Co je lepší jíst cukr nebo džem?

“Co může být užitečného v příliš sladkém sirupu nebo pyré – ve kterém jsou navíc všechny výhody bobulí zničeny tepelnou úpravou?” – říkají příznivci zdravého životního stylu a zcela opouštějí tradiční přípravky. mají pravdu? Pokusme se na to přijít – a upřímně připustit všechny nedostatky, rehabilitovat dezert známý z dětství.

Obsah

  1. Více o nevýhodách
  2. Která marmeláda je zdravější?
  3. Pokud chcete výhody, nevařte příliš dlouho!
  4. Bez cukru? To je opravdové!
  5. Džem vyrobený v továrně: existuje nebezpečí?

Více o nevýhodách

Nejdůležitější je samozřejmě množství přidaného cukru. Tento rychlý sacharid, cenný pouze svými kaloriemi, tvoří někdy až polovinu celkového objemu! A cukr (pokud je konzumován nemírně) je zodpovědný za nemoci, jako je obezita, zubní kaz, kardiovaskulární poruchy, onemocnění jater a cukrovka II. Trpí tím i pokožka – dermatologové mají dokonce i něco jako „cukrový obličej“. Jedná se o kombinaci velmi nepříjemných vnějších příznaků zarytého mlsouna: akné, vrásky, pigmentace, ochablost.

Jak je to s tepelnou úpravou – je pravda, že po ní nezůstane jediná užitečná látka? Spíš ne. Ničí například betakaroten, kyselinu askorbovou a listovou (B9), snižuje obsah ostatních vitamínů skupiny B o 30–50 %. Ale vláknina, kyselina nikotinová (B3 nebo PP) a vitamín A se nebojí vysokých teplot. A samozřejmě, prospěšné vlastnosti džemu přímo souvisí s tím, z jakých bobulí nebo ovoce je vyroben.

Která marmeláda je zdravější?

I přes tyto nevýhody mají některé druhy marmelád stále své výhody. Například malina je bohatá na pektin, želírující látku, která se nachází v mnoha rostlinách. Často nahrazují část cukru při vaření ovoce a bobulovin, aby získaly požadovanou konzistenci bez přeslazení. Pektin je prospěšný pro zdraví trávicího traktu, protože je vynikajícím prebiotikem – živí prospěšné bakterie v našich střevech.

Borůvky obsahují antokyany, které jsou velmi prospěšné pro oči. Zlepšují vidění, pomáhají zmírňovat křeče a obnovují vláknité pigmenty, které vnímají světlo. Antokyany navíc zpomalují proces stárnutí a chrání před rakovinou – a mimochodem se tepelnou úpravou neničí. Rakytníkový džem obsahuje karotenoidy, vitamín E a mastné kyseliny, cenné pro srdce a cévy. Rybízový džem dodává tělu vitamín C – i po tepelné úpravě si bobule udrží až 37 miligramů vitamínu na 100 gramů výrobku.

READ
Co všechno můžete postříkat cibulovými slupkami?

Antioxidanty najdeme i v brusinkovém džemu a kdoulových dezertech: ty poslední chválí především portugalští vědci. Mimochodem, odborníci doporučují neloupat ovoce před vařením, protože maximální množství výhod je obsaženo ve slupce. Neméně cenné vlastnosti má džem vyrobený z pozdních odrůd broskví a nektarinek – to zjistili specialisté z Ústavu šlechtění rostlin a genetických zdrojů z Řecka.

Pokud chcete výhody, nevařte příliš dlouho!

Poptávka po zdravých produktech vedla vědce k experimentům s marmeládou. Institut vědy a technologie potravin v Madridu provedl experiment, ve kterém porovnal dva způsoby vaření jahod. Tato bobule je ve své syrové formě jistě zdravá: je bohatá na fenolické sloučeniny (kyselina ellagová, myricetin, kvercetin a kempferol), známé pro své protinádorové vlastnosti. Co se s nimi ale děje při vaření?

Tradiční několikahodinové vaření vedlo k tomu, že množství kyseliny ellagové se ve srovnání s čerstvými bobulemi snížilo přibližně 2krát a flavonoly se snížily o 90 %. Ale když se čas zkrátil na 60 minut, a to i při teplotách do 100 °C, ztráty byly omezeny na minimum. Navíc se zároveň výrazně snížilo množství toxických látek vznikajících v důsledku tzv. Maillardovy reakce (při zahřívání reagují sacharidy s aminokyselinami).

Bez cukru? To je opravdové!

S módními zdravými trendy drží krok i potravinářský průmysl – specialisté v plném proudu vyvíjejí dietní a nízkokalorické dezerty. Například vědci z Tchaj-wanu našli způsob, jak vyrábět džemy, které dokážou snížit obvyklé množství cukru a přitom si zachovat konzistenci. Navrhují přidání zpracovaného enzymu pektinesterázy získaného z ovoce; jeho základem je stále stejný pektin. Nejlépe dopadly enzymy z citrusových plodů a jahod – džem se ukázal jako hustý, příjemný na chuť i vzhled.

Cukr je často nahrazován přírodními sladidly. Íránští odborníci experimentovali s třešňovým džemem, přidali pektin, stévii a cukr. Stévie neobsahuje žádné kalorie a nemá vůbec žádný vliv na inzulín. Specialistům z Íránu se tedy podařilo dosáhnout požadované textury džemu při zachování chuti a maximálního snížení cukru. Experimenty pokračují!

Mimochodem, stévie na rozdíl od kokosového cukru lépe uchovává vitamín C a fruktóza a sacharóza zvyšují přežití anthokyanů. To bylo objeveno v nedávné studii švýcarských vědců, kteří porovnávali výhody brusinkového džemu připraveného s různými sladidly.

READ
Co se přidává do půdy pro fialky?

Existují i ​​takzvané „nevařící“ recepty – takto můžete vařit kalinu, brusinky, rybíz, jahody, rakytník, citron, arónii, maliny, ostružiny. „Syrový“ feijoa džem se ukazuje jako velmi chutný. Tyto plody obsahují pro naše tělo nesmírně prospěšný jód, který mnoha lidem chybí. Aby se zachovala, je lepší feijoa nezahřívat, ale jednoduše ji rozdrtit s cukrem.

Džem vyrobený v továrně: existuje nebezpečí?

Při výběru dezertu v obchodě byste si měli pečlivě přečíst štítek. Pokud se píše, že při výrobě bylo použito sušené ovoce, je to jasné mínus. Na barvě také záleží: pokud neodpovídá obvyklému odstínu bobulí nebo ovoce – například vypadá nahnědle – je lepší nákup odmítnout. Nemusíte se ale bát potravinářských přídatných látek. Například složení továrního produktu často obsahuje regulátor kyselosti E330 – kyselinu citrónovou. Je zcela nezávadný, má za úkol zachovat barvu a zvýšit trvanlivost. Sorbát draselný (E202) lze v malých dávkách použít i jako konzervant a je zdravotně nezávadný.

Máme tedy na zimu dělat marmeládu nebo ne? Mám to koupit v obchodě? Mnoho rodin se kvůli tomu hádá. Starší generace většinou lpí na tradici, zatímco mladší dokazuje, že ve XNUMX. století jsou v zimě i jiné zdroje vitamínů. To je pravda, ale jak někdy chcete přidat lžičku maliny nebo jahody do čaje, kaše nebo tvarohu!

Došli jsme k závěru, že na tom nebude nic špatného, ​​když budete marmeládu chovat jako delikatesu. Obecně platí, že hlavní věcí je dodržovat umírněnost!

Kdo to má nejraději, já to kombinuji. Ale při vaření se vitamíny mnohem zmenšují.

Vždy mám po létě v mrazáku mražené bobule. Teď třeba angrešt, rybíz a třešně.

V případě potřeby ji vyndejte, rozmrazte a vyšlehejte s cukrem 1:1 – 1:2 v mixéru.

Ukazuje se velmi chutné, bohatší chuť a méně cukru.

A ráda piju čaj s marmeládou. Angrešt je prostě skvělý.

Je vhodné udělat džem v zimě a brousit bobule s cukrem, vše závisí na tom, jaké bobule jsou k dispozici a co má vaše rodina nejraději.

Například černý rybíz, který se vaří s cukrem, bude chutnější než džem z něj. A uloží se v něm více vitamínů.

READ
Co je lepší dát do ucha při zánětu středního ucha?

Jahody nebo maliny také chutnají lépe, pokud jsou mleté ​​s cukrem. Hotová marmeláda z třešní a angreštu ale bude chutnější.

Výhodou džemu je ale to, že se dá déle skladovat a k tomuto účelu nepotřebujete lednici a namleté ​​bobule je potřeba skladovat v chladu. Zhodnoťte tedy své možnosti a vyberte možnost, která je pohodlnější.

Odpověď závisí na vašich schopnostech a přáních.

Takže mražené bobule je pak potřeba nějak skladovat, aby nezmizely. Pokud je jen v lednici, potřebujete hodně cukru a ten se usadí, usadí se na dně a místo v lednici také není gumové.

Pokud v mrazáku, pak méně cukru, ale s tímto cukrem musíte bobule dobře porazit, a to vyžaduje výkonný mixér nebo elektrický mlýnek. I když je to ta nejchutnější a nejzdravější varianta, když jsem ji poznal, nyní ji nepoznávám jako džem.

Džem nevyžaduje žádné zvláštní podmínky skladování a jednoduše se uloží do skříně, ale vitamíny se ztratí.

Nejlépe mražené, s cukrem nebo bez cukru. Pokud to není možné, rozdrťte s cukrem 1:2 a uložte na suché, chladné a tmavé místo. Vaření zabíjí vitamíny, takže marmeláda je jen sladkou lahůdkou pro čaj a malé množství mikroprvků. Existuje také recept na skladování bobulí v medu: suché, čisté bobule se nalijí medem. Metoda má dobré recenze a takováto konzervace je nejužitečnější, ale zatím s ní nemám vlastní zkušenost.

Zmrazené bobule po rozmrazení nemají chuť ani vůni – jen obarvenou vodu. Ale med je zajímavý, ale jak potom vyčistíte med od bobulí? Zabije všechny chutě a pachy. – před 5 lety

Zmrazuji bobule již asi 5 let a vidím dobré výsledky pomocí následující metody: Rozmixuji je na kaši. Vyrobeno z malin nebo jahod s trochou přidaného cukru – vůně pro celý dům po rozmrazení. A celé bobule, ano, jsou horší. Zapomněl jsem v odpovědi uvést, že se bavíme o pyré. Dobrým výsledkem je také to, když bobule nebo ovoce zmrazíte ve vlastní šťávě – například meruňky rozdělte na poloviny a ve vrstvách je položte do sáčku nebo tácu a posypte je cukrem (jen trochu). Meruňky pustí šťávu a poté je můžete zamrazit – po rozmrazení zůstane vůně i chuť. – před 5 lety

READ
Co bylinka léčí?

Džem nebo zmrazení bobulí s cukrem, každý způsob přípravy má své „obdivovatele“.

Ale myslím, že nikdo nebude zpochybňovat fakt, že mražené bobule si zachovávají více výhod než ty vařené (tepelně upravené).

Na chuť dávám přednost mraženým bobulkám mletým s cukrem. Jsou chutné, aromatické a zdravé. Hlavní je, že je po uvaření zabalte do těsně uzavřených nádob, aby se do nich nedostal vzduch.

Můžete ho připravit tak či onak, podle toho, co chcete s bobulemi dělat. Pokud potřebujete čerstvou chuť, bude lepší mletí s cukrem: tímto způsobem zůstanou zachovány všechny vitamíny. Taková příprava ale netrvá dlouho, ale dva až tři měsíce a zabere místo v lednici, takže si můžete udělat více džemu, abyste toho měli do konce zimy dost. Džem vám vydrží rok nebo dokonce dva roky, pokud jste nestihli připravit bobule na další. Džem však vařením ztrácí polovinu svých cenných vlastností. Při varu můžete přidat citronovou šťávu – to bude aromatičtější a džem samotný bude hustší. Dlouho vařený džem déle vydrží.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: