látek.
  5. Thiamin je nezbytný pro normální činnost srdce a cév, podporuje zdraví nervové soustavy, zrychluje metabolismus a zlepšuje vstřebávání živin.
  6. Fytosterol posiluje imunitní systém. Díky tomu člověk téměř úplně přestane dostávat rýmu.
  7. Kulturisté jedí sezamová semínka, aby rychle nabrali svalovou hmotu, protože bílkoviny tvoří asi 20 % celkové hmoty semínka. Jedí ho i vegetariáni, čímž nahrazují nedostatek živočišných bílkovin.
  8. Vitamin B2 urychluje růst, proto se sezamová semínka doporučují podávat dětem v malém množství.
  9. Mezi výhody sezamu pro ženy patří příznivý vliv na reprodukční systém a zdraví mléčných žláz. Lotiony pomohou zbavit se mastopatie. Denní konzumace semen během menopauzy pomůže zmírnit příznaky.
  10. Flosterin zabraňuje nárůstu nadbytečných kilogramů a vzniku poruch souvisejících s věkem.
  11. Antibakteriální účinek semínek má příznivý vliv na stav dutiny ústní.
  12. Zlepšují funkci jater, zejména pomáhají zmírňovat syndrom kocoviny.

Smažený sezam, který se používá při vaření, však nemá příznivé vlastnosti. Všechny cenné složky se při tepelném zpracování zničí (95 %).

Černá sezamová semínka jsou v Rusku méně běžná, ale mají také prospěšné vlastnosti. Používají se k léčbě kožních onemocnění, osteoporózy, artritidy, zlepšují činnost trávicího traktu a předcházejí rakovině. Navíc je v nich koncentrace vápníku ještě vyšší než v bílých.

Jak to udělat

Sezamová semínka jsou široce používána ve vaření, kosmetologii a medicíně.

Sezam má příjemnou oříškovou vůni a bohatou chuť. Proto se jeho semena přidávají do salátů a používají se k ozdobení pečiva. S jejich pomocí můžete dát své obvyklé omáčce neobvyklou chuť. Nebo smícháme se strouhankou. Pouze semena je třeba nejprve rozdrtit. A abyste získali jasnější chuť, doporučuje se je smažit.

K léčbě některých onemocnění se používají následující recepty:

  1. Směs 2 lžiček drcených sezamových semínek a 1 polévkové lžíce uleví od zácpy. lžíce medu. Mělo by se umýt sklenicí vody. Tento nápoj by měl být konzumován, dokud všechny příznaky nevymizí.
  2. Při neuralgii musíte sníst 1 lžíci sezamových semínek s medem.
  3. K léčbě zánětu mléčné žlázy připravte obklad z mletých sezamových semínek a rostlinného oleje.
  4. Na hemoroidy pomůže následující odvar – 2 polévkové lžíce. Vložte lžíce semínek a 500 ml vody a vařte 5 minut. Pak je potřeba ho vychladit a během dne trochu pít.
READ
Co byste měli udělat, aby rajčata rychleji zčervenala?

Při absenci výraznějších zdravotních problémů stačí sníst 2-3 lžičky semínek denně. Dodají tělu potřebné živiny. Neměly by se však konzumovat na lačný žaludek, jinak se objeví nevolnost a silná žízeň.

Semínka je potřeba důkladně rozžvýkat, případně namočit na 2-3 hodiny do vody a poté sníst. Používají se také ke snížení chuti k jídlu, protože pocit plnosti trvá poměrně dlouho.

Sezamový olej se aktivně používá v kosmetologii. Má následující vlastnosti:

  • chrání pokožku před ultrafialovým zářením, proto je nedílnou součástí opalovacích krémů;
  • vitamíny zlepšují vzhled pokožky, hojí drobná poškození a stahují póry;
  • Pokud do vlasové masky přidáte olej, vaše vlasy budou neuvěřitelně lesklé a hedvábné.

V prodeji jsou hotové výrobky se sezamovým olejem. Nebo si jej můžete zakoupit samostatně a vyrobit si vlastní masky pro krásu a zdraví. Pokud ho nanesete na noc, zbaví vás popraskaných pat. Lze s ním promazávat dětskou pokožku, která se neustálým nošením plen často podráždí. Směs oleje, jablečného octa a vody odstraní toxiny z pokožky.

Sezamový olej je také široce používán v lékařství. Je součástí léčivých gelů, mastí a náplastí a také léků zlepšujících srážlivost krve.

Jak uložit

Aby semena přinesla maximální užitek, je třeba je pečlivě vybírat a dodržovat určité podmínky skladování. Měly by být suché a drobivé. Semena je lepší kupovat v průhledném obalu nebo na váhu. Poté lze vizuálně posoudit jejich kvalitu.

Pokud má sezam hořkou chuť, znamená to, že se pokazil. Neměly by se jíst.

Sezam by měl být skladován na suchém místě mimo přímé sluneční světlo. Musí se nalít do vzduchotěsné nádoby. Tyto podmínky jsou vhodné pro neloupaná semena.

Pokud byla z fazolí odstraněna skořápka, musí být umístěny do chladničky nebo mrazničky. Tímto způsobem si uchovají své cenné komponenty po dobu přibližně šesti měsíců.

Škody a kontraindikace

Přes velké výhody sezamových semínek v některých případech způsobují škody.

Jejich použití pro léčebné účely by mělo být omezeno v následujících případech:

  • s vysokou srážlivostí krve a trombózou;
  • s predispozicí k tvorbě ledvinových kamenů a písku v močovém systému;
  • se zvýšenou kyselostí žaludku;
  • když dojde k individuální nesnášenlivosti složek.

Během těhotenství by se sezam měl jíst s extrémní opatrností, protože může změnit hormonální hladinu a způsobit potrat.

READ
Co má ráda indoor jucca?

Znalost prospěšných vlastností a kontraindikací pro konzumaci sezamových semínek vám pomůže je využít nejúčinněji.

Sezam je cenná olejnatá rostlina, jejíž semena silně blahodárně působí na lidský organismus. Jsou součástí léčiv a používají se k přípravě léčivých lektvarů. Při rozumném používání přinese sezam tělu výjimečné výhody.

Křupavá semínka nejen dodávají pokrmům pikantní chuť, ale obsahují i ​​celou zásobárnu užitečných látek. Je však možné se o ně opřít „bez ohlédnutí“ a jaké jsou výhody sezamových semínek obecně? Zkusme na to přijít!

Sezam: prospěšné vlastnosti a 2 hlavní pravidla pro použití

Základem stravy našich předků byla semena. Dnes už sezam, i když není místním produktem, není exotický. Někdy se mu říká superpotravina – produkt s vysokou koncentrací živin. Společně s naším odborníkem jsme se rozhodli zjistit, jaké výhody má sezam pro ženy.

Jsme zvyklí, že sezam je většinou bílý, i když jeho semena mohou být hnědá, červená, černá. Má se za to, že sytější barva je v sezamu indikátorem bohatšího aroma a vyššího obsahu antioxidantů.

Sezam: příznivé vlastnosti pro ženy a použití

Když tato semena přirovnáváme k superpotravinám, poznamenáváme, že se jedná spíše o přísadu do hlavní stravy, jakousi třešničku na dortu. Mohou obohatit pokrmy a být dalším zdrojem živin. Neměli byste však počítat s tím, že přidáním sezamu do jídelníčku rychle začnete hubnout nebo vypadat mladší.

Jak tedy může být sezam užitečný v ženské stravě a jak jej správně používat ke zlepšení zdraví?

Sezamová semínka: příznivé vlastnosti a kontraindikace

Sezam: prospěšné vlastnosti a 2 hlavní pravidla pro použití

Složení a výhody

Sezamová semínka jsou skutečnou zásobárnou živin. Mezi nimi jsou následující.

1. Squirrels

Sezam obsahuje asi 25 % bílkovin. Jako všechny rostlinné bílkoviny je neúplný. Obsahuje ale cennou aminokyselinu tryptofan, která je prekurzorem serotoninu. To se vám bude hodit v období zimních splínů.

2. Histidin

Další důležitá aminokyselina. Podílí se na syntéze krevních buněk a hraje důležitou roli při udržování imunity. Díky histidinu se doporučuje zařadit sezam do svého jídelníčku v chladném období, při rekonvalescenci po nemoci nebo těžké fyzické aktivitě.

3. Vláknina

1/4 šálku sezamových semínek obsahuje 20 % vaší denní hodnoty. O výhodách dietní vlákniny bylo napsáno mnoho. Vláknina dodává pocit sytosti, váže molekuly tuku a odstraňuje je a stimuluje střevní motilitu. Je také potravou pro prospěšné bakterie, které žijí v tenkém střevě. A jak víte, mikrobiota významně ovlivňuje naše zdraví. Na tom závisí mimo jiné úspěšnost hubnutí a udržení normální váhy.

4. Fytoestrogeny

Sezam obsahuje lignany – látky, které dokážou regulovat hladinu estrogenu v krvi. Pracují ve dvou směrech. Je-li koncentrace ženských pohlavních hormonů vysoká, působí antiestrogenní, je-li nízká, působí estrogenně.

READ
Co je lepší kompost nebo vermikompost?

5. Vápník

Důležitý prvek pro zdravé kosti, zuby, vlasy a nehty. 100 g sezamu obsahuje asi 975 mg vápníku. Zatímco denní norma tohoto mikroelementu pro ženy je 1100-1500 mg. Navíc tento vápník naše tělo velmi snadno vstřebává.

6. Hořčík

100 g sezamu obsahuje asi 80 % denní potřeby hořčíku doporučené pro ženu. Pokud mluvíme o jeho významu pro tělo, neexistuje funkce, na které by se tento mikroelement nepodílel. Ovlivňuje činnost svalového a kardiovaskulárního systému, reguluje střevní motilitu, je zodpovědný za přeměnu glukózy a tvorbu energie. Důležitou funkcí hořčíku je jeho zklidňující účinek. Uvolňuje nervové napětí, takže v době stresu potřebuje žena dostatečné množství tohoto mikroelementu jako vzduch.

7. Poly- a mononenasycené mastné kyseliny

Sezam obsahuje jak Omega-6, tak Omega-3 polynenasycené mastné kyseliny. Navíc v optimálním poměru pro lidský organismus. Nejcennější je pro nás Omega-3 kyselina, která snižuje hladinu celkového zánětu v těle, prodlužuje dobu zpracování přijatých kalorií z potravy a snižuje chutě na nasycené tuky, což je důležité pro udržení váhy a hubnutí.

Sezam také obsahuje vzácné Omega-9 mononenasycené mastné kyseliny. Chrání cévy před tvorbou cholesterolových plaků.

8. Antioxidanty

Sezam obsahuje skvalen a lecitin. Chrání všechny orgány a tkáně, včetně kůže, před zničením volnými formami kyslíku. Sezamová semínka v podstatě přispívají k udržení mládí. Mimochodem, některé antioxidanty v sezamu nejen chrání před destrukcí kožních vláken, ale také stimulují tvorbu nového kolagenu a elastinu. Jídelníček bohatý na antioxidanty pomůže snížit viditelnost jemných vrásek a dodá pleti pevnost a hustotu.

9. Železo

Sezam obsahuje dostatečné množství železa – asi 15 mg stopového prvku na 100 g výrobku. Téměř denní norma doporučená pro ženu. Je ale důležité pochopit, že rostlinné železo se vstřebává maximálně na 25 % původní koncentrace. To je důležitá informace pro ty ženy, které se červeného masa úplně vzdaly.

Sezam: prospěšné vlastnosti a 2 hlavní pravidla pro použití

Těmito semínky je těžké se přejídat, pokud z nich neuděláte hummus. Neměli byste však zapomínat na poměrně vysoký obsah kalorií tohoto produktu a je třeba vědět, kdy ho užívat s mírou. Takže obsah kalorií sezamu (100 g) je 550 kcal. Z pochopitelných důvodů je obtížné sníst takové množství semínek. Ale i v 1 polévkové lžíci. l. Tento produkt obsahuje více než 100 kcal.

Sezamová semínka obsahují antinutrient – ​​kyselinu fytovou, která může způsobit zhoršení vstřebávání pro tělo cenných mikroelementů: železa, vápníku, hořčíku, zinku. Například konzumace 5-10 mg kyseliny fytové může snížit vstřebávání železa o 50 %, zinku o 20 %, vápníku o 40 % a hořčíku o 60 %.

READ
Co lze koprem léčit?

Také během přepravy mohou být sezamová semínka ošetřena chemickými sloučeninami pro lepší konzervaci. Mohou obsahovat mimo jiné toxické kovy. Taková semena nelze nazvat užitečnými. V obchodě je nelze „od oka“ identifikovat. Můžete to udělat doma. Zkuste semena naklíčit tak, že je na pár dní umístíte na vlhký hadřík. Během této doby vyklíčí čistý sezam.

Jak se černá liší od bílé?

Existuje několik druhů semen, nejoblíbenější jsou černé a bílé. Černé jsou novější odrůdou. Je ale jeden z nich zdravější, nebo jsou stejné?

Ve skutečnosti jsou příznivé vlastnosti černého sezamu téměř totožné s bílým. Ale stále existuje rozdíl v jejich složení:

  • Černá obsahuje více vitamínů A, B, bílá – A, E, C.
  • Tmavé potraviny obsahují více antioxidantů.
  • Černá má více kyseliny fytové.

Blahodárné vlastnosti bílého a černého sezamu jsou stejné, ale v závislosti na složení a zdravotním problému, který potřebujete vyřešit, si můžete vybrat kterýkoli druh. Také tmavá semena mají jasnější a ostřejší aroma.

Sezam: jak ho jíst

Sezam: prospěšné vlastnosti a 2 hlavní pravidla pro použití

Podívali jsme se na to, na co je sezam bohatý, jaké jsou jeho výhody a jak ho užívat – samostatná důležitá otázka. Aby byla sezamová semínka zcela bezpečná pro zdraví žen, musíte v nich snížit množství kyseliny fytové. Můžete to provést následujícími způsoby:

  • Namáčení v obyčejné vodě. Semínka můžete nechat ve vodě přes noc, ráno vodu slijte, semena opláchněte a osušte na ručníku.
  • Namáčení v kyselém roztoku. Do vody můžete přidat trochu octa nebo citronové šťávy. Nechte semena několik hodin, poté slijte vodu, opláchněte sezamová semínka a osušte je na ručníku.

Takto upravená semena lze bez obav jíst. Často se přidávají do salátů (zeleninových i ovocných), pečiv, zeleninových smoothies a polévek a vyrábí se z nich tahini pasta, ze které se následně připravuje hummus nebo ořechové omáčky.

Sezamový koláč: prospěšné vlastnosti

Můžete jíst nejen celá semínka, ale i koláč. Prodává se hotový v bio obchodech.

Dort je pro zdraví stejně důležitý jako semínka. On pomáhá:

  • zlepšit kvalitu krve
  • snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění
  • zvýšit ochranné vlastnosti imunitního systému
  • normalizovat hormonální hladiny u žen
  • posílit zdraví mužského reprodukčního systému
  • zlepšit stav kostí, vlasů, nehtů
  • regulovat funkci střev
  • zlepšit syntézu vitaminu D

Může se užívat buď samostatně (1-2 lžíce denně) nebo použít v pokrmech – od salátů po pečivo.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: