Co s akné nedělat?

V polovině minulého století přišli vědci na to, že mezi tvorbou akné a stravou neexistuje žádná souvislost. Tento názor byl podpořen dermatology v průběhu následujících desetiletí. Sami pacienti však zaznamenali souvislost mezi stravovacím chováním a akné. Tento článek předkládá aktuální důkazy o vztahu mezi patogenezí akné a konzumací sacharidů, mléčných výrobků, omega-3 mastných kyselin, antioxidantů, zinku, vitaminu A, E a C.

Obsah

  1. Co by mohlo být příčinou akné?
  2. Onemocnění trávicího traktu jsou častou příčinou akné
  3. Dieta proti akné je nedílnou součástí léčby
  4. Jakým potravinám byste se při léčbě akné měli vyhnout?
  5. Cukr a rafinované potraviny jsou hlavními nepřáteli vaší pokožky
  6. Účinná péče o citlivou, atopickou pokožku těla
  7. Jak strava ovlivňuje pokožku?
  8. Potraviny k omezení
  9. Vědci dokázali: Potraviny, které způsobují akné
  10. 1. Produkty s rafinovanými sacharidy
  11. 2. Mléčné výrobky
  12. 3. Rychlé občerstvení a „rychlé občerstvení“
  13. 4. Čokoláda a výrobky s ní
  14. 5. Syrovátkový protein
  15. 6. Potraviny, na které jste citliví
  16. Co je tam místo toho všeho?

Co by mohlo být příčinou akné?

Nejprve si musíte říct, co to akné je. Akné (akné) je zánětlivé kožní onemocnění způsobené změnami v mazových žlázách a jejich vylučovacích kanálcích, které do procesu zahrnují vlasové folikuly. Existuje mnoho různých důvodů pro výskyt vyrážky a všechny leží uvnitř lidského těla, protože stav kůže přímo závisí na zdraví a výkonu vnitřních orgánů. Mezi příčiny vzniku akné patří hormonální nerovnováha, nervový stres, poruchy imunitního systému, některá gynekologická onemocnění, užívání jakýchkoliv léků a doplňků stravy, včetně špatné výživy a v důsledku toho onemocnění trávicího traktu! Proto je před léčbou akné velmi důležité provést komplexní diagnostiku celého těla!

Onemocnění trávicího traktu jsou častou příčinou akné

Akné je velmi často vyvoláno onemocněními gastrointestinálního traktu. Již dlouho je prokázáno, že kvalita kůže přímo závisí na kvalitě lidské výživy. A pokud je strava bohatá na sacharidy a je v ní málo aminokyselin a tuků, dochází ke zvýšené sekreci mazových žláz. Také špatná výživa velmi zatěžuje játra. Pro játra je obtížné vykonávat všechny své funkce detoxikace těla a část úsilí přebírá kůže, protože kůže je také orgánem vylučování! Na obličeji se tak velmi často objevují onemocnění trávicího systému. Poměrně často jsou pacienti s akné diagnostikováni s gastritidou, střevní dysbiózou a dalšími onemocněními gastrointestinálního traktu.

Výživa na akné

Dieta proti akné je nedílnou součástí léčby

Abyste se zbavili akné, musíte snížit mastnotu pokožky a podpořit zúžení mazových žláz. To bude vyžadovat použití kosmetiky a léků a postupů v povinné kombinaci se správnou výživou. Dieta na akné je z velké části zaměřena na snížení spotřeby tuků a cukru a také na zvýšení spotřeby vlákniny, což vede k normálnímu trávení a výraznému zlepšení stavu pokožky obličeje a těla. Správná jídla a pravidelné stravovací návyky navíc zlepšují imunitní systém, což napomáhá přirozenému boji těla proti kožním zánětům a dalším nemocem.

READ
Co je lepší zasadit místo jahod?

Výživa na akné

Jakým potravinám byste se při léčbě akné měli vyhnout?

Každý ví, že kouření a pití alkoholu způsobuje intoxikaci těla a přispívá ke zhoršení stavu kůže. Některé běžné potraviny ale mohou u některých lidí způsobit intoxikaci. Dieta proti akné zahrnuje vyhýbání se všem potravinám, které zvyšují hladinu glukózy a cholesterolu v krvi, a také potravinám, které mohou zlepšit fungování mazových a potních žláz. Proto se doporučuje vyloučit ze stravy:

  • sladkosti;
  • mléko;
  • alkoholické nápoje;
  • rychlé občerstvení a lehká jídla;
  • sycené nápoje, silný čaj, káva;
  • horké bylinky a koření;
  • kečupy a omáčky;
  • tučné odrůdy masa a ryb, uzené produkty z nich;
  • smažené brambory;
  • sladkosti obsahující mouku a škrob;
  • pekařské výrobky.

Při konzumaci těchto potravin se zvyšuje množství toxinů v krvi, které se tělo bude snažit odstranit. Včetně pórů na pokožce obličeje a těla, které přispějí ke vzniku akné. Existuje řada studií, které zjistily, že v regionech, kde ve stravě dominují potraviny rostlinného původu s minimálním obsahem živočišných tuků, je míra akné nižší, než je světový průměr. Tyto, stejně jako mnoho dalších ukazatelů, umožnily vyvodit závěr o účinnosti stravy pro akné na obličeji a těle.

Cukr a rafinované potraviny jsou hlavními nepřáteli vaší pokožky

Studie ukázaly, že závažnost akné souvisí s konzumací potravin s vysokým obsahem cukru. Glykemický index, používaný v medicíně od roku 1981, je zavedená kvantitativní jednotka měření zkonzumované potravy, odráží rychlost jejího rozkladu a také měnící se hladiny glukózy a inzulínu v krevní plazmě. Mezi potraviny s nízkým glykemickým indexem patří zelenina a obiloviny, zatímco potraviny s vysokým glykemickým indexem se nacházejí v rafinovanějších sacharidech, jako jsou bílé těstoviny, cereálie, hranolky, pečivo nebo potraviny vyrobené z bílé mouky. Proto se jako první doporučuje vzdát se nadměrné konzumace sladkostí. Bylo prokázáno, že cukr a rafinované potraviny přispívají k akumulaci inzulínu a také inzulínu podobného růstového faktoru. To vede k nadměrnému množství androgenů (mužských hormonů), což zvyšuje produkci kožního mazu, který ucpává póry a při uchycení bakterií vzniká akné. Nejlepší klinickou ilustrací hyperinzulinémie a doprovodné endokrinologické patologie vedoucí k akné je syndrom polycystických ovarií u dospělých žen. Tento stav je charakterizován hyperinzulinémií, inzulinovou rezistencí a hyperandrogenismem, což vede k hyperandrogenismu, který rozvíjí symptomy, jako je hirsutismus a akné. Při léčbě hyperinzulinémie. Symptomy jsou méně výrazné, což naznačuje, že hyperandrogenismus a hyperinzulinémie spolu souvisí. Navíc, když pacienti dodržovali dietu s nízkým glykemickým indexem, jejich hladiny androgenů se vrátily k normálu. Výsledky získané ve všech pracích a studiích vědců z celého světa tedy potvrzují, že nízká sacharidová zátěž může zlepšit stav aknózní pleti.

READ
Co se stane, když sníte syrovou cuketu?

Když se náhle objeví pupínek, někdy ukážeme na jídlo. Možná to vzniklo kvůli kousku čokolády, kterou mu dal kamarád? Nebo sladkou a voňavou buchtu, kterou jste jedli jako dezert? Nebo možná za všechno může tučné jídlo, kterým vás krmí v restauraci poblíž práce?

Sociální průzkumy v roce 2016 ukazují, že mnoho lidí je přesvědčeno, že výživa hraje zásadní roli ve výskytu akné. 71 % respondentů věřilo, že smažená nebo tučná jídla přispívají ke vzniku akné, zatímco jiní věřili, že mléčné výrobky, čokoláda a sycené nápoje způsobují akné na obličeji a těle.

Pacienti kosmetologů a dermatologů často uvádějí, že ze svého jídelníčku vyřadili některé potraviny nebo dokonce celé skupiny potravin a jejich pleť se projasnila. Nedávné vědecké výzkumy také naznačují, že strava může vyvolat akné.

Účinná péče o citlivou, atopickou pokožku těla

Jak strava ovlivňuje pokožku?

Jak strava ovlivňuje pokožku?

Akné se objevuje, když se póry pokožky „ucpou“ odumřelými buňkami a také přirozenými nečistotami. Jedná se o úrodné prostředí pro život škodlivých bakterií, takže přidání infekce je jen otázkou času.

V mnoha ohledech je ucpávání pórů způsobeno nadměrnou produkcí mazové sekrece, která je přirozeným lubrikantem pokožky a zabraňuje jejímu vysoušení a dehydrataci. To zase vede k rozvoji zánětlivých procesů a tvorbě akné a dalších typů poškození.

První výskyt kožních vyrážek se často shoduje s nástupem puberty. Během této doby se produkuje více hormonu nazývaného inzulínu podobný růstový faktor 1 (IGF-1). Výzkum naznačuje, že IGF-1 může zvýšit množství kožního mazu produkovaného kůží a tím zhoršit příznaky akné.

Je známo, že některé potraviny mohou zvýšit hladinu IGF-1 v těle, takže jejich vyloučením z vašeho jídelníčku můžete dosáhnout jasnější, rovnoměrnější a hladší pokožky.

Potraviny k omezení

Tvrdí to studie provedená v roce 2016, o jejíž výsledky se publikace podělila Postepy dermatologii i alergologii Zkratka, mléčné výrobky a potraviny s vysokým glykemickým indexem s největší pravděpodobností přispívají ke zvýšení IGF-1 v těle.

Ale Americká akademie dermatologie věří, že vyhýbat se potravinám s vysokým glykemickým indexem je zdravější a účinnější než vyřazení mléčných výrobků z jídelníčku.

Vědci dokázali: Potraviny, které způsobují akné

1. Produkty s rafinovanými sacharidy

Studie z roku 2012, kterou provedli specialisté z Dermatologické kliniky Lékařské fakulty Univerzita Eskisehir Osmangazi, se sídlem v Turecku zjistili, že lidé, kteří často konzumovali potraviny s přidanými cukry, zvýšili riziko akné až o 30 % a ti, kteří jedli hodně pečiva a koláčů, zvýšili riziko akné až o 20 %.

A přestože odborníci varují, že je zapotřebí další výzkum, doporučují zůstat střídmě s následujícími potravinami:

  • Chléb, sušenky, výrobky z bílé mouky.
  • Těstoviny z bílé mouky.
  • Bílá rýže a rýžové nudle.
  • Sycené nápoje, zejména slazené.
  • Výrobky obsahující sladidla: třtinový cukr, javorový sirup, med nebo agávový sirup.

2. Mléčné výrobky

2. Mléčné výrobky

Mnoho studií ukazuje souvislost mezi konzumací mléčných výrobků a špatným stavem pokožky. Podle posledních údajů tak mladí lidé, kteří pravidelně pijí mléko, mají čtyřikrát vyšší pravděpodobnost, že budou trpět akné.

READ
Co je lepší, kůň nebo kůň?

Všechny dosud provedené studie však ukazují pouze korelaci mezi mlékem a akné, nikoli vztah příčiny a účinku. Vědci zatím přesně nevědí, jak mléko přispívá k tvorbě akné, ale existuje několik teorií:

  • Mléko zvyšuje hladinu inzulínu v krvi, což následně vede ke zhoršení projevů akné.
  • Mléko obsahuje aminokyseliny, které stimulují tělo k vyšší produkci IGF-1.

K určení mechanismu účinku a přesného množství a typu mléčných výrobků, které zhoršují kožní onemocnění, je zapotřebí více výzkumů.

3. Rychlé občerstvení a „rychlé občerstvení“

Produkty rychlého občerstvení, jako jsou hamburgery, nugety, párky v rohlíku, hranolky, soda a mléčné koktejly, jsou typickou součástí západní stravy. Podle vědců zvyšují riziko akné.

Studie na 5000 43 teenagerech a mladých dospělých zjistila, že strava s vysokým obsahem tuků zvyšuje pravděpodobnost akné o 2300 %. A studie na 24 XNUMX mužích zjistila, že častá konzumace hamburgerů a klobás byla spojena s XNUMX% zvýšeným rizikem útržků.

4. Čokoláda a výrobky s ní

První podezření, že čokoláda přispívá ke zhoršení kožních stavů, se objevila ve 1920. letech minulého století. Ale toto téma je stále předmětem debat mezi vědci. Ačkoli několik studií spojovalo konzumaci čokolády se zvýšeným výskytem akné, nestačily s jistotou říci, že čokoláda způsobuje nové pupínky.

Studie z roku 2016 zjistila, že muži náchylní k akné, kteří konzumovali 25 gramů hořké čokolády denně, zaznamenali nárůst akné již po dvou týdnech. A další studie zjistila, že muži, kteří denně užívali 100% kapsle kakaového prášku, zaznamenali více kožních lézí již po jednom týdnu.

5. Syrovátkový protein

5. Syrovátkový protein

Syrovátkový protein je oblíbeným doplňkem stravy v mnoha zemích po celém světě, zejména mezi lidmi, kteří jsou profesionálními sportovci. Tento doplněk obsahuje dvě důležité látky – leucin a glutamin. Studie prokázaly, že tyto aminokyseliny způsobují rychlejší růst a dělení kožních buněk, což zase může přispívat k tvorbě akné (mrtvé buňky, které ucpávají póry).

Několik cílených studií uvádí jasný vztah mezi příjmem syrovátkových bílkovin a akné u mužských sportovců.

6. Potraviny, na které jste citliví

Analýzou stravy lidí trpících akné lékaři a vědci naznačili, že akné je ze své podstaty zánětlivé onemocnění. Tato teorie je podpořena skutečností, že protizánětlivé léky (jako jsou kortikosteroidy) jsou účinnou léčbou těžkého akné. Navíc pacienti trpící tímto onemocněním mívají zvýšené hladiny bílých krvinek v krvi.

Vědci naznačují, že jedním z důvodů aktivace zánětlivých procesů v těle může být potravinová citlivost na určité potraviny (opožděná hypersenzitivní reakce). Toto je nyní jedna z nejslibnějších oblastí pro výzkum, který má pochopit, jak jídlo a imunitní systém ovlivňují rozvoj akné.

Co je tam místo toho všeho?

Zatímco výše uvedené skupiny potravin přispívají k akné na kůži, existují potraviny, které mohou pomoci udržet vaši pokožku čistou a hladkou. Tento:

Produkty s omega-3 mastnými kyselinami. Mají výrazné protizánětlivé vlastnosti. Vědci spojují pravidelnou konzumaci potravin, které je obsahují, se snížením pravděpodobnosti vzniku akné.

READ
Jaké jsou výhody a škody topinamburu?

Produkty na bázi probiotik. Probiotika podporují zdraví střevního mikrobiomu, což snižuje záněty v těle.

Zelený čaj. Tento úžasný nápoj obsahuje polyfenoly, které zastavují zánětlivé procesy v těle a pomáhají snižovat nadměrnou produkci kožních sekretů.

Vitamíny A, D, E a zinek. Tyto živiny hrají zásadní roli při udržování imunity a zejména zdraví pokožky. Jejich včasný příjem do těla je výbornou prevencí akné.

Akné je kožní onemocnění postihující vlasové folikuly a mazové žlázy, které je doprovázeno záněty, kožními vyrážkami, ale i krustami a jizvami. Za jednu z možných příčin tohoto typu potíží je považována špatná výživa. Abyste mohli určit, které potraviny spouštějí kožní vyrážky, musíte „pozorovat“ své tělo a zjistit, které potraviny spouštějí akné.

Předpokládá se například, že nadměrná konzumace alkoholických nápojů, smažených a tučných jídel (včetně rychlého občerstvení), mouky, sladkostí a mléčných výrobků vyvolává kožní vyrážky. Faktem je, že například tučná a sladká jídla obsahují velké množství jednoduchých sacharidů, tuků a jednoduchých cukrů, které aktivují mazové žlázy, což vede ke vzniku pupínků a černých teček.

Alkohol zase brzdí metabolické procesy, narušuje fungování gastrointestinálního traktu, což také ovlivňuje stav pokožky. Kravské mléko obsahuje velké množství cukru a laktózy, které vyvolávají aktivní vylučování kožního mazu a v důsledku toho vznik vyrážek a akné.

Neznamená to však, že byste uvedené potraviny měli ze svého jídelníčku zcela vyloučit, důležité je konzumovat je s mírou. Ihned poznamenejme, že někteří lidé mají individuální nesnášenlivost na některé potravinářské výrobky obsahující např. laktózu nebo lepek – v tomto případě by měli být zcela vyloučeni.

Akné je nejčastěji způsobeno sladkostmi a škroby. Velké množství glukózy, které se z naší potravy dostává do krve, je výbornou živnou půdou pro oportunní mikroflóru. Tedy bakterie a plísně, které se nacházejí ve střevech, na kůži a v dutině ústní. Ale v určité koncentraci.

Když počet oportunních bakterií a hub roste, soutěží se saprofytickými (přátelskými) mikroby, odebírají jim výživu a vytlačují je z jejich přirozeného prostředí.

  • Střevní dysbióza – problémy s trávením a imunitou;
  • Chronická tonzilitida a sinusitida jsou problémy s lokální imunitou v orofaryngu.
  • Akné je problém s lokální imunitou kůže.

To je důvod, proč sladká a bezlepková dieta tak dobře funguje. Doporučuji ze svého jídelníčku vyřadit všechny potraviny s glykemickým indexem nad 40 a výsledky sledovat po 14 dnech. Pokud vaše tvář odpoví, toto je vaše cesta!

Naše tělo je lakmusovým papírkem toho, co se s ním uvnitř děje. A pokud si všimnete akné na obličeji, dávejte pozor na svůj jídelníček!

1. Mléčné výrobky mohou obsahovat hormonální látky, které zvyšují tvorbu mazu. A protein a kasein podporují růst akné.

2. Rychlé sacharidy, rychlé občerstvení, soda jsou pro zdravého člověka škodlivé. Způsobují patologie gastrointestinálního traktu a kvůli velkému množství tuku a cukru, které obsahují, se zvyšuje hladina inzulínu, nemluvě o zátěži jater.

3. Káva a čaj obsahují kofein, který zvyšuje produkci stresového hormonu kortizolu, který je jednou z příčin akné.

4. Konzervy a uzené potraviny obsahují hodně soli a cukru, což má neblahý vliv na fungování celého těla.

READ
M byste neměli krmit svou barmskou kočku?

5. Arašídy zvyšují produkci kožního mazu, což způsobuje pupínky.

6. Kvůli vysoké hladině cholesterolu zvyšuje majonéza hladinu testosteronu, který má neblahý vliv na obličej.

7. Koření provokuje mazové žlázy, což vede k ucpávání pórů a akné.

Přestože seznam není malý, volba je vždy na vás: jíst chutně nebo si užívat odraz v zrcadle.

“Co můžu a nemůžu jíst, když mám akné?” – jedna z nejčastějších otázek na kosmetologa. Pojďme to zjistit!

Jaká je souvislost mezi dietou a akné? Trochu léku. Když se určité potraviny dostanou do těla, náš endokrinní systém produkuje hormon inzulín. U dívek a žen inzulin aktivuje práci vaječníků, které zase začnou intenzivně produkovat androgeny. A androgeny „šikany“ působí na mazovou žlázu. A produkuje stále více mazu. Ale to není vše! Náš inzulin také mění složení kožního mazu. Stává se viskózním. A pokud existuje i mikrobiální činidlo, pak je vše připraveno na výskyt akné (pupínky, jak se říká). Toto je mechanismus. Nyní přejděme ke konkrétním potravinářským výrobkům.

Sladké и mouka. Je důležité vybírat potraviny s nízkým glykemickým indexem (GI). Tabulku obsahu GI různých produktů lze snadno najít na internetu. Bílé pečivo má tedy nejvyšší glykemický index. Velmi často mají chlapi s nadváhou akné a zde se bavíme o správné výživě s přihlédnutím ke glykemickému indexu. Mouka jsou také sacharidy a zde je také potřeba koukat na GI. Některé bonbony totiž mají často velmi nízký index, zatímco nezávadný chléb má vysoký index.

Mléčné výrobky. Mléko obsahuje aminokyseliny, které stimulují látku (IGF-1), která způsobuje růst buněk. IGF-1 (neboli inzulinu podobný růstový faktor-1). Zvyšuje produkci kožního mazu, což následně vede k aktivnímu růstu bakterií způsobujících akné.

Mléko může navíc obsahovat hormony, které provokují mazovou žlázu k nadbytečné produkci mazu – mazu. A nechybí ani laktóza – mléčný cukr. To je opět riziko akné u citlivých lidí. Pokud máte rádi mléko, pak pijte maximálně sklenici denně a dejte přednost kysaným mléčným výrobkům.

Tlustý. Nejškodlivějším a nejnebezpečnějším typem tuku nejen pro pokožku, ale pro celkové zdraví jsou trans-tuky. Ve velkém množství se nacházejí v rychlém občerstvení, uzeninách, zpracovaných potravinách, zmrzlině a cukrovinkách. Trans-tuky ve stravě zvyšují produkci mazu.

Slaný. Moderní lidé jedí 3 nebo dokonce 5krát více soli než normálně. Sodík, který tvoří sůl, přitahuje vodu, a tím ji dostává z buněk do krevního oběhu. V důsledku toho se protahují cévy, zvyšuje se objem cirkulující krve a stoupá krevní tlak. A v buňce je méně vody. Kůže jako samoregulační orgán se začíná šetřit a produkuje více mazu. Začarovaný kruh. Můžete to zlomit jednoduchou radou: omezte příjem soli a pijte více vody.

Pokud máte akné, dávejte pozor na to, co si dáváte do úst, ale pamatujte, že existují i ​​jiné neméně důležité příčiny akné. To je stres, nedostatek správného spánku, nesprávná kosmetická péče a mnoho dalších.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: