Co jíte v horkém počasí?

Letní vedra často vyvolávají různé problémy spojené s trávicí soustavou. V horkém počasí vyžaduje vaše strava zvláštní pozornost. Jak jíst v horku?

Omezte konzumaci černého čaje a kávy. Slazené šťávy a sycené nápoje vaši žízeň neuhasí. Dejte přednost minerální vodě a zelenému čaji. Nápoj z oregana a mátového čaje jsou výborným zaháněčem žízně a zdrojem vitamínů. V horkém počasí lze mátu použít i jako přílohu. Zázvorový čaj uvařený s mátou zanechává tóny a osvěží v horkém počasí.

Nejlepší je jíst ovoce ráno. Ovoce konzumované po jídle nebo v noci vyvolává fermentační procesy v žaludku, což je naprosto nežádoucí. Pomeranče, hroznové víno, švestky, meruňky, hrušky, broskve, melouny a jakékoliv jiné pro naše tělo lehce stravitelné ovoce jsou výbornou složkou letního stolu, dodávají tělu nezbytné vitamíny. Zvláště stojí za to vzdát hold kyselým bobulím, například angreštu a rybízu.

Čerstvá zelenina v jakékoli podobě, včetně salátů, je v této době nepostradatelná. Téměř nepodporují fermentační procesy. Okurky, cukety, tuřín, rutabaga a ředkvičky spolu s ovocem dokážou v horku téměř úplně uspokojit naši potřebu jídla. A nesmíme zapomenout ani na zeleň. Jakékoli zelené saláty, celer, petržel a kopr nejen učiní jídlo chutnější, ale také poslouží jako zdroj mikroelementů a solí, které jsou z těla odstraněny potem. Stojí za to věnovat pozornost řepným vrcholům a hořčičné zeleni.

Pamatujte, že teplo výrazně snižuje náš výkon. Po +26ºC každý další stupeň zvýšení teploty vede ke snížení výkonu o několik procent. V horkém počasí jsou nežádoucí těžká a tučná jídla. Tučné druhy ryb nebo masa by měly být nahrazeny libovými. Je nutné omezit konzumaci jakéhokoli pečiva a chleba, masných výrobků, luštěnin a vzdát se sendvičů a produktů rychlého občerstvení.

K mléčným výrobkům je nutné přistupovat opatrně, vysoké teploty vyvolávají rozvoj mikroorganismů. V tuto chvíli je nejlepší zvolit fermentované mléčné výrobky. Například kefír bez cukru uhasí žízeň, zasytí a vykompenzuje nedostatek řady mikroprvků. Ale fermentované mléčné výrobky se skladují při teplotě nepřesahující +4ºC. Skladování při pokojové teplotě způsobí růst mikroflóry obsažené v produktu, což může způsobit otravu jídlem nebo střevní nevolnost.

Horké počasí je vhodnou dobou ke shození pár kilogramů nadváhy. V létě je to jednodušší než v chladném počasí. Ovoce a zelenina snižují obsah kalorií v jídelníčku. A zvýšení fyzické aktivity urychluje všechny metabolické procesy probíhající v našem těle.

Shrneme-li získané znalosti, vyvodíme správné závěry:

V horkém počasí byste neměli jíst a pít:

• Rychlé občerstvení: hamburgery, hranolky, rohlíky s klobásou a tak dále.

• Delikatesy jako bambu, bisli, krekry atd.

• Sycené a slazené nápoje, včetně džusů s vysokým obsahem cukru.

• Těžká jídla: brambory, fazole, fazole, maso jako hovězí nebo vepřové atd.

• Příliš mnoho sladkostí, zejména zmrzliny, plné barviv, zvýrazňovačů chuti a tak dále.

• Slaná a kořeněná jídla, různé omáčky atp.

V horkém počasí musíte jíst a pít:

• Zelenina a ovoce, zejména čerstvé

• Různé druhy zeleniny: hlávkový salát, kopr, petržel atd.

• Lehká bílá drůbež, libové ryby, některé mořské plody, například krabí tyčinky

• Přírodní zmrzlina, ale s tímto produktem se nenechte unést

• Přírodní šťávy, nejlépe rostlinné, neslazené

READ
Co můžete dát holubům?

• Obyčejná, nesycená voda.

• Mléko a mléčné výrobky

• Chléb a pečivo s mírou.

(c) Úřad Federální služby pro dohled nad ochranou práv spotřebitelů a lidským blahobytem v Altajské republice, 2006–2015

Všechna práva k materiálům zveřejněným na webu jsou chráněna v souladu s právními předpisy Ruské federace, včetně autorských práv a souvisejících práv.
Při použití materiálů webu je vyžadován odkaz na zdroj.

Adresa: 649002, Republika Altaj, Gorno-Altaisk, Komunistická třída, 173

Тел .: +7 (38822) 6-43-84

Správná výživa vám podle lékařů a odborníků na výživu umožní cítit se skvěle i v tom nejintenzivnějším vedru. V jakém jídle bychom měli hledat sílu pro letní úspěchy a vítězství?

Obsah

  1. Pravidlo 1: Méně je více
  2. Účinná péče o citlivou, atopickou pokožku těla
  3. Pravidlo 2: Rozhodné „Ne!“ káva
  4. Pravidlo 3: Pouze vyvážené potraviny
  5. Pravidlo 4: Ještě více vody
  6. Pravidlo 5: “Ano!” vitamíny a antioxidanty
  7. Pravidlo 6: Minimální množství alkoholu
  8. Pravidlo 7: Více produktů s SPF
  9. Pravidlo 8: Všechno je čerstvé
  10. Pravidlo 9: Den půstu jednou týdně
  11. Pravidlo 10: Intuitivní stravování

Pravidlo 1: Méně je více

Během horkého počasí jsme jako magnet přitahováni k lednici – je tam taková zima! A když otevřete dveře, neodejdete s prázdnou? Mezitím v horku musíte jíst méně než obvykle. Právě z tohoto důvodu mnoho lidí v létě ztrácí chuť k jídlu – naše tělo nám samo říká, co dělat, aby mu bylo lépe.

Při výběru pokrmů je třeba dát přednost lehce stravitelným potravinám. „Těžké“ jídlo nutí tělo věnovat veškerou svou sílu jeho trávení – jak se zde můžete cítit dobře? Červené maso, jehož trávení trvá 5-7 hodin, je proto lepší nahradit bílým masem. Ideální – kuře, které se tráví 3-4 hodiny. Klobásy, klobásy, řízky, knedlíky a další druhy rychlého občerstvení je lepší zcela vyloučit se zaměřením na přirozenou stravu!

Přejídání je pro tělo vždy stresující, vede k problémům v trávicím systému. Nadbytečné kalorie se navíc usazují v pase a na bocích. V létě byste se měli snažit dodržovat pět jídel denně – 3 hlavní jídla a 2 svačiny. Navíc musíte vstát od stolu s mírným pocitem hladu. Mimochodem, to je přesně jedno z hlavních tajemství štíhlosti a dlouhověkosti obyvatel Japonska.

Účinná péče o citlivou, atopickou pokožku těla

Pravidlo 2: Rozhodné „Ne!“ káva

Pravidlo 2: Rozhodné „Ne!“ káva

Právě v létě, kdy teplota na teploměru málokdy klesne pod plus dvacet, mohou být příčinou dehydratace. nápoje. Například kávu. Má diuretické vlastnosti, stimuluje ztrátu vlhkosti v těle. Z tohoto důvodu v restauracích v Řecku a Turecku vždy podávají šálek vody s šálkem kávy.

Nedokážete si představit svůj život bez tohoto povzbuzujícího nápoje? Zkuste se omezit na jeden nebo dva šálky denně, zvolte zelený čaj, čekankový nápoj, ovocný nápoj, kompot nebo kvas. Není to o nic méně chutné!

READ
Co se stane, když čmelák kousne člověka?

Jako první trpí dehydratací mozek a srdce, objevuje se pocit slabosti, objevuje se apatie, narušují se myšlenkové pochody.

Pravidlo 3: Pouze vyvážené potraviny

Nejen v létě, ale i kdykoli jindy v roce by měl být jídelníček člověka vyvážený. 15 % vašeho celkového příjmu potravy by mělo pocházet z bílkovin (maso, ryby, fazole, mléčné výrobky), 12 % ze zdravých tuků (rostlinný olej, máslo, živočišné produkty) a zbývajících 73 % ze sacharidů. Kromě toho byste si měli vybrat ne jednoduché, ale komplexní sacharidy. Místo škodlivých a kalorických sladkostí a škrobových jídel zařaďte do svého jídelníčku zdravé cereálie, čerstvé ovoce a zeleninu.

Sherry Ross, MD doporučuje sníst každý den hrst ořechů – mandle, kešu, arašídy. Pomohou doplnit denní příjem mono- a polynenasycených tuků, které příznivě působí na organismus, pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi a normalizovat krevní tlak.

Pravidlo 4: Ještě více vody

Pravidlo 4: Ještě více vody

Když slunce nemilosrdně pálí, potřeba vody roste. Podle lékařů musíte pít 1,5-2krát více než obvykle. Kromě objektivních důvodů je to způsobeno tím, že v létě nosíme více odhalující oblečení, a proto se oblast odpařování tekutin z těla zvyšuje.

Na každý kilogram tělesné hmotnosti by měl člověk vypít 30 ml vody. Je snadné vypočítat vaši denní potřebu!

Odbornice na výživu Kerry Torrance říká, že pití velkého množství vody „na jedno posezení“ je nebezpečné: „To může vést k tomu, že ledviny nebudou schopny udržet rovnováhu elektrolytů a krev se příliš „zředí“. To zase ovlivní fungování celého těla a může způsobit problémy s krevním tlakem.

Pravidlo 5: “Ano!” vitamíny a antioxidanty

Bobule a ovoce, o které se s námi léto ochotně dělí, jsou předurčeny k tomu, aby se staly důležitou součástí jídelníčku. Obsahují mnoho vitamínů a antioxidantů, flavonoidů a minerálů. Navíc dokonale uhasí vaši žízeň!

20-30 % tekutin, které potřebujeme pro zdraví, nezískáme z vody a nápojů, ale z jídla. Odborníci na výživu uvádějí jako „hydratační“ potraviny jahody, meloun, vodní meloun, pomeranče, nektarinky a meruňky, okurky, cukety, cukety, celer a salát. Ujistěte se, že jich máte ve svém jídelníčku co nejvíce.

Pravidlo 6: Minimální množství alkoholu

Pravidlo 6: Minimální množství alkoholu

Kromě toho, že alkoholické nápoje škodí játrům, přispívají k dehydrataci a v létě způsobují silnou mozkovou mlhu. Proto je lepší je nepít vůbec, nebo alespoň dodržovat opatření, odkládat slavnostní shromáždění na chladný večer.

Studená soda, lahodná zmrzlina nebo sklenice ledového šampaňského se mohou zdát jako lákavá volba, pokud se chcete zchladit, ale nadělají více škody než užitku, říkají odborníci. “Studená jídla a nápoje mohou poskytnout pouze počáteční chladivý efekt, ale jsou krátkodobé,” říká odborník na výživu Kerry Torrance, – Je to proto, že trávení studené potravy vyžaduje, aby tělo zvýšilo svou teplotu, protože proces trávení jídla je proces generující teplo. Po požití tohoto jídla vám může být horko. Cestou ze situace může být pití horkých nápojů. Čaj nebo kakao stimulují pocení, což má chladivý účinek.

READ
Co léčí ořechové listy?

Pravidlo 7: Více produktů s SPF

Některé potraviny, jako jsou citrusové plody, mohou pomoci tělu odolávat škodlivému UV záření a hrát důležitou roli v prevenci rakoviny kůže. Ostatně právě během slunečného období se počasí nemilosrdně „peče“, a proto je potřeba zařadit do nabídky více produktů s SPF!

Rajčata, paprika, zelený čaj, meloun, kakao, hroznové víno, mrkev, granátové jablko, červené víno, tofu a fialové bobule mohou chránit vaši pokožku před UV zářením. Všechny obsahují látky, které neutralizují účinky volných radikálů a pomáhají udržovat zdravou a mladistvou pleť.

Pravidlo 8: Všechno je čerstvé

Pravidlo 8: Všechno je čerstvé

V létě se nám jakýkoli produkt, který jsme si zakoupili v obchodě, začíná cestou domů kazit. V první řadě mluvíme o potravinách podléhajících zkáze – vejcích, čerstvém mase a rybách, mléčných výrobcích, omáčkách a hotových pokrmech.

V horkém počasí je přísně zakázáno jíst saláty s majonézou – to je přímá cesta k otravě. Je lepší se vyhnout konzumaci včerejšího jídla a potravin, které byly dlouho skladovány. Vařte čerstvé a po troškách! A co je nejdůležitější, umyjte si jídlo před přípravou a umyjte si ruce před jídlem.

Nikdy nekupujte výrobky, které se prodávají nebezpečně blízko silnic. Ty shromažďují prach, nečistoty a výfukové plyny automobilů. Nepřinesou tělu výhody, ale mohou snadno podkopat zdraví.

Pravidlo 9: Den půstu jednou týdně

Ve slunečném období, kdy je chuť k jídlu již snížena, je užitečné zařídit půst 1-2krát týdně. Tento zvyk osloví ty, kteří drží dietu. Ideální je, když k „vykládce“ dojde o víkendu – kdy není potřeba vysoká koncentrace pozornosti a není žádná velká fyzická aktivita.

V den půstu jezte více ovoce a zeleniny v jakékoli podobě, pečte je v troubě nebo grilujte. Alternativně můžete zajistit „vykládku“ na mléčné výrobky.

„Vykládání“ lze nazvat dnem volna pro tělo. Dává skvělou náladu a nebývalou lehkost v těle. Pokud máte rádi monoday, zkuste se „vyložit“ na okurky, rajčata, tvaroh nebo kefír, cuketu, meloun nebo maliny. Délka vykládky by neměla být delší než jeden den v řadě.

Pravidlo 10: Intuitivní stravování

Pravidlo 10: Intuitivní stravování

Hlavním nebezpečím v létě je exacerbace chronických onemocnění v důsledku špatné stravy a životního stylu. Snažte se zůstat aktivní procházkami na čerstvém vzduchu brzy ráno nebo večer a nevzdávejte se koupání v rybnících. Jezte vyváženou stravu, poslouchejte své tělo a určitě vám dá tipy, jak přežít léto.

Hlavními letními riziky jsou dehydratace (kvůli nedostatku vody), přehřátí (nebezpečné pro osoby s onemocněním srdce a dýchacích cest) a úpal. Měli byste být velmi pozorní ke svému zdraví:

– starší lidé, zejména starší 75 let,

– lidé s chronickými chorobami a po mrtvici,

– pacienti užívající léky, které ovlivňují pocení nebo způsobují horečku,

– lidé, kteří pijí alkohol,

– sportovci, stejně jako kdokoli zapojený do těžké fyzické práce.

Teplo snižuje vaši chuť k jídlu a někdy se vám vůbec nechce. Ale je to riskantní. Možná začnete „zakusovat“, výběr svačin není vždy správný a zdravý. Nejčastěji se jedná o rychlé sacharidy: bonbóny, přesnídávky, sladké vody nebo džusy. Večer se hromadí pocit hladu, a když vedra opadnou, nastupuje tzv. „večerní obžerství“, kdy z lednice všechno vymete.

READ
Co mají Arabové rádi?

Abyste tomu zabránili, dodržujte tato pravidla:

1. Jezte pravidelně, každé 3 hodiny a v malých porcích.

2. Vyberte si dietní maso: králík, krůtí, kuřecí, telecí.

3. Jezte ryby a mořské plody. Lidé náchylní k otokům by se ale o ryby neměli opírat, zadržují vlhkost v těle.

4. Do jídelníčku zařaďte lehké bílkoviny: tvaroh, vejce, kefír.

5. Za den byste měli sníst 200-300 g masa, tvarohu a vajec.

6. Do každého jídla zařaďte čerstvou zeleninu, ovoce a bobule. Normou je 200 g na jídlo. Větší objem čerstvé zeleniny vám dodá pocit plnosti a sytosti, ale nebude tam žádná tíha. Jezte sezónní ovoce a bobule jako dezert, ne jako hlavní chod. Ovoce a bobule jsou bohaté na cukry, pokud si je dopřejete, můžete mít problémy s nadváhou a hladinou cukru v krvi.

7. Zaměřte se na studené polévky: gazpacho, šťovík, okroshka. Zkuste je ale jíst s masem nebo vejci. Tím získáte pocit sytosti a doplníte zásoby bílkovin v těle.

8. Hlídejte si pitný režim. Vypijte 1,5 litru čisté vody denně. Noste s sebou láhev s vodou. Pijte dle libosti. Hypertonici by neměli pít velké množství vody, protože to může vést k otokům a zvýšenému krevnímu tlaku.

9. Vyhněte se alkoholu v horkém počasí. Vede k vazospasmu a zvýšenému krevnímu tlaku.

V horkém počasí dochází v našem těle k řadě změn. Totiž zvyšuje se zátěž kardiovaskulárního systému a ledvin. Zvyšuje se také ztráta důležitých mikroživin potem a může dojít k nerovnováze elektrolytů. S horkem se proto nejhůře vyrovnávají lidé s chronickými nemocemi, těhotné ženy a děti. Jak snížit negativní vliv tepla na organismus?

K tomu pomáhá správná výživa.

1. Dostatečný pitný režim. Jako zdroj uhašení žízně si vždy vybírejte čistou pitnou vodu. Je nutné zvýšit denní příjem o 300-500 ml. Odstraňte sladké sycené nápoje, kávu a kvas.

2. Omezte příjem soli a potravin, které sůl obsahují, abyste nezvyšovali dehydrataci.

3. Vyhýbejte se jakýmkoliv alkoholickým nápojům, protože. V horku se toxický účinek alkoholu mnohonásobně zvyšuje.

4. Omezte velmi sladké dezerty a pamlsky. S nadbytkem cukru, zejména v horku, klesá imunita, zvyšuje se množství škodlivých bakterií ve střevech, zvyšuje se tím riziko alergií a trávicích onemocnění.

5. Dejte přednost sezónní zelenině a ovoci. Jedná se o vynikající doplnění mikroelementů a základních vitamínů.

6. Před večeří je vhodné konzumovat mléčné výrobky, tvaroh a sýry. K večeři zvolte libové maso, drůbež, ryby nebo mořské plody se zeleninou. To vám pomůže klidně spát v dusné noci a zlepší vaše zdraví.

7. Pravidelné jídlo 3-4krát denně v mírných porcích, protože přejídání v horku může vést k prudkému zhoršení pohody: zvýšení nebo snížení krevního tlaku, náhlé skoky v hladině cukru v krvi; nevolnost, bolesti břicha atd.

Lékař tibetské medicíny je vždy odborníkem na výživu, protože správná výživa je důležitou a povinnou součástí prevence a léčby nemocí. Naopak špatná výživa je jednou z hlavních příčin onemocnění. To si myslí tibetská medicína. Úpravou stravy lékař tuto příčinu odstraní, zdraví se vrátí do normálu.

Každé roční období, deštivé, suché, větrné, horké nebo studené, má své vlastní nutriční požadavky. Letní vedra jsou obdobím, kdy ubývá hlenu a aktivuje se vítr. Horké počasí navíc zvyšuje žluč. Vítr, Žluč, Hlen jsou tři základy těla a zároveň tři regulační systémy. Hlen – těžký, studený, Vítr – studený, lehký, Žluč – horký. Na základě toho tibetská medicína formuluje výživová pravidla pro teplo.

READ
Co léčí chilli paprička?

Pro zklidnění větru, prevenci nervových poruch a rozvoje kardiovaskulárních chorob by jídlo v horku mělo být lehké, sladké a mastné. Nežádoucí jsou kořeněná, slaná, kyselá jídla, včetně nakládaných okurek, marinád, uzeného masa a konzerv.

Pro prevenci onemocnění žlučových cest a jiných žlučových onemocnění v horkém počasí je užitečné konzumovat ochlazující potraviny. V první řadě jsou to zelí (květák, bílé zelí), okurky, rajčata, paprika, zelený hrášek, červená řepa, čínské zelí, brambory, mrkev. Tyto produkty nejen chladí, ale mají i sladkou chuť (v tibetské medicíně sladké označuje neutrální chuť zeleniny). Mezi zdravé zelené patří špenát, hlávkový salát, petržel a celer. Kopr má zahřívací účinek, takže v horkém létě je méně užitečný než petržel.

Rýže má ideální kombinaci vlastností – lehký, chladivý, mastný produkt, který je jako stvořený pro letní výživu. Užitečné jsou také jáhly (chladné, těžké) a pohanka (studené, lehké).

Pro Rusko je teplo skutečným darem. V tuto dobu můžete jíst ty potraviny, které jsou škodlivé v jiných obdobích roku. Například můžete bezpečně jíst jakékoli těstoviny, bílý chléb, koláče a rohlíky.

Sladká jídla doporučovaná v horkém počasí zahrnují máslo a ghí, tvaroh, sýr, mléko, jogurt a kefír. Tyto produkty mají chladivý účinek. Tibetští lékaři jim říkají „bílé jídlo“. V létě je lze konzumovat bez omezení, na rozdíl od „červeného jídla“ – masa.

Množství masité stravy by mělo být omezeno, přičemž vepřové maso by mělo být preferováno před hovězím a jehněčím. Jediným požadavkem je, že by neměl být tučný, protože tučná jídla vzrušují žluč, která je již zatížena horkem. Tučná jídla nejsou to samé jako tučná jídla!

Nejzdravějším mlékem v létě je kozí mléko, protože má maximálně chladivý účinek. Zdravé je i kozí maso a kozí sýry. Podle stejného principu je v létě nejužitečnějším rostlinným olejem olivový olej. Méně užitečná je kukuřice nebo řepka a ještě méně užitečná je slunečnice. V tomto ročním období není vhodné konzumovat sezamový olej.

A nakonec sladkosti. Letní vedra jsou zlatým obdobím pro milovníky sladkého. V takovém počasí se cukr, který je obvykle škodlivý pro svůj silný chladivý účinek, stává užitečným produktem. Navíc má sladkou chuť, která zabraňuje nervovým poruchám.

Další ochlazující potraviny doporučované v horkém počasí jsou citrusové plody, ovoce, melouny (vodní melouny, melouny) a bobule. Množství soli v létě by mělo být omezeno, stejně jako množství koření. Zázvoru je lepší se vyhnout, protože může vést k přehřátí organismu. Totéž platí pro cibuli a česnek. A ryby, i když mají zahřívací účinek, můžete jíst, jak chcete. Nejlépe však vařené, pečené, dušené nebo dušené. Je vhodné vyhýbat se uzeným, smaženým, konzervovaným, soleným a sušeným rybám.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: